Jag fick fuktskada och blev tvungen att lägga om takpapp samt slita ut innertaket på mitt garage. Nu funderar jag över hur jag bör isolera.

Den gamla isoleringen bestod av ett lager med isolering i någon sorts papp-skal närmast spånten och sen ett lager av någon sorts mineral-ull utan yttre hölje. Ingen ångspärr.

Avståndet mellan innertak och yttertak är 220mm.
I varje "sektion" finns ett lufthål i ytterväggen förutom på de två sista som troligtvis är en tillbyggnad. Konkreta frågor:

1. Någon sorts luft-spalt?
2. Ångspärr?
3. Vad för sorts isolering bör jag köpa?
4. Måste jag öppna upp nya hål i väggen för de två spalterna som saknar?
5. Något annat jag borde "passa på att fixa" nu när jag har chansen?

Tack på förhand!
 
  • Öppnat garagetak med exponerade takbjälkar och ledningar efter att ha tagit bort innertaket på grund av fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av garageinnertak med fuktskador och isoleringsmaterial synligt, belyst från insidan med dagsljus som tränger genom ventilation i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och takbjälkar i ett garage med borttaget innertak, exponerat trä och viss skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
litari litari skrev:
Jag fick fuktskada och blev tvungen att lägga om takpapp samt slita ut innertaket på mitt garage. Nu funderar jag över hur jag bör isolera.

Den gamla isoleringen bestod av ett lager med isolering i någon sorts papp-skal närmast spånten och sen ett lager av någon sorts mineral-ull utan yttre hölje. Ingen ångspärr.

Avståndet mellan innertak och yttertak är 220mm.
I varje "sektion" finns ett lufthål i ytterväggen förutom på de två sista som troligtvis är en tillbyggnad. Konkreta frågor:

1. Någon sorts luft-spalt?
2. Ångspärr?
3. Vad för sorts isolering bör jag köpa?
4. Måste jag öppna upp nya hål i väggen för de två spalterna som saknar?
5. Något annat jag borde "passa på att fixa" nu när jag har chansen?

Tack på förhand!
Ett isolerat tak utförs vanligtvis (utifrån) med: Yttertak, underlagspapp, spont, luftspalt, vindduk/papp, isolering, ångspärr/ångbroms/innertak

I ett garage hade jag satt ångbroms istället för spärr så att konstruktionen lättare kan torka ut om man inte har värme på året runt. Luftspalten måste kunan ventilera ut luften i alla fack, men om du borra genomföringar eller sätter nya ventiler spelar nog mindre roll.

Isolering bestämmer du själv: Stenull/gullfiber fuinkar nog fin fint.


https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.