I
Hej,

Har gjort en 2 månaders radonmätning i huset som visades på smått förhöjda värden(upp mot 270bq) i specifikt rum så nu vill vi avgöra var radonen kommer ifrån(byggmaterial\marken) för att kunna tillämpa rätt lösning.

Vad jag förstår så är det en geigermätare som konsulterna använder för att reda ut detta. Är det något man kan göra själv eller krävs det en viss expertis? Och vad klassas som en bra och tillförlitlig mätare? Kan ex en Gamma-Scout vara tillräcklig?

Kommunen har tyvärr ingen de lånar ut.

Vi har redan beställt en RadonEye mätare men den är inte till för att sniffa radon på det viset utan snarare att få ett mer tillförlitligt värde över tid.
 
Jag har en geigermätare av liknande typ, de är inte särskilt lämpliga till vad du vill mäta. De är mer för att få en uppfattning om strålning från byggmaterial i väggar typ blåbetong, det du vill mäta är insläpp av radon via grund, genomförningar osv - krävs andra grejor for detta.
 
I
Vi har stött på lite blåbetong i väggarna även om det inte skulle finnas där enligt säljaren. Det kan därför vara intressant att veta hur utbrett detta verkligen är i källarväggarna. Markradon kan jag tänka mig är lite klurigare, särskilt om det ligger ventilerat parkett eller liknande ovanpå. Kanske är det bättre att köra med RadonEye här. Annars tänker jag att en geigermätare kanske man kan gå längs sprickor och hörn samt brunnar för att se om det blir mer utslag här?
 
Nja. Vi har rivit en del i källaren, finns en vägg kvar med blåbetong av typen som avger en del radon pga radioaktivt sönderfall vilket är vad mätaren kan detektera. Gammastrålning i huvudsak. Visst kan vår geigermätare av traditionell typ detektera detta, men det är en väldigt lokal företeelse i närheten av aktuell vägg. Inte alarmerande höga värden men mycket tydligt.

Radongasen är en betydligt mer svåråtkomlig substans att detektera och kräver instrument som ”sniffar in” luft och kollar sönderfall, här mestadels betastrålning efter min oerhört begränsade kunskap. En del av denna radonhaltiga luft kan komma från byggmaterial typ blåbetong som bekant, men den stora delen kommer sannolikt från berggrunden här i Sverige som är ganska uranhaltig överlag,

Jag är absolut ingen expert på detta som ni förstår, välkomnar folk som verkligen vet hur man mäter. Bara kan konstatera som lekman att detta är ganska svårt att mäta och att det krävs instrument jag inte har.
 
När vi ändå är inne på detta med att mäta och förhålla sig till radioaktiva substanser.

Jag skaffade min Geigermätare efter Fukushima ska erkännas… det var litet uppskruvat läge där.

Några ögonöppnare har den gett. Tex detta med att rengöra filter till vår LLVP, rekommenderades dammsugning av detta. Jag håller inte med alls - kollade med geigermätaren på ett dammfyllt filter och det var rätt ordentligt utslag på detektorn där: hög radioaktivitet relativt sett. Så därefter rengörs filter i duschen, spola ner i avloppet i stället för att suga in i dammsugare och cirkulera i luften och andas in.

Kanske är jag petig men varför inte om det inte medför ett uns av extraarbete.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
I
Det låter som att det kanske ändå är bäst att ta hit en konsult som reder ut var radonen kommer ifrån. Troligen har de både en geigermätare och någon form av sniff instrument.

Det finns absolut fördelar att själv äga instrument men många gånger handlar det inte om att utsättas då och då utan att konstant utsättas för som i detta fallet radon.

Någon som vet exakt hur en radon konsult jobbar? Vad använder de för mätinstrument?
 
I Ironside skrev:
Det låter som att det kanske ändå är bäst att ta hit en konsult som reder ut var radonen kommer ifrån. Troligen har de både en geigermätare och någon form av sniff instrument.

Det finns absolut fördelar att själv äga instrument men många gånger handlar det inte om att utsättas då och då utan att konstant utsättas för som i detta fallet radon.

Någon som vet exakt hur en radon konsult jobbar? Vad använder de för mätinstrument?
Antagligen överspelat sen länge, men nyfiken. Hur gjorde du? Hur gick det? Jag köpte ett radhus billigt med liknande värden som hade ftx som var trasig så det blev stort undertryck. Ingen av grannarna hade radon i sina likadana hus, så jag antog markradon. Jag ventilerade under bottenplattan med ett "sugrör" med fläkt genom plattan samt bytte ftxen. Då gick värdet ner till 50 så förmodligen hade det räckt att bara byta ftxen.
 
MagisterBister MagisterBister skrev:
Antagligen överspelat sen länge, men nyfiken. Hur gjorde du? Hur gick det? Jag köpte ett radhus billigt med liknande värden som hade ftx som var trasig så det blev stort undertryck. Ingen av grannarna hade radon i sina likadana hus, så jag antog markradon. Jag ventilerade under bottenplattan med ett "sugrör" med fläkt genom plattan samt bytte ftxen. Då gick värdet ner till 50 så förmodligen hade det räckt att bara byta ftxen.
Vilket fel hade du på gamla FTX:n ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vilket fel hade du på gamla FTX:n ?
Det var en lite knepig konstruktion med två fläktar där den ena blivit full med matos eller någon annan skit troligtvis för att den också tjänstgjorde som köksfläkt. Undertrycket var så kraftigt i huset så det var svårt att få upp ytterdörren på morgonen 😂
 
MagisterBister MagisterBister skrev:
Det var en lite knepig konstruktion med två fläktar där den ena blivit full med matos eller någon annan skit troligtvis för att den också tjänstgjorde som köksfläkt. Undertrycket var så kraftigt i huset så det var svårt att få upp ytterdörren på morgonen 😂
Rengöring och/eller byte av filtren 2 ggr/år, rengöring av växlaren vid behov och rengöring av fläktarna kanske vart 5:e år, så borde allt fungera som tänkt. Min anläggning startade 1978 och jag har bara bytt fläkt p.g.a lagerfel totalt 2 ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.