Hejsan.
Tänkte sätta 2 st 45x120 som stödben till bärlina, men märkte nu ikväll när jag började så smått att det är lite väl mycket luft mellan trät och stolpskons vägg, bör man sätta nån typ plastbricka emellan för att tighta till det eller har ni något annat tips/råd? Funkar ju inte direkt att bara ställa i andra regeln och skruva så som det ser ut nu 🧐
 
  • Två träreglar i stolpskor med luft emellan, solnedgång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert dyraste och jobbigaste lösningen men om du har fler stolpskor kan du kanske vinkelslipa av sidorna och sticka ner två såna sidor emellan träet och gaffeln man ser på bild.....
Tänker att man gärna har samma material och jämnt fördelat tryck...och kanske redan har fler stolpskor.
Det finns säkert nåt smart sätt att göra det här på som jag inte kan 😉😅
 
4774
Om du har kvitto kan du kanske byta till smalare? Annars har jag inget bättre tips än ovanstående.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Säkert dyraste och jobbigaste lösningen men om du har fler stolpskor kan du kanske vinkelslipa av sidorna och sticka ner två såna sidor emellan träet och gaffeln man ser på bild.....
Tänker att man gärna har samma material och jämnt fördelat tryck...och kanske redan har fler stolpskor.
Det finns säkert nåt smart sätt att göra det här på som jag inte kan 😉😅
Efter att ha kollat runt lite snabbt på nätet verkar de flesta stolpskor va 96-98 breda, så jag borde inte vara den första med denna ”problematik” 🤓
 
4774 4774 skrev:
Om du har kvitto kan du kanske byta till smalare? Annars har jag inget bättre tips än ovanstående.
Tack, det kniviga är att de är fastgjutna i plintar 😁
 
B Bobbobula skrev:
Tack, det kniviga är att de är fastgjutna i plintar 😁
Genomgående bult funkar fint
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Såga till en träbit och trä ned, eller använd plastdistanser. Stolpskon kommer att vika sig annars (i bästa fall inte så,snyggt, i värsta fall så blir det snett).
 
P Pappa1986 skrev:
Genomgående bult funkar fint
Ja det kanske tvingar ihop ”käftarna”, första gången jag handskas med stolpskor så har lite dålig koll 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såga till en träbit och trä ned, eller använd plastdistanser. Stolpskon kommer att vika sig annars (i bästa fall inte så,snyggt, i värsta fall så blir det snett).
Funderade på om man skulle trycka ner 1-2 pallbrickor, om det nu inte är så att materialet ger med sig när man skruvar ihop allt. 96mm mellan ”käftarna” verkar ju vara rätt vanligt på stolpskor och antar att de flesta inte använder sig av distanser när man fäster stolparna 🧐
 
Davidbagare
Sätt plastdistanser/styrklossar mellan sko och balk.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Sätt plastdistanser/styrklossar mellan sko och balk.
Tack, kan hända att en eller två skärbrädor ryker till detta ändamål om några timmar 😅
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Den typen av stolpsko använder man normalt med en stolpe. Sedan fäster man sina bärlinor eller golvåsar i stolpen. När man vill lägga bärlinorna direkt i stolpskon som du gör nu så använder man oftast L-formade stolpskor och helst justerbara sådana så att man kan få alla stolpskor på exakt rätt höjd.

En liten avstickare från ämnet men det ser ut att vara mycket luft mellan stolpskon och plinten. Hur stort är avståndet?
Max avstånd brukar (väl?) vara 50mm annars blir risken för att själva stolpskon viker sig.
 
Finns plastdistanser köpa på bygghandeln, typ en påse med flera olika storlekar. Kommer nog underlätta om du ska göra på fler plintar.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Den typen av stolpsko använder man normalt med en stolpe. Sedan fäster man sina bärlinor eller golvåsar i stolpen. När man vill lägga bärlinorna direkt i stolpskon som du gör nu så använder man oftast L-formade stolpskor och helst justerbara sådana så att man kan få alla stolpskor på exakt rätt höjd.

En liten avstickare från ämnet men det ser ut att vara mycket luft mellan stolpskon och plinten. Hur stort är avståndet?
Max avstånd brukar (väl?) vara 50mm annars blir risken för att själva stolpskon viker sig.
Hejsan!
Tänkte likt nedan bild (lånat foto).
1750mm mellan stolparna/plintarna.
Avstånd mellan plint och stolpsko är ca 35mm, så bilden är nog lite missvisande. :)
 
  • Byggritning av trädäck med mått och foto av träpålar och bjälkar över mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henche skrev:
Finns plastdistanser köpa på bygghandeln, typ en påse med flera olika storlekar. Kommer nog underlätta om du ska göra på fler plintar.
Japp pallbrickor funderar jag på, om jag inte tar frugans skärbrädor 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.