Håller på att fräscha upp runt fönstren. Detta fönster är mer utsatt för väder och vind än de övriga så undrar om jag behöver byta ut detta trä eller kan jag slipa och måla över bara? De mörka delarna är mjukare än de övriga områdena men inte mer än jag kan trycka in kanten på skrapan nån millimeter. Stänger jag in fukten eller hinner det torka upp på en dag? Det ska ju bli värmerekord idag igen så jag kanske har tur 😀
 
  • Flagnande färg och mörka, gångna områden av trä på fönsterkarm. Runt fönsterkarmen syns grönt fasadmaterial. De mörka delarna är mjukare vid tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönster med flagande målarfärg och mörka, väderutsatta träytor på en ljus husfasad. Fönstrets trädelar har skador och behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde räcka att du skrapar loss färgen och låter träet torka ordentligt. Sedan målning.

Är träet fuktigt och murket över stora ytor så bör listen bytas, annars inte.
 
  • Gilla
MG72
  • Laddar…
E etompau skrev:
Borde räcka att du skrapar loss färgen och låter träet torka ordentligt. Sedan målning.

Är träet fuktigt och murket över stora ytor så bör listen bytas, annars inte.
Tack för svaret jag hoppades på 😀 Ser ju inte ut att vara några större områden som är fuktskadat och det är inte mer än ytmurket vad jag kan avgöra iaf. Skrapar på och slipar ytan och hoppas på det varma vädret helt enkelt.
 
Så små "träbitar" byter jag, vill inte lägga ned arbete och snart få göra om igen.
 
A AndersS skrev:
Så små "träbitar" byter jag, vill inte lägga ned arbete och snart få göra om igen.
Fasaden kommer behövas åtgärdas inom 2-3 år, så då byts ju fodren ut ändå. Var mest bekymrad på om detta var kritiskt läge just nu
 
Ska den bytas inom 2-3 år är det ju bara att stryka på ett lager färg för utseendet. Jag skulle inte göra mera.
 
Måste gå snabbare samt bli bättre att bara riva loss å dit med en ny bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.