Claes Sörmland
Ja det är dags att deklarera hyresfastigheter - det formella namnet på bostadrättsföreningarnas hus med lägenheter? Är det svårt att göra själv?

Funderar eftersom vår bostadsrättsförenings förvaltare naturligtvis önskar sälja en extra tjänst till oss som innebär att de tar hand om det hela. Argumentet är som vanligt att slippa arbetet och att det är så svårt och kan bli fel. Som typiskt byggahusare blir jag naturligtvis skeptisk. Är det verkligen så svårt? Eller är det mer att signera alla redan förifyllda uppgifter som inte har ändrats sen förra gången det begav sig för tre år sedan?

Det finns några hyresgäster i olika små lokaler. Det är en liten förening med 20-talet lägenheter.
 
Svårt och svårt, mer att beroende på fastighet (och styrelsen antar jag) så kan arbetet bli mycket omfattande. Man vill ju kontrollera de förifyllda uppgifterna (även dem som är oförändrade, om de påverkar taxeringsvärdet), se om någon ändring av fastigheten skett, om diverse åtgärder sedan förra omgången påverkar taxeringsvärdet och ev andra förhållanden, typ Covid (kanske inte jätteaktuellt för brf).

Det som är bra är att Skatteverket har riktigt bra information om vilka regler som gäller för hyreshus och hur saker och ting ska göras; det gäller bara att man har koll på underlaget. Det som är mindre bra är att om man gör något dumt så får man dras med onödiga kostnader till följd av ett för högt taxeringsvärde. Med det sagt, för en mindre förening som har koll och läskunnighet så borde det inte alls vara övermäktigt. I en tidigare förening gjorde vi det själva, vill minnas att vi fick ändra någon förifylld uppgift iaf. Men det var ett hus och 10-ish lägenheter.

Hur mycket vill förvaltaren ha för att göra det åt er? Borde vara en bra fingervisning på hur mycket tid de tänkte lägga ner på det.
 
Claes Sörmland
Jetkokos Jetkokos skrev:
Hur mycket vill förvaltaren ha för att göra det åt er? Borde vara en bra fingervisning på hur mycket tid de tänkte lägga ner på det.
De tar 5000 kr så deras insats kan ju knappast gälla mycket mer än en max par timmars kontorsjobb tänker jag.

Att de skulle samla in någon information från den fysiska fastigheten är uteslutet. Och vill de ändå göra det så måste vi i styrelsen arbeta gratis åt dem. Och då faller ju hela idén med att köpa sig fri med tjänsten. Tidsödande skitjobb som att mäta lokalytor och vad det nu kan vara är ju det som man vill slippa.

Så de lär bara hämta uppgifter från vår redovisning.

Men nu spekulerar jag ju bara.
 
Det var billigt, kan inte heller tänka mig att de tänker lägga så mycket egen tid på det. Är ribban inte högre än att göra det minsta möjliga och bara skicka in deklarationen (inte samma sak som att ribban är låg så klart) så tror jag definitivt att det inte är ett arbete som är värt att leja bort.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är dags att deklarera hyresfastigheter - det formella namnet på bostadrättsföreningarnas hus med lägenheter? Är det svårt att göra själv?

Funderar eftersom vår bostadsrättsförenings förvaltare naturligtvis önskar sälja en extra tjänst till oss som innebär att de tar hand om det hela. Argumentet är som vanligt att slippa arbetet och att det är så svårt och kan bli fel. Som typiskt byggahusare blir jag naturligtvis skeptisk. Är det verkligen så svårt? Eller är det mer att signera alla redan förifyllda uppgifter som inte har ändrats sen förra gången det begav sig för tre år sedan?

Det finns några hyresgäster i olika små lokaler. Det är en liten förening med 20-talet lägenheter.
Löjligt.......enkelt....
 
Claes Sörmland
K Kenta1950 skrev:
Löjligt.......enkelt....
Det här låter bra! Kan du utveckla?! Är det som att deklarera sitt eget småhus, typ signera och var glad?
 
Vore kul att höra om du gjorde slag i saken Claes. Vår förening är lika stor som din och har några små affärslokaler.
 
Claes Sörmland
F Frsto skrev:
Vore kul att höra om du gjorde slag i saken Claes. Vår förening är lika stor som din och har några små affärslokaler.
Nej vi orkade inte. Det är ju ingen brist på arbetsuppgifter för styrelsen så vi köpte tjänsten. Och det gör vi i år också. Jag tycker att deklarera är bland det tråkigaste som finns. En eloge till fantastiska staten Sverige och Skatteverket som ändå har gjort det så enkelt! Nästan så man blir lite patriotisk. Värsta hittills var när bodde i Tyskland och var tvungen att deklarera. Man behövde mjukvara för att ta sig igenom blanketterna...
 
Ok ska se om vi gör ett försök …
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så nu har vi deklarerat. Det tog en halvtimme, så jag räknar med att vi kommer att spara ungefär 5000 kronor om året på detta. Inga småpotatis för oss i alla fall. Jag skrev ihop en liten guide nedan för de olika stegen. Nästan allt var förifyllt, men det är så klart klokt att kolla att allt stämmer.

Så här deklarerar du åt bostadsrättsföreningen.
Allmänt: Att deklarera åt föreningen är relativt enkelt eftersom vi inte har några parkeringsplatser, och eftersom vi inte särredovisar moms på affärslokalerna. Vår BRF har heller inget centralt elabonnemang där föreningen står för all el, och sedan efterfakturerar elen separat på varje lägenhetsräkning, så kallad IMD. Detta blir i första hand aktuellt vid installation av solceller. (IMD är dock ganska administrativt krävande så jag skulle aldrig rekommendera det). En sak till kan noteras och det är att deklarationen blev så mycket enklare efter försäljningen av den sista hyresrätten. Så från och med deklaration 2024 ska det gå ännu snabbare.

Så här deklarerar du:
  1. Klargör först om föreningen är äkta eller oäkta eftersom detta avgör hur du ska deklarera. Skatteverket har en bra guide för detta där du kan knappa in olika värden från bokslutet om du är osäker. Om föreningen är äkta eller inte beror i första hand på hur mycket externa hyresintäkter föreningen drar in på sina affärslokaler med mera. Länk: https://www.skatteverket.se/forenin...raktaelleroakta.4.7eada0316ed67d7282c9e4.html

  1. För att kunna deklarera måste du vara officiellt deklarationsombud för föreningen. Denna behörighet får du genom att logga in på Skatteverket.se och därefter gå vidare till vår BRF. I regel kan du inte nominera dig själv som ombud, utan någon annan i styrelsen måste göra det åt dig. Två firmatecknare måste sedan skriva under innan du blir behörig att deklarera.
  2. Nu är det dags att deklarera och det gör du via inloggat läge på skatteverket.se. I deklarationen måste du lämna en rad uppgifter om antalet kvadratmeter etc. Kika på hur vi gjorde förra året. Deklarationerna ska sparas under deklarationer i mappen ekonomi på Drive. Glöm inte att spara den färdiga deklarationen sen.

Viktigt
Tänk på att vi inte har några lokaler (alltså affärslokaler) som är bostadsrätter. Föreningen skulle i teorin exempelvis kunna sälja frisörlokalen till frisören för flera miljoner och då skulle hon bli medlem i föreningen och få rösträtt på årsmötena som alla andra. Andra föreningar har exempelvis förskolor som är medlemmar. Men vi har som sagt inga lokaler som är bostadsrätter så det fältet ska du inte fylla i.

Det klurigaste är nästan att beräkna vilken årshyra vi skulle ha om hela huset var bostadsrätter. 2023 gjorde vi det enkelt för oss och baserade hela siffran på Berits (vår sista hyresrätts) kvadratmetershyra och sedan gångade vi det med den totala lägenhetsytan för huset. När du deklarerar finns också en länk i anslutning till den här frågan där du kan kolla upp liknande årshyror för hyresrätter i ditt närområde.
Gör gärna deklarationen två och två, dels eftersom det kan vara bra att två håller ett öga på saker och ting. Dels för att det är bra att sprida kunskap om någon flyttar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.