Hej, köpte en robotklippare här om dagen som jag har ett problem med. Det är en Gardena R80li.

Bild 1 visar när hela slingan är kopplad som den ska. Då saknar klipparen signal.
Bild 2 visar när jag flyttat guidekabeln till ena uttaget för begränsningskabel. Då fungerar den som den ska och klipper det rödmarkerade området
Bild 3 visar när jag sätter i guidekabeln i det andra uttaget för begränsningskabel. Även då fungerar den som den ska och klipper det rödmarkerade området.

Är det någon som vet vad detta beror på? Motståndet i hela slingan ligger på 3 ohm. I klipparen kan jag kolla hur stark signalen i slingan är. När bara ena delen av slingan är ikopplad är den i princip 100%. Sekunden man stoppar i den andra änden så sjunker det till 0.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Tre diagram som illustrerar robotklipparens klippningsområde och signalproblem med guide- och begränsningskabel, med rödmarkerade områden i bilderna 2 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har den aldrig gått på hela slingan ? i spåna fall känns det som att det kanske är en max slängd på slingan som överskrids. När du då kopplar enligt bild 2 och 3 så är det ju mindre ängd på slingan och då funkar det. Detta är inget jag vet utan bara spekulerar lite.
 
Jag har bara ägt den i två dagar men slingan är totalt 120 meter lång och klipparen ska ta upp till 800 kvadratmeter. Området är ca 300 kvadratmeter enligt Google maps.
 
Låter som ett skadat kretskort i laddaren.

Om möjligt, testa den på en annan installation eller hos en återförsäljare så du kan säkerställa att det är kortet i laddaren som spökar och att klipparen fungera u.a.
 
E etompau skrev:
Låter som ett skadat kretskort i laddaren.

Om möjligt, testa den på en annan installation eller hos en återförsäljare så du kan säkerställa att det är kortet i laddaren som spökar och att klipparen fungera u.a.
Hmmm, ja så skulle det kunna vara. Går i tankarna på att förminska området och se hur den uppför sig då.
 
Har du köpt klipparen av en seriös säljare som du kan lita på?

Klipparen ska funka direkt utan problem på en vanlig villatomt. Fel på slinga etc visas på laddarens diod.
Sedan kan åskskador ställa till en del lurig fel, som då inte syns på dioden.
 
E etompau skrev:
Har du köpt klipparen av en seriös säljare som du kan lita på?

Klipparen ska funka direkt utan problem på en vanlig villatomt. Fel på slinga etc visas på laddarens diod.
Sedan kan åskskador ställa till en del lurig fel, som då inte syns på dioden.
Jag köpte den på auktion.

Nu förminskade jag slingan ca 60m och nu verkar klipparen gå som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.