Hej! Jag har ett säkerhets behov till mitt garage att kunna bryta en hel rad (13 moduler. 3st 3fas 16amp. 4st 1fas 16amp säkringar) med nödstopp kontakter urplacerad på några punkter.

Vill även ha funktionen att vid nödstoppen vid entrén även ska ha en på/av knapp för att kunna bryta all ström till alla maskiner då jag är färdig för dagen i garaget så dessa inte har ström till sig.

Har pratat med en elektriker att en kontaktor för detta ändamål är det rätta. Men vill även ställa frågan på detta forum för att vara på den säkra sidan.

Huvudsäkringen idag är på 16amp men kan tänkas höjas vid behov i framtiden till 20amp

Min tanke är att efter jordfelsbrytaren koppla in kontaktorn som sedan kopplas till modulradens fasskena. Klarar kontaktorn som jag skickar bild på detta arbete som jag är behov av?

Hager kontaktor Brumfri 3-polig 25A 230VAC med artikelnummer 3279350 visas på produktbild med svenska priset 755,00 SEK exkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem, den klarar det, ev nödstopp, gärna flera på lämpliga ställen som är lätta att komma åt. Ska då kopplas i serie med manövern till kontaktorn, lika med en central strömbrytare. Då bryts allt i verkstaden.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dock misstänker jag att denna kontaktor inte går att koppla in med en fasskena där den övre modulraden använder sig av QuickConnect moduler. Visst stämmer min misstanke? Så just kontaktorn får jag troligen bygla över
 
Rätt, kontaktorn får kopplas in med ledningar, finns visst någon med modulmått men inte som jag vet. Att koppla med ledningar är inte fel eller orätt . Din tanke är rätt och kontaktorn kan sättas var som helst i moduldelen, där plats finns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I dagsläget har undercentralen i garaget en matarkabel på 2.5mm som tidigare ägare kopplat Denna är tänkt att bytas ut mot en 6mm matarledning direkt efter elmätaren för att ligga oberoende av huvudcentralen. Från elmätaren går det ett TN-C system.

Visst gör jag som vanligt då att skarva kabeln till garaget direkt efter elmätaren med N1XV-R, 4G6 mm².

Så med andra ord splittras matningen från elmätaren till husets huvudcentral och till garagets undercentral. Är dom större wagu kopplingarna 3x6mm lämpliga till detta arbete?

Husets huvudcentral och garagets undercentral har egna huvudbrytare och jordfelsbrytare.
 
Jag hade valt en kontaktor med hjälpkontakter på, som du kan använda i din av/på- och nödstopps-funktion, så du får en nollspänningsbrytare med....
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade valt en kontaktor med hjälpkontakter på, som du kan använda i din av/på- och nödstopps-funktion, så du får en nollspänningsbrytare med....
Varför är det en fördel att bryta nollan om jag får fråga ?
 
Nej inte nollan, jag menar att kretsen bryts om strömmen försvinner, och sen inte aktiveras förrän du trycker på en knapp...
 
Är ju så den där kontaktorn är. NO, normally open. Så när strömmen stängs / försvinner så öppnas kretsen
 
Det är inte nollan som ska brytas utan kontaktorn ska slå ifrån om det blir strömavbrott men inte slå på när strömmen kommer tillbaka. En säkerhetsgrej, bra med roterande maskiner.

Protte
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B bighenk skrev:
Visst gör jag som vanligt då att skarva kabeln till garaget direkt efter elmätaren med N1XV-R, 4G6 mm².
5G6 mm2 ska du ha där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
5G6 mm2 ska du ha där.
Men hur ska de då kopplas med kablarna från elmätaren som bara är 4 ledare
 
GK100 GK100 skrev:
5G6 mm2 ska du ha där.
Tänker jag rätt?
Handritat eldiagram på rutat papper som visar kopplingsschema för en krets med komponenter märkta N, L1, L2, L3, A1, A2 och kontakter betecknade NO, NC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bighenk skrev:
Men hur ska de då kopplas med kablarna från elmätaren som bara är 4 ledare
N och PE i din nya kabel läggs ihop med N dvs PEN (gemensam nolla och jord) vid mätaren. Du bör skaffa någon lämplig plint att koppla med där om det inte redan finns vid mätarplatsen alltså inga Wago eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bighenk skrev:
Men hur ska de då kopplas med kablarna från elmätaren som bara är 4 ledare
Fram till mätaren är det kombinerat nolla och skyddsjord (PEN) sedan delar man det till separata ledare.
5 ledare rekommenderas.
Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.