Håller på att bygga växthus, tänkte dra in el för att ha möjlighet till belysning samt dra vidare el till förrådet.

Har inkommande och utgående rör upp från mark och hade tänkt sätta ett litet elskåp över för att få till en snygg och säker lösning.

Hittar dock inga små fristående elslåp på marknaden (gärna svart), någon som kan peka mig i rätt riktning?

Gul korrugerad slang för elinstallationer i ett växthus, inkommande och utgående rör upp från marken, ligger på ett underlag av grå småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Det finns men om du inte kan handla hos en elgrossist är det inte alltid helt lätt att hitta. Här har jag dock köpt skåp för liknande situationer: https://www.automation24.se/kopplingsskap-i-stalplat

Inuti skåpet sitter en tjock stålplåt som du själv får borra hål i och montera hållare för DIN-skena, och i botten finns en stor anslutningsfläns där du du kan fästa rören. Antingen gjuter du upp ett litet betongfundament och ställer den direkt på, eller så får du fixa någonsorts fyrkantsprofil att höja upp skåpet med. Det borde även gå enkelt att spraymåla det svart om du vill att det smälter in i omgivningen.

Tänkt på att beroende på luftfuktighet och kondens inne i växthuset så kan det ställa extra höga krav på ett elskåp.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
En annan medlem på byggahus.se ordnade ett svart skåp för sitt elskåp utomhus:

376898-21e2d7c4c1b3d2762952f311e60092c1.jpg
376904-c80caf2cad8f0e17a997328155af0329.jpg

Kanske han kan tipsa?

Hittar du något så skriv vem som säljer och vilket märke så andra kan dra nytta av informationen.
 
Sök på markskåp / kabelskåp.
 
O Oldfart skrev:
Det finns men om du inte kan handla hos en elgrossist är det inte alltid helt lätt att hitta. Här har jag dock köpt skåp för liknande situationer: [länk]

Inuti skåpet sitter en tjock stålplåt som du själv får borra hål i och montera hållare för DIN-skena, och i botten finns en stor anslutningsfläns där du du kan fästa rören. Antingen gjuter du upp ett litet betongfundament och ställer den direkt på, eller så får du fixa någonsorts fyrkantsprofil att höja upp skåpet med. Det borde även gå enkelt att spraymåla det svart om du vill att det smälter in i omgivningen.

Tänkt på att beroende på luftfuktighet och kondens inne i växthuset så kan det ställa extra höga krav på ett elskåp.
Tack!

Pratade med ”min” elektriker och han sa samma sak, han förespråkade ett helt kapslat skåp, visade något i plast han använt tidigare men tyvärr ingen plats för snygg installation av två markrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.