Kom överens om ett fast pris med en hantverkare för en badrumsrenovering. När jobbet var klart ville de ha extra betalt för sådant som jag anser ingick i fastpriset. Jag bestred därför fakturan och har inte fått någon ny på ett år.

Nu har trafon till spottarna pajat och jag kontaktade därför hantverkarn. Han hänvisade då till att vi inte betalt fakturan och att garantin inte gäller, vad göra man då? Kan de komma undan sitt ansvar så lätt?
 
Knivigt. Konstigt att dom inte skickat ny faktura alt. skickat fodran vidare på 1år. Men fråga helt enkelt om dom tänkt att ta betalt. Ska du inte betala nåt så lär du ju inte ha garanti ;)
 
Jag tycker du ska hävda hantverkarens garantiåtagande då du betalt det ni kommit överens om. Och vill han ha mer betalt så får han väl specificera vad som blivit dyrare och driva det ärendet. Men eftersom han inte gjort något aktivt på ett helt år så kan man misstänka att det var en rövare.

- Är det antal arbetstimmar, material eller inköpta varor som installerats som inte stämde med offerten?

- Är fakturan specad speciellt med varan som gått sönder?

Varan kanske har en garanti som är bättre än Konsumentköplagen? Hur lång tid efter besiktning gick varan sönder?

Om ingen garanti finns på vara så gäller KKL, dvs upp till 6 mån så har du begreppet ursprungsfel utan beviskrav. Efter det upp till 3 år så ska du kunna bevisa att felet fanns från början.

Finns det en garanti på varan som är längre än 6 mån så gäller den, utan kravet att behöva bevisa ursprungsfel.

Du får ställa reparationskostnaden i relation till vad det kan kosta att driva målet. Alternativt så får du (om du är konsument och inte företagare) driva ärndet i Allmänna Reklamationsnämnden.

/Magnus

Ps. Spara alla kontaktförsök med hantverkaren dvs mejl, brev och telefonsamtal ifall det går vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.