Hej, jag har prövat att felsöka abs givaren på bilen genom att koppla multimetern direkt till givaren och köra med bilen. det ger inget som helst utslag varken när jag testar givaren på höger sida eller givaren på vänster sida. Undrar om jag har för trubbig multimeter, behöver jag en mer finkänslig för att mäta volt på en abs..?

Multimeter med röd och svart kabel placerad på beige bilmatta, visar 0,0 på displayen, nära en bils ABS-sensoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M munspelarn skrev:
Hej, jag har prövat att felsöka abs givaren på bilen genom att koppla multimetern direkt till givaren och köra med bilen. det ger inget som helst utslag varken när jag testar givaren på höger sida eller givaren på vänster sida. Undrar om jag har för trubbig multimeter, behöver jag en mer finkänslig för att mäta volt på en abs..?

[bild]
mät frekvens
eller åtminstone millivolt
kinesiska instrument är för långsamma
 
varför mäter du just denna givare
 
Du måste välja mV och AC. Kan inte se tydligt vad du valt. Det enda korrekt i detta läge är sedan att jämföra höger å vänster.
Nyare aktiva givare kräver 5v grundspänning vilket gör just frekvensmätning det enda korrekta, då med kontakten ansluten som vanligt.
 
Redigerat:
ok, en multimeter som mäter millivolt borde ge utslag då..?

abs lampan lyser, indikerade att det är nåt fel på abs givaren.

Felkodsläsare visar "ABS-0050 Kontrollmodul Faulty Signal" på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multisystemscanner med felkoden ABS-0031 som indikerar problem med den vänstra bakre hjulsensorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagnostikverktyg från MEEC TOOLS visar felkoden ABS-0100, som indikerar kommunikationsproblem mellan kontrollmoduler och motorkontrollmodul (ECM).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Felkoden visar att signalen är felaktig, inte nödvändigtvis avbrott. Vad är det för bil ?
Kan även vara tandhjul som är dåligt.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
M munspelarn skrev:
ok, en multimeter som mäter millivolt borde ge utslag då..?

abs lampan lyser, indikerade att det är nåt fel på abs givaren.

[bild][bild][bild]
kan ju vara kabelbrott
 
L Lynghaug skrev:
Felkoden visar att signalen är felaktig, inte nödvändigtvis avbrott. Vad är det för bil ?
Kan även vara tandhjul som är dåligt.
ja en felaktig signal brukar vara kransen
 
ah, det är en S80. tänkte det vore rimligt att det är fel på den vänstra bakre abs givaren när det står så i felmeddelandet..? det finns ingen krans på bakhjulen, bara på de främre.
 
det är motstånd i en av givarna men inte i den andra tänkte jag byter ut den utan motstånd och får se om det är den som är felet.. det underliga är att det är den högra bak som är fel i så fall, men de där felmeddelandena kanske inte betyder så mycket..?
 
Alla hjul har en krans/ tandhjul. Ibland inbyggt i hjullagret. Vis av erfarenhet så ligger felaktig signal ofta i kransen ( ofta inbyggd i hjullager ).
Men är det mycket mil på mätaren å Inget oljud i lagret så kan det vara klokt att prova med givare då detta är både billigare å lättare att byta.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
tack ja jag börjar med givaren som saknar motstånd, verkar klokt...
 
Å har man en jävla v50 awd så sitter kransjäveln fast i drivaxel som kostar 10.000🤣🤣🤣🙄😪😪😪
 
Patrik440
M munspelarn skrev:
tack ja jag börjar med givaren som saknar motstånd, verkar klokt...
Har du snurrat på hjulet och mätt vid olika lägen?
 
Äldre givare:
Mät ohm, brukar ligga runt 1000-1200 ohm, snurra hjulet och värdet börjar flaxa.
Nyare går inte att mäta utan att de får matning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.