Hej!

Jag har en fråg ang ett hus som vi är spekulanter på. Det har en gigantisk köksö dit man dragit avlopp och diskho. Vi har ingenting emot köksö överlag men denna tar upp så mycket onödig yta.
Min fråga nu, hur stort jobb är det att ta bort en köksö nu när man dragit dit vatten+avlopp?
Vad ”krävs” för att eventuellt bygga om den och ta bort den delen av köksön där vatten och avloppet finns? Alt ta bort hela köksön för att kanske få dit en mindre.
Tack på förhand och hoppas att ni förstår hur jag menar.
Lägger in några bilder så får ni brainstorma på alla möjliga vis vad ni skulle ha gjort 😊
 
  • Modernt kök med stor köksö och inbyggd diskho i mitten, omgiven av vita köksluckor och mörkt laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor köksö med vask och avlopp i ett modernt kök, utrustad med vitvaror och tre barstolar. Köksön tar upp mycket plats mitt i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med en vit köksö utrustad med diskho, bredvid ett matbord med vita stolar och en vägghängd hylla mot en blommönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elfenbenet skrev:
Hej!

Jag har en fråg ang ett hus som vi är spekulanter på. Det har en gigantisk köksö dit man dragit avlopp och diskho. Vi har ingenting emot köksö överlag men denna tar upp så mycket onödig yta.
Min fråga nu, hur stort jobb är det att ta bort en köksö nu när man dragit dit vatten+avlopp?
Vad ”krävs” för att eventuellt bygga om den och ta bort den delen av köksön där vatten och avloppet finns? Alt ta bort hela köksön för att kanske få dit en mindre.
Tack på förhand och hoppas att ni förstår hur jag menar.
Lägger in några bilder så får ni brainstorma på alla möjliga vis vad ni skulle ha gjort 😊
Förtydligande: det jag undrar är egentligen hur man går till väga för att tex ta bort hela ön. Med rör osv. Behöver man riva upp golv och ta bort rören eller kkan allt ligga kvar och man typ ”pluggar” igen rören på något sätt?
Som ni hör så är jag helt okunnig på området och önskar en beskrivning/förklaring av på hur det skulle gå till i praktiken 😊
 
BirgitS
Svårt att få någon riktig förståelse för hur det är (3-4 normalbreda skåp är ju inte så mycket) men om du kan tänka dig att ha en liten köksö så kan det ju vara trevligt med att ha vatten i den, om inte annat så blir det ju nära att fylla på en kanna med vatten när man sitter vid matbordet.

Vill man ha en mindre ö så räcker det ju med att ta bort det/de skåp som man inte vill ha och lägga på en ny bänkskiva i rätt storlek. Sen får man kanske lägga om golvet eftersom man inte brukar ha trägolv (parkett, laminat etc.) under köksöar. Sen verkar ju hällen vara i köksön och vill man inte ha den kvar så måste man ju ha en häll någon annanstans.
 
Jag skulle definitivt väntat med ombyggnadsprojektet, nuvarande lösning ser i mina ögon genomtänkt och trevlig ut i det rymliga utrymmet. Att bygga om detta, flytta häll med fläkt/imkanal, vatten/avlopp skulle kräva omfattande och dyra åtgärder som man behöver tänka igenom både en och två gånger.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle definitivt väntat med ombyggnadsprojektet, nuvarande lösning ser i mina ögon genomtänkt och trevlig ut i det rymliga utrymmet. Att bygga om detta, flytta häll med fläkt/imkanal, vatten/avlopp skulle kräva omfattande och dyra åtgärder som man behöver tänka igenom både en och två gånger.
Jag hör dig! Hällen är placerad bra där den är i vårat tycke. Det vi tittar och funderar på är just delen med diskhon. Den tkr vi ”inkräktar” för mkt i gamla vardagsrumsdelen då det tidigare var en vägg i höjd med spishällen. Våran tanke var att om man hade en mindre köksö på andra ledden med spishäll och fläkt på samma position som nu så hade man därmed haft plats för matbord där diskhon är nu. Jag kan ladda upp planlösning för att visa med exakt hur vi tänkt.

Röd=köksö som vi vill ha.
Svart= köksbord

Där matgruppen är placerad nu är tanken att få till en liten tevehörna.

men som du säger så är detta ett projekt för framtiden om det blir av.
 
  • Planlösning för entréplan med markeringar för önskad köksö i rött och matbord i svart i kök och vardagsrums-/matplatsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen nån som bryter mor köksö-hysterin!
 
Ok, förstår helheten bättre nu. Tänk dock på att utslagsvasken/diskhon behöver vara i närheten av hällen utan att man ska behöva flytta kastruller med kokande vatten över golv där det kan finnas skållningsrisk. Det är bla därför lösningen ser ut som den gör misstänker jag.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
samovar
E Elfenbenet skrev:
Jag hör dig! Hällen är placerad bra där den är i vårat tycke. Det vi tittar och funderar på är just delen med diskhon. Den tkr vi ”inkräktar” för mkt i gamla vardagsrumsdelen då det tidigare var en vägg i höjd med spishällen. Våran tanke var att om man hade en mindre köksö på andra ledden med spishäll och fläkt på samma position som nu så hade man därmed haft plats för matbord där diskhon är nu. Jag kan ladda upp planlösning för att visa med exakt hur vi tänkt.

Röd=köksö som vi vill ha.
Svart= köksbord

Där matgruppen är placerad nu är tanken att få till en liten tevehörna.

men som du säger så är detta ett projekt för framtiden om det blir av.
Vad har ni för husgrund?
 
samovar samovar skrev:
Vad har ni för husgrund?
Källare/gillestuga
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, förstår helheten bättre nu. Tänk dock på att utslagsvasken/diskhon behöver vara i närheten av hällen utan att man ska behöva flytta kastruller med kokande vatten över golv där det kan finnas skållningsrisk. Det är bla därför lösningen ser ut som den gör misstänker jag.
Där sa du någonting jag inte tänkt på. Tack😊
 
samovar
E Elfenbenet skrev:
Källare/gillestuga
Okej tänkte på hur jobbigt det är att ta bort / flytta vattenrör som går till köksön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.