Hej.

Vi håller på att köpa ett hus byggt 42 och på besiktningsprotokollet står det följande om källare.

”Putssläpp och mineralutfällningar i källare.
Det är oftast en följd av att väggarna kapillärt suger vatten från angränsande mark”

Låter detta allvarligt? Måste man dränera runt huset?

Det står även om skorstenen.
”Fig på skorsten vittrar. Indikering på att skorstenen varit duktig en längre tid”
 
Vill man använda källaren till förvaring, tvättstuga, torkrum, pannrum etc bör man ju dränera om huset. Dräneringen håller kanske 40 år. Vill man inreda rum i källaren som bostad så bilar man även bort den gamla betongen och gjuter en ny isolerad betongplatta med golvvärme.

Skorstenen förstår jag inte exakt men det är ganska vanligt att man t.ex. behöver mura om den upptill med åren.
 
  • Gilla
corba11
  • Laddar…
Jag gissar att det står ungefär så i de flesta protokoll från hus med källare från den tiden....gissar jag!
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Nej, att det är lite fuktiga källarväggar på ett 1940-talshus är inget allvarligt fel. Det kräver inte ens någon åtgärd om källaren ska användas som det är tänkt, dvs vinterförvaring av potatis och pelargoner, eller kanske pannrum. Ska källaren användas som vinterförvaring av människor, dvs boyta, kan det behövas åtgärder.

Att fogarna på skorstenen är dåliga är heller inget skäl till oro, så länge inte skorstenens funktion påverkas.
 
  • Gilla
corba11
  • Laddar…
Tack för era svar. En avfuktare i källare bör göra jobbet då antar jag. Finns heller ingen frånluftdon i tvättrummet i källare. Sätter man dit en sådan också så bör man kanske inte vara orolig
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.