Hej!

På vår tomt står en gammal flaggstång i trä. Huset är från 50-talet och flaggstången är gissningsvis samtida. Den är infäst på gammalt maner mellan två U-balkar på gammalt vis och går där med att fälla åt två håll. Som ni ser på bilderna behöver den också en hel del kärlek och borde säkert ha målats om redan för ett par år sedan

Problemet är att det växer äppelträd ca 7 m bort på bägge sidor av stången, och därför krävs en rätt avancerad manöver för att fälla utan att massakrera träden.

Utöver detta så saknar stången hissanordning, oklart om det en gång funnits en sådan, eller om tanken har varit att man skulle fälla stången varje gång flaggan skulle upp eller ner.

Jag är väldigt o-sugen på att ha kvar en flaggstång som både kräver regelbunden ommålning och dessutom inte går att fälla ordentligt. Lutar därför åt att göra mig av med stången, och om saknaden efter flaggstång blir för stor, fixa en modern i glasfiber som går att fälla åt ett håll där den inte kolliderar med träd.

Frågan är, vad gör vi med den gamla flaggstången? Kan det finns byggnadsvårdare som är intresserade av den? eller är det bara att såga upp och åka till återvinningsstationen med den?
 
  • Sliten träflaggstång med flagnande färg, fotad i grodperspektiv mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, vit flaggstång i trä med avskavd färg monterad mellan två U-balkar på gräsmatta med tät häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flaggstång av trä med avskavd och flagnande vit färg som visar ålderdomligt skick och sprickor. Drivs beskrivning i forumtext som gammal från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan vara behandlad med sånt man behandlade telefonstolpar med , nåt cancerhemskt medel som jag aldrig minns vad det heter. Fanns nog olika.
Jag tror inte du ska säga att det är en flaggstång utan bara kasta det i tryckt trä eller nåt i så fall
.....

Om det finns något kulturellt värde vet jag inte men eftersom det är något så väldigt stort tror jag inte någon kommer vilja ta hand om den....

🤨😀

Tillägg: när det gäller att fälla den kan du ju t.ex fästa en vajer så högt du kommer åt sen skruva ur den undre skruven och släppa efter långsamt, eller tänker jag fel?🤨🤔
 
Blir nog en kraftig duns när toppen börjar närma sig marken.

Går bara att hålla emot så länge flaggstången inte lutar mer än typ 45 grader. Sen äre kört.

Är vad jag tror.
 
H Hybro skrev:
Blir nog en kraftig duns när toppen börjar närma sig marken.

Går bara att hålla emot så länge flaggstången inte lutar mer än typ 45 grader.

Är vad jag tror.
Om du sätter en bult genom flaggstången och har en vajer fäst där och andra änden fäst i dragkroken på bilen så borde det väl hålla? Eller tror du stången är så tung att den flyttar en bil? Kanske, jag tänkte inte det först.🤔
 
Gissa om stången blir riktigt tung när toppen börjar närma sig marken!


- Oavsett skulle det vara intressant hur man gör vid fällning och resning.



- Till min båt med mastlängd 12 meter, använder vi en mastkran vid hamnen.

Lägger ett sling runt masten som kopplas till kranens wire.

Slingets rörelse uppåt stoppas av spridarna, pinnarna som normalt
s a s styvar upp masten i sidled.
Brukar bli ovan balanspunkten.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Googla majstångsresning så får du lite tips på hur det används klykor för att resa en stång. Tänk sen tvärtom och ta hjälp av några grannar för att sakta fälla den.

Alternativt ställ en stege mot stången, klättra upp och kapa stången halvvägs. Med lite planering och vajrar som styr faller överdelen förhoppningsvis åt ”rätt” håll och du orkar fälla ner resterande del utan att paja träden.

Är ingen byggnadsvårdare men tror att flaggstänger i trä från 50-talet är ganska iskalla på andrahandsmarknaden.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Finns folk som är vana att fälla träd...
Kallas skogsarbetare.

Ser inga problem alls med just fällning om stången inte ska återvinnas.
 
ett antal händer som håller emot under den nedåtgående rörelsen fungerar utmärkt
men starta en pooldance kurs istället
 
Hej,

Min största fundering är hur tung den är. Har en likadan som skall ner i närtid och få lite kärlek. Hittade denna anordning efter några sökningar på hur man enklast fäller en flaggstång.
 
  • Man använder en fällanordning för att sänka en flaggstång bredvid ett hus i en trädgård. Ett barn sitter på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spara U-balksfästet iaf.
Kanonbra att ha som fäste för tex. en spalje eller pergola.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Spara U-balksfästet iaf.
Kanonbra att ha som fäste för tex. en spalje eller pergola.
eller ankare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.