Jag har en 8 år gammal Husqvarna Automower 308, för någon vecka sen stod den still på gräsmattan och ville inte riktigt gå igång. Efter att ha kört motorerna i testmenyn märkte jag att den ena inte ville gå runt riktigt, trodde det var motorn men efter att ha skiftat kablage kunde jag konstatera att det inte var fel på motorerna.
Anade lite fukt i botten och sen upptäckte jag fläckar av ärg runt vissa komponenter bl.a. drivkretsen till just den vänstra motorn. Tvättade bort all oxid, inspekterade lödningarna med lupp men dom såg OK ut (jag har god vana av elektronikreparation).
Tyvärr ingen skillnad. Googlade lite, nytt kort kostar 2700:- och så stod det att kortet måste programmeras. Någon som vet vad som programmeras? Kan man göra det själv?
Någon som vet var jag kan hitta begagnade delar?
 
Serienummer och program ska läggas in på kortet. Kan enbart göras med HQ:s serviceprogram som verkstäderna har tillgång till.
Det finns köp&säljgrupper på ex. Facebook. Där dyker det ibland upp skrotade maskiner.
 
E etompau skrev:
Serienummer och program ska läggas in på kortet. Kan enbart göras med HQ:s serviceprogram som verkstäderna har tillgång till.
Det finns köp&säljgrupper på ex. Facebook. Där dyker det ibland upp skrotade maskiner.
OK, det måste alltså giftas in med kontrollkortetvid displayen eller?
Har sett någon som sålde ett gäng för 1500:-/st. frågan är om det är värt det? Vad mer kan paja efter så här lång tid? Motorerna givetvis men hur vanligt är det?
 
Nej tror inte det har med displaykortet att göra på dessa maskiner utan det är serienumret som ska brännas in på kortet.
 
E etompau skrev:
Nej tror inte det har med displaykortet att göra på dessa maskiner utan det är serienumret som ska brännas in på kortet.
Jaha, men om jag köper ett begagnat så funkar det rakt av?
 
Bör göra det ja.
 
E etompau skrev:
Bör göra det ja.
OK, supertack!
En annan fråga om du är insatt; Är fukt ett vanligt problem? Jag är 99% på att jag bytte alla packningar för några år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.