Det går ju inte att komma ifrån att det är en helt annan känsla med natursten jämfört med granitkeramik i ett badrum. Men hur känsligt är det egentligen? Jag var och tittade hos ett företag som säljer natursten och de avrådde nästan från sten och framhöll istället t.ex. Dekton som ett mer tåligt material. Jag vet att kvartsit skall vara rätt tåligt jämfört med t.ex. marmor/sandsten (är inte så förtjust i granit). Kan kvartsit fungera i ett badrum som man så att säga vill kunna använda? Jag vill verkligen inte att vi får fula fläckar direkt. Vi vill helst även slippa underhålla enormt mycket för att få se det att se fint ut under badrummets livslängd.

Kan tillägga att ytorna det handlar om är: golv, dusch och eventuellt handfat.
 
  • Haha
Perole1
  • Laddar…
Det beror en hel del på vad ni har för vatten, hårt eller mjukt, vilka typer av produkter ni använder - tvål, schampo osv och vad ni har för vanliga städrutiner och vad ni kan tänka er att göra när ni duschat.

Det finns kalksten från Jämtland som går att ha i badrum, även vår inhemska marmor från Kolmården funkar i badrum. Jag har vänner som har ett badrum i gotländsk kalksten och det har hållit sig väldigt fint trots att det är oerhört hårt vatten där. Men det kräver att man är noga med att skrapa och gärna torka torrt när man har blött ner.

Mycket av de avlagringar som uppstår i ett badrum i duschen och vid handfat består av tvål och schamporester och så klart kalk från vattnet. Det går att motverka med dagliga rutiner. En del av det extra arbetet har man ju igen när man städar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det beror en hel del på vad ni har för vatten, hårt eller mjukt, vilka typer av produkter ni använder - tvål, schampo osv och vad ni har för vanliga städrutiner och vad ni kan tänka er att göra när ni duschat.

Det finns kalksten från Jämtland som går att ha i badrum, även vår inhemska marmor från Kolmården funkar i badrum. Jag har vänner som har ett badrum i gotländsk kalksten och det har hållit sig väldigt fint trots att det är oerhört hårt vatten där. Men det kräver att man är noga med att skrapa och gärna torka torrt när man har blött ner.

Mycket av de avlagringar som uppstår i ett badrum i duschen och vid handfat består av tvål och schamporester och så klart kalk från vattnet. Det går att motverka med dagliga rutiner. En del av det extra arbetet har man ju igen när man städar.
Tack för ditt svar 😀! Vet du om det är någon speciell kalksten från Jämtland som fungerar i badrum? Jag vet inte hur roligt det är att behöva torka duschen varje gång efter man duschat. Det fungerar så klart men känns inte så där värst lockande en tidig morgon då man skall iväg till jobbet. Funderar på om man kan impregnera på något sätt så att det är enklare att underhålla?
 
  • Gilla
Peter Åslund
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Tack för ditt svar 😀! Vet du om det är någon speciell kalksten från Jämtland som fungerar i badrum? Jag vet inte hur roligt det är att behöva torka duschen varje gång efter man duschat. Det fungerar så klart men känns inte så där värst lockande en tidig morgon då man skall iväg till jobbet. Funderar på om man kan impregnera på något sätt så att det är enklare att underhålla?
Titta på jämtländsk kalksten. Den bryts i Brunflo och finns i olika gråa nyanser. https://jamtlandskalksten.se/

Hör av dig och fråga om det går att impregnera. De brukar vara väldigt hjälpsamma.

Ett annat alternativ är ju att ha någon annat på golvet i just duschen.

Jag har tagit tid på hur lång tid det tar att skrapa av duschen, väggar och golv, samt torka av golvet i duschen med en handduk och det tar ungefär en minut. Ibland lite längre när katten vill fånga skrapan. Så det är lite en vanesak också.
Vi har två badrum i det ena håller jag till som skrapar och i det andra håller två personer som inte skrapar till och det är stor skillnad på hur mycket tid man får lägga på att städa jämfört med vad man vinner på att skrapa.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Titta på jämtländsk kalksten. Den bryts i Brunflo och finns i olika gråa nyanser. [länk]

Hör av dig och fråga om det går att impregnera. De brukar vara väldigt hjälpsamma.

Ett annat alternativ är ju att ha någon annat på golvet i just duschen.

Jag har tagit tid på hur lång tid det tar att skrapa av duschen, väggar och golv, samt torka av golvet i duschen med en handduk och det tar ungefär en minut. Ibland lite längre när katten vill fånga skrapan. Så det är lite en vanesak också.
Vi har två badrum i det ena håller jag till som skrapar och i det andra håller två personer som inte skrapar till och det är stor skillnad på hur mycket tid man får lägga på att städa jämfört med vad man vinner på att skrapa.
Tack! Jag skall höra av mig till dem! Det är inte aktuellt med olika golv i badrummet- det skall vara samma överallt. Så du skrapar och torkar helt rent med en handduk varje gång du använt duschen? Tänker även på att vi har en nisch i vår dusch där man i så fall behöver torka också och alla flaskor som står där... Jag har eventuellt tänkt handfat i samma sten som golvet men då börjar det blir rätt jobbigt... Har du en bild på ert badrum?
 
Jag skrapar allt och torkar av golvet med en handduk. Har en särskild som hänger utanför duschen till det.

Jag har en korg som hänger som jag har schampo och sådana saker i. Det borde gå att hitta ngt snyggt som kan stå i nischen så att det blir lättare att torka.

Men man ska ju inte ställa till så att man får för mycket jobb även om skulle kännas snyggt så kanske det inte känns värt det. Ibland är det bara "kill your darling" som gäller.

Edit: Jag har alltså helt vanligt kakel och klinker i det här badrummet men jag gör så här ändå.

Jag har däremot erfarenhet av jämtländsk kalksten i badrum och i kök och det funkar men är så klart ömtåligare än klinker.

Jag har också bott i en bostad som hade vansinnigt vackert golv i badrummet i kolmårdsmarmor. Men där var det badkar.

Jag har tyvärr ingen bild på mina vänners fina badrum med gotländsk kalksten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag skrapar allt och torkar av golvet med en handduk. Har en särskild som hänger utanför duschen till det.

Jag har en korg som hänger som jag har schampo och sådana saker i. Det borde gå att hitta ngt snyggt som kan stå i nischen så att det blir lättare att torka.

Men man ska ju inte ställa till så att man får för mycket jobb även om skulle kännas snyggt så kanske det inte känns värt det. Ibland är det bara "kill your darling" som gäller.

Edit: Jag har alltså helt vanligt kakel och klinker i det här badrummet men jag gör så här ändå.

Jag har däremot erfarenhet av jämtländsk kalksten i badrum och i kök och det funkar men är så klart ömtåligare än klinker.

Jag har också bott i en bostad som hade vansinnigt vackert golv i badrummet i kolmårdsmarmor. Men där var det badkar.

Jag har tyvärr ingen bild på mina vänners fina badrum med gotländsk kalksten.
OK! Jag får fundera lite på det här för jag känner att vi måste kunna leva som vanligt trots fint golv. Det är kanske egentligen inte betungande att torka men det känns ändå som om jag skulle vilja slippa det. Jag har eventuellt en tanke på handfat (som inte är i sten) men det är det här med golvet och duschen som jag så gärna vill ha i sten.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det är inte alls svårskött. Vi har flera badrum med natursten. Kalksten från Sverige och något land i mellanöstern, cararra från Italien etc.
Viktigast för oss var att den är finslipad och inte polerad. Polerad blir spegelblank yta och då krävs större underhåll. Finslipad är lite mattare.
Vi har golvvärme i alla badrum och har aldrig torkat eller skrapat vatten. Det enda som fläckar är urin om det inte torkas bort direkt.
Haft badrummen sen 2016 utan problem.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Har två badrum och en toalett med marmor plattor på golv och vägg. I ett av badrummen valde vi också att ha marmorbänkar på våra badrumsmöbler. Vi har inte upplevt några problem (vi har haft dem i runt 5 år). Visst det kan bli lite märken men det är ju liksom grejen med naturmaterial; de patinerar. Det är en del av charmen. Gillar man inte det skall man inte välja naturmaterial.
Vi valde slipad marmor som är mindre känslig än polerad (går också att slipa av med ett sandpapper om man skulle råka skada/repa en platta).
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Man får tänka på att all kalkbaserad sten är känsliga mot de ofta försålda badrumsrengöringsmedel då dessa har mer eller mindre stor mängd olika syror i sig för att just lösa kalkavlaringar - och dessa syror gör inte skillnad på en kalkavlagring som man vill ha bort och en kalk eller marmorgolv och det kan bli frätskador på fel ställe.

Har man den typen av ömtålig underlag så blir det att ha disciplin och städa bort all stående vatten och droppar på ytan varenda gång med åtminstone gummiskrapa - ytan kan fortfarande vara fuktig men inga pölar kvar så att säga - handdukstorka golvet ger mer marginaler mot kalkfläckar men frågan är hur det fungerar för vardagslunket för en familj som skall göra morronrutinen dagligen och att den sista alltid ser till att det är vattenpölfritt innan denne lämnar badrummet - ser grogrund för problem där...
 
  • Gilla
Misse och 2 till
  • Laddar…
Har haft marmor badrum så länge jag kan minnas och knepet jag lärt mig är att alltid tvätta golvet med rätt medel en två ggr i veckan. Jag själv kör steinfix men finns ju massor märken och även göra ny nano behandling med jämna mellanrum
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.