Hej!
Vi har köpt ett hus byggt 1938, huset är i otroligt bra skick. Men jag har en fråga kring den enda anmärkningen i besiktningsprotokollet. Se nedan:

Yttertaket är äldre.
Rostpåslag och färgsläpp förekommer.
Otätheter förekommer i taklucka.
Plåttak har enligt vår bedömning en begränsad livslängd. Eftersom husets
taktäckning är äldre har det ett minskat motstånd mot vatteninträngning.
Detta i sin tur kan leda till fuktskador på träläkt och vidare ner i
underliggande konstruktioner.

Vinden är tilläggsisolerad och inspekterad utan anmärkning 2023.
Fukt mättes till 12% vid takluckan som inte var 100% tät (detta kan jag täta själv).

Inom vilket tidsspann skulle man behöva byta taket? pratar vi inom 5år eller 10år?
Självklart svårt att säga utan att ha sett, men era spontana tankar?
 
Bilder...
 
Så länge taket är tätt och du inte känner nåt trängande behov så låt det va som det är. Men ha stenkoll på det och va beredd på att göra det akut.
Har du inga andra projekt på gång hemma och det inte är ett avancerat tak och du vill göra det själv, kör på om du har tid och råd.
Ganska skön känsla att veta att taket inte är nåt att oroa sig för i höststormar och regn underifrån..
 
V Vedhuggarrn skrev:
Så länge taket är tätt och du inte känner nåt trängande behov så låt det va som det är. Men ha stenkoll på det och va beredd på att göra det akut.
Har du inga andra projekt på gång hemma och det inte är ett avancerat tak och du vill göra det själv, kör på om du har tid och råd.
Ganska skön känsla att veta att taket inte är nåt att oroa sig för i höststormar och regn underifrån..
Det är inget avancerat tak alls, det är valmat plåt och det bör väl anses som ett enklare form av tak.
Det är heller inte speciellt sluttande, det är ett "vågrätt" tak.

Vindsluckan ska självklart tätas direkt vid tillträde.
Har även tänkt köpa en avfuktare och ha på vinden som kan reglera själv. Då bör jag vara safe tills vi byter tak.
 
C cajil skrev:
Det är inget avancerat tak alls, det är valmat plåt och det bör väl anses som ett enklare form av tak.
Det är heller inte speciellt sluttande, det är ett "vågrätt" tak.

Vindsluckan ska självklart tätas direkt vid tillträde.
Har även tänkt köpa en avfuktare och ha på vinden som kan reglera själv. Då bör jag vara safe tills vi byter tak.
Ja det låter som en plan. Men ja koll på det och ha en buffert så ni kan byta lite mer akut om det behövs!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bilder...
Tak fotograferat ovanifrån visar stora plåtar med mossbildning och rostfläckar, omgivande byggnader och trädgårdar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är bilden jag har.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
ullet
Vi har kvar plåttaket från 1936 på vårt hus, inga problem med läckage.
Såg ut som ert med lite ytrost när vi flyttade in men efter skrapning och målning ser det ut so nytt igen!
Tror plåten som användes då var betydligt tjockare än dagens, så lite ytrost gör ingen större skillnad så länge man inte låter det gå för långt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som sagt en målning med riktig färg.. (isotrol och isoguard)
Finns det hål så går det byta bara dom bitarna.. ett byte av hela är många hundra tusen kronor..
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Som sagt en målning med riktig färg.. (isotrol och isoguard)
Finns det hål så går det byta bara dom bitarna.. ett byte av hela är många hundra tusen kronor..
Det känns som att jag verkligen ska lita på dig med tanke på ditt användarnamn.
Skämt åsido, är väl lite så vi tänkt. Läste att byta valmat plåttak är cirkus 1500:-/kvm. Taket är 80kvm så landar väl i runda slängar kring 100k enbart för själva taket. Det känns overkill med tanke på att allt egentligen ser sjysst ut.
 
Tackar... Jag skulle nog säga att det nog är närmare 3000 idag....
Men försök få en plåtslagare som hållit på ett tag att komma och titta över taket...
Men det ser ut att kunna hålla många år till
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Håller med ovanstående plåtis .

Slipa/skrapa ordentligt och måla om det så kommer det hållas i många år till, talet ser ut som det är i fint skick. ( Utom färgen 😉)
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.