Hur tar jag reda på om mitt bergvärmesystem har kapacitet nog att ombesörja min planerade tillbyggnad om 60kvm?

Huset är ett 30-tals i 2plan med 130kvm plus källare. Bergvärmen sattes in för ungefär 3 år sedan.
Är det borrdjupet det hänger på? Eller pumpens effekt?

Vad gör jag om effekten inte räcker?
 
Om du haft lite info från pannan i vintras när det var lite kyla hade det varit lätt att svara på. Nu är det det omöjligt annat än spekulationer.
Men är hålet för grunt eller pannan för klen så kommer den att hjälpa till med elpatron när kompressorn kör max.
Om ni inte bad om extra kapacitet i installationen så är det inte många firmor som räknar på att klara så mycket er uppvärmd yta ..
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kolla i statistiken på pumpen hur många kompressor- respektive tillskottstimmar det är.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Och det gör ju inte så mycket om det skulle visa sig att pumpen får gå lite på tillskottsel för att klara 60m2 ytterligare, men som noterats tidigare ska du först kolla statistik i pumpen för de senaste tre åren sedan den installerades.
Det viktigaste är sedan att trimma i värmeanläggningen rätt så att pumpen får bra gångintervaller och temperaturer på värmesystemet.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bergvärmepumpen tillsammans med elpatronerna fixar nästan garanterat att värma upp huset utan problem.

Frågan är mest hur ofta elpatronerna får gå in efter utbyggnaden och om du tycker det blir för mycket/för ofta (=dyrare eftersom då utbyggnaden i princip värms som med en elpanna)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Hur tar jag reda på om mitt bergvärmesystem har kapacitet nog att ombesörja min planerade tillbyggnad om 60kvm?

Huset är ett 30-tals i 2plan med 130kvm plus källare. Bergvärmen sattes in för ungefär 3 år sedan.
Är det borrdjupet det hänger på? Eller pumpens effekt?

Vad gör jag om effekten inte räcker?
Vad gör du om du vet om att BV-pumpen inte klarar av att värma innan du byggt?
Tänker du sätta in något annat system än vattenburet då?

Om nej så gör det väl ingen större skillnad om du uppgraderar innan eller efter tillbygget. Med skillnad att du behöver kör med ren el som tillskottsvärme en vinter.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Vad gör du om du vet om att BV-pumpen inte klarar av att värma innan du byggt?
Tänker du sätta in något annat system än vattenburet då?

Om nej så gör det väl ingen större skillnad om du uppgraderar innan eller efter tillbygget. Med skillnad att du behöver kör med ren el som tillskottsvärme en vinter.
Tack för svaren. Nej - relevant invändning- men jag vill gärna ha en uppfattning av kommande kostnad (el-patrons-stöd).

Vi har inte bott här någon vinter än så har dålig uppfattning om hur den klarar kall årstid men nedan är en bild på statistik:

Vi har också en kakelugn vi kan använda på vintern - men den sparar väl inga pengar eftersom vi bara har en utomhusgivare och el-patronen kommer att jobba för fullt oavsett hur mycket jag eldar på?


Skärmdump av drifttidsstatistik för värmesystem med kompressor och tappvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bumpar min egen tråd då tillbyggnaden nu är igång. Det blir 70m2 i ett plan samt lika mycket isolerad källare.

Borrdjup 195m
Panna: Thermia Diplomat Optimum g3-10.

Kan man byta bara pumpen om den är för klen eller behöver jag borra djupare?

Eller står systemet pall i befintlig konstruktion?
 
Det behövs egentligen en kraftigare värmepump och ett borrhål till men man kan börja köra med nuvarande pump och se hur hög elförbrukningen blir jämfört med tidigare. Finns det bara en rejäl el-patron i nuvarande pump så borde den klara utbyggnaden men man kanske behöver ändra i inställningarna och säkra upp i el-centralen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det behövs egentligen en kraftigare värmepump och ett borrhål till men man kan börja köra med nuvarande pump och se hur hög elförbrukningen blir jämfört med tidigare. Finns det bara en rejäl el-patron i nuvarande pump så borde den klara utbyggnaden men man kanske behöver ändra i inställningarna och säkra upp i el-centralen.
Tack för svar. Blir det endast på smällkalla vinterdagar elpatronen behöver kicka in tro?

Skulle ett alternativ kunna vara att stödelda i kakelugn och kamin då istället?
 
Om el-patronen nu behövs om det t.ex. är -10 °C eller kallare kan det bli så att el-patronen kommer att behövas om det blir -2 °C eller kallare med tillbyggnaden gissar jag. Elda kakelugn är ett bra alternativ att få värme om man har tillgång till ved till rimlig kostnad. Då minskar belastningen på värmepumpen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.