Jag har en badrumsfläkt som ska ha både konstant spänning samt tändtråd från lampan. Ingen jord men nolla behövs.

Jag vet att diskussionen varit uppe förut kring behovet av en utanpåliggande kabel där man ersatt gröngul med .t.ex grå eller vit.

I detta fallet är det utanpåliggande kabel cirka 40 cm innan den ska genom väggen och vidare till en dosa. Kabeln måste också vara tunn då ingång och dragavlastning i fläkten är väldigt små dimensioner.

Några förslag?
 
Den tunnaste som är lämplig är väl en EQQ och för att få dom funktioner du behöver en 4g1,5 då 3x1,5 troligen inte går att få tag på.
Dragavlastning är inte nödvändig i en klamrad kabel, se bara till att du har ett klammer nära fläkten (5-10 cm) OCH det SKA vara en installationskabel ingen typ lampsladd.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
EQQ finns även som 4 x 1.0. Är det tillåtet att använda en sådan? Fläktens interna kablar är tunnare än så och det är ju i praktiken väldigt små strömmar som det handlar om.

Men det kanske inte får vara under 1,5 mm° ändå?
 
M martinradbo skrev:
EQQ finns även som 4 x 1.0.
Finns det? De jag har sett benämns EQQB och kallas signalkabel. Och är inte OK för 230V.
 
M martinradbo skrev:
EQQ finns även som 4 x 1.0. Är det tillåtet att använda en sådan? Fläktens interna kablar är tunnare än så och det är ju i praktiken väldigt små strömmar som det handlar om.

Men det kanske inte får vara under 1,5 mm° ändå?
Den minsta arean det får vara på en installationskabel är 1,5mm2. Har du sett någon grannare så är det som hempularen en svagström/signalkabel. Och en EQQ4g1,5 är inga problem att använda.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag sökte på Ahlsell efter EQQ och fick bara upp signalkablar (de heter ju lite mer än EQQ).

Kan det vara så att den installationskabel som vi söker heter något liknande men ändå inte exakt EQQ numera?

Bild av åtta olika kablar från varumärkena Nexans och NKT på Ahlsells webbsida. Kablar inkluderar styrkablar och signal/larmkablar av modellerna EQQR och EQQY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på nätet i stället, det finns mer beteckningar på den typen av kabel tex EXQ
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EXQ blev det till slut. Tack för bra tips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.