Jag tänkte sätta upp en trådlös utomhusaccesspunkt på utsidan av ett lusthus i trädgården. Kommer antingen använda mesh, alternativt homeplug. Oavsett vilket så kommer PoE-adaptern finnas i själva lusthuset. Accesspunkten kommer sitta på utsidan på kanske ca 2 m höjd, medan jag vill få ut kabeln på insidan på kanske 20-30 cm höjd (tänk eluttagshöjd). Har funderat på lite olika alternativ.

Första alternativet är att bara borra ett hål rakt genom väggen (som består av trä, både ytterpanel och innerpanel) med en liten lutning utåt så att eventuell fukt rinner ut och inte in. Det blir ju två hål då, ett på utsidan och ett på insidan. Sedan ett vp-rör i dessa hål. På utsidan kommer accesspunkten täcka öppningen, så inget synligt hål eller kabel kommer finnas utvändigt. Däremot på insidan kommer det då vara ett fult hål på ca 2 m höjd. Fästa kabeln med klammer utmed en list hade inte varit så svårt att få ganska snyggt, däremot vet jag inte vad jag ska göra med själva hålet uppe där kabeln kommer ut. Ett alternativ jag först tänkte var att sätta ett nätverksuttag över hålet, sedan koppla in en nätverkskabel som jag klammrar längs med någon list. Det blir något snyggare än ett hål med bara en kabel, men ser samtidigt lite udda ut. Man skulle även kunna ha någon slags mindre utanpåliggande kopplingslåda som täcker själva hålet, sedan klamra fast kabeln ner till lagom höjd med ett utanpåliggande nätverksuttag.

Alternativ två var att borra ett hål i ytterpanelen på ca 2 m höjd, och sedan ett hål på insidan på ca 20-30 cm höjd och sedan på något vis försöka få en kabel igenom dessa hål, men det är nog inte jätteenkelt. Är inte speciellt praktiskt lagd när det kommer till bygg, men annars kanske det inte hade varit jättesvårt att t.ex. lossa en bräda av ytterpanelen och borra ut för en dosa i innerpanelen och sedan köra med flexslang från dosa upp till hålet i ytterpanelbrädan. Därefter montera in ett infällt nätverksuttag på insidan.

Kanske ni har något ytterligare förslag? Vågar man ge sig på alternativ två när man inte har någon erfarenhet av att bygga? Kan man lossa en panelbräda och sedan fästa den igen med samma spik i samma spikhål t.ex, eller kommer man behöva fästa med nya spikar och fixa till alla brytmärken med ny färg med mera?
 
Jag skulle bara borra rakt genom väggen på lämpligt ställe inomhus, typ i golvsockelhöjd. Sedan dra kabeln uppåt på utsidan husväggen till accesspunkten.

Välj en UV-beständig kabel för utomhusbruk.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.