När min VVS konsult planerade tvättstugan så blev det endast en golvbrun som avlopp. Tanken var att man kopplar handfat och tvätt avloppet dit. Golvbrunnen sitter under handfatet så det är säkert ok att göra så. Jag har ett badrum vägg i vägg, med badrummets handfat precis på andra sidan och börjar nu fundera om det skulle vara en bra ide att koppla avloppet från handfatet och tvättmaskinen med ett rör genom väggen till badrummets riktiga avlopps rör och endast koppla torktumlaren till golv brunnen för att slippa riskera översvämningar pga igensatt golv brunn.

Väggen är en murad leka vägg på 86mm + kakel på (antagligen) båda sidor. Jag kommer att dölja avloppet i ett skåp i badrummet. Golvbrunnen kommer att bli utrustad med torrt stank lås. Det är 75mm avlopps rör som kommer upp i badrummet.

-Är det ok att dra ett, säg 40mm, avloppsrör genom väggen till badrummet bredvid med tanke på tätskikt och sånt i badrummet?
-Finns det nått som säger att detta är en dålig ide?
-Är det nån vits att låta torktumlaren gå till golvbrunnen i stället för att låta den gå till samma rör som resten?

:)
 
Om det är ett befintligt badrum så tror jag inte att du kan få till en godkänd genomföring igenom tätskiktet. Om det sedan är något problem i praktiken tror jag inte. Mer än den dag du skall sälja huset.
 
Det är ett nybygge och det finns alltså inte nått tätskikt idag. (Lite oklart i mitt inlägg) Jag gör genomföringen före tätskiktet så att den verkligen blir enligt alla regler.

Är det annars en bra eller dålig ide?
 
Det är ok om det görs som det ska.

Men jag ser det som en fördel att ha tvättmaskinsavloppet mynnande i en golvbrunn pga all smörja som kommer därur, det brukar bli beläggning med tiden.
 
v-g skrev:
Men jag ser det som en fördel att ha tvättmaskinsavloppet mynnande i en golvbrunn pga all smörja som kommer därur, det brukar bli beläggning med tiden.
Du menar att det blir enklare att rensa om man kan göra det från golvbrunnen?
 
Nåt sånt ja. Tungt sediment lägger sig i botten på brunnen istället för att lägga sig i röret (iofs ska detta inte hända men....) Sen blir det avlagringar av smutsen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.