Har någon en idé för att gå runt detta problem? Robotgräsklippare verkar ha en inbyggd kodning att svänga åt hållet där marken går lite nedåt. Så den kör till 80% i samma hörn. Trots att jag har en stor framsida

Det är en Gardena Sileno Life
 
  • Wow
  • Haha
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Är klipparen nyinstallerad eller har du haft den under längre tid?
Har du satt högst procentsats för klippstart vid tomtens framsida/störst gräsyta?

Är det en "LONA-modell"? Där går det att definiera område och ange hur ofta dessa område ska klippas, kan ev. hjälpa så den inte så ofta hamnar i hörnet.

Kör klipparen rakt fram när den kör på plant underlag?
 
E etompau skrev:
Är klipparen nyinstallerad eller har du haft den under längre tid?
Har du satt högst procentsats för klippstart vid tomtens framsida/störst gräsyta?

Är det en "LONA-modell"? Där går det att definiera område och ange hur ofta dessa område ska klippas, kan ev. hjälp.
Hej! Tack för respons.

Den har varit på tomten ca 4 år. Just detta är en biyta enligt appen, då den inte kan åka till stationen som är på baksidan av tomten.

Problemet har varit för mig känt sedan jag haft den ( två år) köpte den av tidigare husägare som haft den ca två år innan det.

Tyvärr verkar det inte vara en LONA. Den jag har verkar vara generationen innan det.
 

Bästa svaret

Ok, lite mer info ...

Du skulle ju kunna testa att kalibrera tilt-sensorn i maskinen.
Tryck och håll nere vänster och högerpil några sekunder.
En verktygsmeny dyker upp, under menyn Calibrate hittar du tilt-senorn. Ställ klipparen på ett plant underlag och aktivera funktionen.

Du kan ju om du vill, även kolla vilken programvara klipparen har, det kan ev. ha kommit några förbättringar för styrning av klipparen.
https://www.gardena.com/se/c/servic...grasklippare/underhall/programvaruuppdatering
 
  • Gilla
Erik-KA och 6 till
  • Laddar…
tyvärr verkar inte vänster och högerpil ge någon inverkan. Måste man stå i något speciellt läge för att det ska aktiveras?
 
Marcus Jonsson Marcus Jonsson skrev:
tyvärr verkar inte vänster och högerpil ge någon inverkan. Måste man stå i något speciellt läge för att det ska aktiveras?
I huvudmenyn.
 
Tack! Det fungerade om man stod i huvudmenyn. Jag har testat att göra som du sagt med tilt. Jag har kört igång den nu så får vi se om det blir någon effekt
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hittills mycket lovande. Jag skulle säga att du löst mitt problem! Tack så mycket för hjälpen :)
 
  • Gilla
etompau och 9 till
  • Laddar…
Marcus Jonsson Marcus Jonsson skrev:
Hittills mycket lovande. Jag skulle säga att du löst mitt problem! Tack så mycket för hjälpen :)
Markera gärna hans/hennes inlägg som bästa svar om det löste problemet ☺️
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Och för de som inte får en lösning så enkelt på problemet så har jag en annan (lite jobbigare) metod. Om man vill minska frekvensen av tid som klipparen spenderar i ett område så kan man med begränsningen göre en "vägg" på en del av passagen som går in till detta område, gärna mitt på så att klipparen kan följa kanterna ut.

Man gör denna vägg genom att lägga begränsningen parallelt med sig själv med en decimeters mellanrum. Sedan drar man ihop trådarna så att de ligger bredvid varandra där man vill att klipparen skall få passera.

Jag använder denna metod där jag har terasser som skall klippas. Passagen mellan dem är för stor så klipparen hamnar snabbt på den lägsta och den tar sig inte upp förrän den klippt färdigt. Sannolikheten att den skall hitta ut i uppförsbacke är en asymptot som går mot noll. Den hittar dock ut om den följer begränsningen eller guiden.

Skall jag vara ärlig så används den på många ställen på gräsmattan då jag har många stora och små områden som är avgränsade från varandra. Klipparen har en tendens att alltid hamna längst ned på någon av de två sidorna på tomten annars. Vissa områden blir väl klippta, andra klipps inte alls.

Sedan kombinerar man detta med lämpliga procentsatser till olika områden när klipparen går ut från stationen och resultatet blir ändå rätt bra.

Jag har en av de mest komplexa tomterna att klippa, jag har på över 15 år bara sett en som har en svårare tomt än min - och det var på bild i detta forumet.
 
  • Gilla
Marcus Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.