Hej alla. Jag hittar en del gamla trådar men inte så utförliga och de är dessutom några år, så prövar att starta en ny.

Vi har skaffat ett spabad under sommaren, ett Vita Spa Prestige, som är relativt väl isolerat. I likhet med nästan alla andra spabad värms det med direktverkande el.
Vi badar ganska mycket och tror oss vilja fortsätta med det under vintersäsongen så jag tittar på vilka möjligheter som finns att komplettera med värmepump för att få ner uppvärmningskostnaden. Som jag förstått det får man då även sätta en liten cirkulationspump (och bypassventil) för att få rätt flöde till värmepumpen.
Vi har inga rimliga möjligheter att koppla uppvärmningen till husets värmesystem.

Min undran är om andra gjort detta före mig? Jag ställer mig frågor som:
  • Fungerar det bra?
  • Jag har förstått att en inverterpump är att föredra och att alla pumpar inte klarar så låga temperaturer som vore önskvärt, vad mer ska man tänka på?
  • Hur ska man tänka kring risken för strömavbrott, jag gissar att dyra komponenter riskerar frysa sönder vid några timmar med strömlöst i kallt väder?
  • Vilka fabrikat ska man satsa på eller hålla sig borta från?
  • Gärna installationsråd, om någon gjort arbetet själv.
Tack på förhand för alla goda råd!
 
Hur värmer du huset? Jag har Fjärrvärme i min terrass pool och håller 39° året runt badar varje dag även när det varit -20° i luften. Kört sedan Dec 2016
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Hur värmer du huset? Jag har Fjärrvärme i min terrass pool och håller 39° året runt badar varje dag även när det varit -20° i luften. Kört sedan Dec 2016
Nu blev jag nyfiken hur du löser det? Jag har aldrig tänkt tanken utan har det eluppvärmt men hur svårt är det att koppla om det till husets värmepump?
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur värmer du huset? Jag har Fjärrvärme i min terrass pool och håller 39° året runt badar varje dag även när det varit -20° i luften. Kört sedan Dec 2016
Dessvärre inget alternativ för mig. Vårt hur är upplåtet som bostadsrätt så jag kan inte gärna leda ut föreningens värme till min pool. Det skulle nog även te sig svårt/omöjligt rent praktiskt då poolen står långt från värmecentralen i ett annat hus (som annars är bergvärme) - det enda som finns i närheten är ledningen till våra radiatorer.
Tilltalande lösning annars.
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur värmer du huset? Jag har Fjärrvärme i min terrass pool och håller 39° året runt badar varje dag även när det varit -20° i luften. Kört sedan Dec 2016
Vad har du för värmeväxlare?
 
svårt att få ekonomi i att sätta en värmepump i ett litet spabad
ingen mening i att ha en inverter när den jobbar mot vatten
få eller inga pumpar har avfrostningen anpassad för temperaturer under +5
risken för sönderfrysning är påtaglig så fort cirkulationspumpen stannar och då är den förbrukad dvs skrot
alla fabrikat är från kina så välj den ÅF du kan få förtroende för
installationen är stright forward så...
 
Du behöver kolla vad värmepumpen är specad att klara för minsta temperatur.
Det finns spa värmepumpar ska enl spec ska klara ned till -10C iaf

Sen ang att strömmen försvinner och cirkulationspump och ev VP fryser sönder så finns det en ganska enkel lösning på det.
1 bilbatteriladdare
1 100ah bilbatteri
1 12V till 240 inverter (storlek anpassad för watt talet på cirkulationspumpen)

man låter batteriladdaren kontinuerligt ladda bilbatteriet samt ansluter invertern till bilbatteriet. Sen ansluter man cirkulationspumpen till invertern.
vi räknar på 100w cirkulationspump för att det ska vara lätt
100W & 12V batteri -> ca 8.3amp
100Ah batteri räcker då ca 12timmar

Men man måste ha en separat cirulationspump då denna lösning inte håller för att köra VP på den.
Dock så länge vattnet cirkulerar tar det mycket längre tid för saker att frysa sönder.
 
M MrDizzy skrev:
Du behöver kolla vad värmepumpen är specad att klara för minsta temperatur.
Det finns spa värmepumpar ska enl spec ska klara ned till -10C iaf

Sen ang att strömmen försvinner och cirkulationspump och ev VP fryser sönder så finns det en ganska enkel lösning på det.
1 bilbatteriladdare
1 100ah bilbatteri
1 12V till 240 inverter (storlek anpassad för watt talet på cirkulationspumpen)

man låter batteriladdaren kontinuerligt ladda bilbatteriet samt ansluter invertern till bilbatteriet. Sen ansluter man cirkulationspumpen till invertern.
vi räknar på 100w cirkulationspump för att det ska vara lätt
100W & 12V batteri -> ca 8.3amp
100Ah batteri räcker då ca 12timmar

Men man måste ha en separat cirulationspump då denna lösning inte håller för att köra VP på den.
Dock så länge vattnet cirkulerar tar det mycket längre tid för saker att frysa sönder.
Tack! Det är bra tankar och kanske finns även cirkulationspumpar för 12 V, om man nu ändå ska gå den vägen.
Jag har också varit inne på någon lösning med värmeväxlare och att låta allt utanför badet vara en separat slinga med hög glykolhalt i, men det känns mer omständligt.
Men allra störst värde fäster jag vid att alls ha fått bekräftat att det är ett problem med frysrisk vid strömavbrott. Det känns egendomligt att sälja värmepumpar för många tusen på den nordiska marknaden, utan att de innehåller något skydd mot att frysa sönder!
 
returen returen skrev:
svårt att få ekonomi i att sätta en värmepump i ett litet spabad
ingen mening i att ha en inverter när den jobbar mot vatten
få eller inga pumpar har avfrostningen anpassad för temperaturer under +5
risken för sönderfrysning är påtaglig så fort cirkulationspumpen stannar och då är den förbrukad dvs skrot
alla fabrikat är från kina så välj den ÅF du kan få förtroende för
installationen är stright forward så...
Tack,
Ja det verkar som en väldigt skör lösning verkligen och det känns märkligt att så pass dyra produkter inte kommer med någon inbyggd eller ens rekommenderad lösning för att hantera frysrisken. Jag tyckte dock att MrDizzy hade bra tankar som jag överväger.
Men i tillägg till det så satsar jag kanske mer i lågbudgetsegmentet än vad jag först tänkt mig, för att med lite lägre insats kunna lära sig om/hur väl det fungerar. Typ en för 3500 kr: https://www.amazon.se/POOLEX-POOLSTAR-Nano-Reversible-PC-Nano-A3R/dp/B08QHWWVF4/ !
 
M MrDizzy skrev:
Du behöver kolla vad värmepumpen är specad att klara för minsta temperatur.
Det finns spa värmepumpar ska enl spec ska klara ned till -10C iaf

Sen ang att strömmen försvinner och cirkulationspump och ev VP fryser sönder så finns det en ganska enkel lösning på det.
1 bilbatteriladdare
1 100ah bilbatteri
1 12V till 240 inverter (storlek anpassad för watt talet på cirkulationspumpen)

man låter batteriladdaren kontinuerligt ladda bilbatteriet samt ansluter invertern till bilbatteriet. Sen ansluter man cirkulationspumpen till invertern.
vi räknar på 100w cirkulationspump för att det ska vara lätt
100W & 12V batteri -> ca 8.3amp
100Ah batteri räcker då ca 12timmar

Men man måste ha en separat cirulationspump då denna lösning inte håller för att köra VP på den.
Dock så länge vattnet cirkulerar tar det mycket längre tid för saker att frysa sönder.
Nej 100 Ah batteri räcker inte i 12 timmar
Du kan använda halva batteriets kapacitet, så Max 6 timmar. Lägg därtill effektförluster i invertern, så Max 5 timmar.
Bättre att i så fall att skaffa en 12V pump
Men vem slår på pumpen när strömmen går?
Nej så enkelt som du vill få det till lär det inte vara
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J J.F. skrev:
Tack,
Ja det verkar som en väldigt skör lösning verkligen och det känns märkligt att så pass dyra produkter inte kommer med någon inbyggd eller ens rekommenderad lösning för att hantera frysrisken. Jag tyckte dock att MrDizzy hade bra tankar som jag överväger.
Men i tillägg till det så satsar jag kanske mer i lågbudgetsegmentet än vad jag först tänkt mig, för att med lite lägre insats kunna lära sig om/hur väl det fungerar. Typ en för 3500 kr: [länk] !
specen verkar vara googleöversatt från mandarin och väldigt svår att få grepp om
den verkar inte innehålla någon pump
 
GoC GoC skrev:
Nej 100 Ah batteri räcker inte i 12 timmar
Du kan använda halva batteriets kapacitet, så Max 6 timmar. Lägg därtill effektförluster i invertern, så Max 5 timmar.
Bättre att i så fall att skaffa en 12V pump
Men vem slår på pumpen när strömmen går?
Nej så enkelt som du vill få det till lär det inte vara
Nja ... det där stämmer inte riktigt.
Anledningen till att man inte ska använda mer än 50% av kapaciteten är att batteriet kan ta skada, och ju mer under 50% man går ju större risk.
Men oavsett är det en valid poäng att man ska försöka hålla laddningen över 50% om det går.
Men batteriet kommer fortsätta ladda ur till det är tomt.
Så den frågan blir hur länge man tror att man kan behöva köra via batteriet innan strömmen kommer tillbaka.
Man kan ju alltid parallellkoppla fler batterier för att få längre gångtid

Och du verkar ha missförstått konceptet.
Iom att CP drivs alltid av batteriet så behöver man inte "slå" på CP. Den är alltid på.
Och batteriet normal sett laddas kontinuerligt via batteriladdaren som alltid är anslutet.
Så elutag -> batteriladdare -> batteri -> inverter -> CP
försvinner strömmen slutar batteriladdaren att leverera ström, och batteriet börjar laddas ur.
När strömmen kommer tillbaka börjar batteriladdaren automatiskt ladda upp batteriet igen.
Dessutom vet jag att denna lösning fungerar då min far använder den och bor på landet i Norrland så strömmen försvinner 2-3 ggr per vinter. Ska väl tillägga att det är till huset värme CP som han kör denna lösning på. Och den CPn drar ca 70-80W
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nja ... det där stämmer inte riktigt.
Anledningen till att man inte ska använda mer än 50% av kapaciteten är att batteriet kan ta skada, och ju mer under 50% man går ju större risk.
Men oavsett är det en valid poäng att man ska försöka hålla laddningen över 50% om det går.
Men batteriet kommer fortsätta ladda ur till det är tomt.
Så den frågan blir hur länge man tror att man kan behöva köra via batteriet innan strömmen kommer tillbaka.
Man kan ju alltid parallellkoppla fler batterier för att få längre gångtid

Och du verkar ha missförstått konceptet.
Iom att CP drivs alltid av batteriet så behöver man inte "slå" på CP. Den är alltid på.
Och batteriet normal sett laddas kontinuerligt via batteriladdaren som alltid är anslutet.
Så elutag -> batteriladdare -> batteri -> inverter -> CP
försvinner strömmen slutar batteriladdaren att leverera ström, och batteriet börjar laddas ur.
När strömmen kommer tillbaka börjar batteriladdaren automatiskt ladda upp batteriet igen.
Dessutom vet jag att denna lösning fungerar då min far använder den och bor på landet i Norrland så strömmen försvinner 2-3 ggr per vinter. Ska väl tillägga att det är till huset värme CP som han kör denna lösning på. Och den CPn drar ca 70-80W
Det har du rätt i, är väl 10,5 V i batteriet när det är tomt. Då slår invertern av. Jag blandade i hop det med batteriets välbefinnande
Men några gånger per år kör det väl klara att laddas ur helt. Smart lösning
Men är väl enklare att skippa inverter och köpa en billig 12V CP som drar 10W. Funkar så klart inte för ett värmesystem i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.