Tjena,

vi håller på att gå igenom våra tillval med vår säljare.
Han har föreslagit att vi ska välja till (kostar inget extra) en kantlist på ca 1,5cm som sätts upp i kanten mellan innertaket och innerväggarna.
På detta sätt kommer vi inte att se sprickbildningarna som kommer att dyka upp.
Vi har varit i ett hus som har denna list uppsatt och vi har inget emot den rent utseendemässigt.

Nu är min fråga. (säljaren säger ju självklart att det är inga fara).
Bör inte dessa sprickbildningar åtgärdas istället för att gömmas bakom en list?
Försöker säljaren endast gömma sprickorna för att slippa åtgärda de efter 2 årsbesiktningen?

Tacksam för hjälp inför detta val.

mvh
 
Du kan ju låta huset stå och lufta och torka ut under 12-18 månader innan väggarna och taket spacklas. Det brukar funka. Nämner du detta för säljaren slänger han nog offertpärmen i huvudet på dig. :D

Allvarligt talat; det är sånt här man får ta när husen skall byggas snabbt. Latexfog i övergångar brukar hjälpa lite grand, men inte helt och hållet.
 
Ok,

jag är medveten om hur det fungerar.
Frågan var/är, har det ngn byggteknisk betydelse att vi döljer sprickorna bakom en list?
Kommer ljudisoleringen mellan rummen att påverkas?

Det är ju en bättre lösning för säljaren med listen. Väljer vi däremot bort den får vi ca 50kr/lpm tillbaka (på 185lpm blir det ca 9000sek) samt så måste de åtgärda sprickorna efter 2 års besiktningen.
Så deras råd är ju solklrar. "Det är klart vi ska ha listen".

Anledningen till att jag frågar här är alltså för att jag undrar om ngn vet om det betyder ngt för byggkvaliten på huset om man har dolda sprickor bakom dessa lister.

/Theo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.