Hej,

Veranda med balkong ovanför, underlaget (ytpappen) skall bytas, sedan skall trall läggas på detta och staket osv.

Jag tog in en offert för att byta takpappen (ytpapp) på mitt verandatak, snickaren ville enligt metodens alla regler (bra) ta bort all väggpanel samt väggbeslaget (droppblecket eller vad de nu heter) och sedan lägga upp den nya pappen enda upp på väggen och sedan på med nytt väggbeslag (dropbleck). Det blev ett ganska stort jobb, och eftersom det inte är en boyta under (veranda) så tänker att man kanske skulle göra en enklare lösning själv och tar gärna lite input och ideer av Er.

Fundering.
Min tanke är att lägga takpappen ända upp över plåten och vika upp den så gott det går under fasden (där plåten också går in under). Det kommer ligga trall enda in mot fasaden som kommer "dölja" den svarta ytpappen eftersom det inte kommer bli så snyggt. Godtycklig lösning, eller bör man undvika detta? Finns det andra lösningar?

Stort tack om ni vill spåna tillsammans!
 
  • Närbild på vit fasadpanel och svart ytpapp på verandatak, visar takets kant och hur panelen möter takpappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpapp på veranda ovanifrån, några träbitar ligger på pappen. Vid sidan av verandan syns husväggen, ett fönster och plattläggning på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bas av vit trävägg med svart takpapp och vit plåt i nederkant, del av panelen ser sliten ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver ju inte ta bort all panel, går ju å såga av den 30cm upp.
Är en jättedum ide å göra själv då det antagligen inte lutar särskilt mycket, då bör du verkligen ha ett svetsat tätskikt.
Pvc duk är oxå ett bra alternativ, bättre i min mening (knappt brännbart, ingen gasol brännare och trevligare att arbeta med)
 
  • Gilla
Claysson
  • Laddar…
Mikipedia Mikipedia skrev:
Man behöver ju inte ta bort all panel, går ju å såga av den 30cm upp.
Är en jättedum ide å göra själv då det antagligen inte lutar särskilt mycket, då bör du verkligen ha ett svetsat tätskikt.
Pvc duk är oxå ett bra alternativ, bättre i min mening (knappt brännbart, ingen gasol brännare och trevligare att arbeta med)
Tack för svar! Skulle du sågat/tagit bort panelen för att lägga duken under plåten? Jag förstår egentligen inte varför man kan lägga tätskiktet in under panelen men PÅ plåten tex 10cm upp. Det är dessutom skyddat av trallen som ligger ovanför.
Du har helt rätt att lutningen är dålig, det är ett skäl till att ha pvc eller nåt mer vattentätt material, funderar dock på om pvc duken klarar en trall på som kanske ligger och nöter lite. Hur limmar man pvc?
 
Man smälter ihop pvc, inget lim.
Lite beroende på, får man upp handen så brukar man även kunna få upp duken. Sen får man låsa den med ett litet bleck lr liknamde då den bara fäster i sig självt m värme.

Ang mötningen så har jag gjort många sådana tak där man lämnat en extra remsa av duk att lägga under reglarna till trallen.
 
  • Gilla
Claysson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.