Jag håller på med ett "källarprojekt" där det ska bli ett badrum och kommer att ha både ventilerade väggar och golv.
Platta på mark och blåbetong ytterväggar utvändigt dränerat med Platon.

Golvet är jag egentligen inte så oroad för, det var snustorrt, men väggarna har en viss förhöjd fuktighet och så är det ju blåbetong som jag gärna blåser ut.

I utrymmet finns två färdiga rör kopplat till FTX systemet, det ena blir utsug för badrummet (dusch) men den andra är "ledig".
Ursprungliga planen var att montera en vägghängd fläkt på utsidan fasaden men nu börjar jag fundera på om jag skulle koppla på ventilerade golvet och väggarna på det extra utsug jag har.

Kalkylen på luftflöde går ihop så det är inte några problem att lägga till fläkten så, men finns någon annan orsak till att inte koppla det på befintlig FTX?
 
Kommer tillbaka och svarar själv här... Orsaken till att Isola (Platon), Jape, etc. rekommenderar en "egen" fläkt till sina system är, ja, förutom att de vill sälja en extra fläkt, att de hänvisar till "intrimning" och reglering av systemet.

Men, en fläkt är en fläkt och vi behöver transportera luft så jag tog den mycket vetenskapliga processen av att blåsa upp en 200 liters sopsäck och se hur lång tid det tog för fläkten att suga den tom för att se om fläkten räcker till. Den har ungefär dubbel kapacitet mot vad som behövs, och den är dessutom nu ställd på 2 av 5 i hastighet, men jag vill inte "bråka" med den eftersom det ju påverkar övriga husets ventilation.

Det är väl i så fall det negativa, om jag måste öka fläktens hastighet för att det blir för dåligt luftflöde in under golvet så ökas det i hela huset... Men, jag chansar på det för i värsta fall är det ju bara att montera en Platon/Jape fläkt i efterhand och ta upp hål för fläktstos, etc. då.
 
Intressant lösning. Men du menar att ventilationen till grunden kräver mer än vad övriga huset behöver?

Jag tänker att det kanske blir bra oavsett hur du gör för det är väl 100procent mer ventilation nu än vad det var tidigare?
 
D Dr Benz skrev:
Intressant lösning. Men du menar att ventilationen till grunden kräver mer än vad övriga huset behöver?

Jag tänker att det kanske blir bra oavsett hur du gör för det är väl 100procent mer ventilation nu än vad det var tidigare?
Det var en tvättstuga och badrum i utrymmet tidigare. Utsuget jag nu tar till Platon golvet var då i badrummet.

Gamla tvättstugans utsug tar jag till nya badrummet, så det ska inte bli någon förändring teoretiskt.

Dock är tilluftsdoneen för Platonmattan ganska små, så risken finns att jag måste öka fläktens hastighet för att få in tillräckligt med luft under golvet...
 
anders07 anders07 skrev:
Det var en tvättstuga och badrum i utrymmet tidigare. Utsuget jag nu tar till Platon golvet var då i badrummet.

Gamla tvättstugans utsug tar jag till nya badrummet, så det ska inte bli någon förändring teoretiskt.

Dock är tilluftsdoneen för Platonmattan ganska små, så risken finns att jag måste öka fläktens hastighet för att få in tillräckligt med luft under golvet...
Ah. Då är jag med. Men jag hade nog ändå försökt använda kanalen du har.

Givet att det inte blir jätteproblematiskt att bygga om senare om det visar sig inte alls fungera så som tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.