Vi har en 110 meter lång thujahäck runt huset. Planterades för 2,5 år sen och är nu ca 1,8-2,2 meter hög. Vill nu klippa ner till rätt höjd. Vilken höjd tycker ni är ”rätt” höjd för en thujahäck? Vi vill ha bra insynsskydd och tänkt oss ca 1,8 m. Tycker nu det är lagom höjd?


Illustration av ett modernt fyrkantigt hus med en 110 meter lång thujahäck runt gräsmattan som fungerar som insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujahäck runt en gräsmatta vid ett hus, med ett trädgårdsdäck och en gatlykta synliga i bakgrunden. Solen skiner och thujahäcken är tät och välskött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter lämpligt. Det ser ut som en Smaragdhäck. Den är lättare att sköta än en Brabant dvs håll den på önskad höjd 180-200 cm.

Är det en Brabant klipps toppen 15-20 cm under önskad höjd om man inte toppar den flera ggr/säsong. Brabanten kräver också oftare sidoklippning för att undvika att bli för bred/tjock.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Låter lämpligt. Det ser ut som en Smaragdhäck. Den är lättare att sköta än en Brabant dvs håll den på önskad höjd 180-200 cm.

Är det en Brabant klipps toppen 15-20 cm under önskad höjd om man inte toppar den flera ggr/säsong. Brabanten kräver också oftare sidoklippning för att undvika att bli för bred/tjock.
Stämmer, är smaragd.
Vill egentligen ha det ännu högre, 200-220 cm mer skydd för insyn men varit inbrott i området. Har hört att det då är bäst att inte ha så hög häck.
 
A Alex Holmén skrev:
Stämmer, är smaragd.
Vill egentligen ha det ännu högre, 200-220 cm mer skydd för insyn men varit inbrott i området. Har hört att det då är bäst att inte ha så hög häck.
Det är nog ingen större skillnad avseende inbrott. För detta bör inte häcken vara högre än 100 cm. Jag har själv mycket hög och tät rödbokshäck som borde inspirera tjuvarna.

Sätt ljusrelä och larm runt huset istället!
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är nog ingen större skillnad avseende inbrott. För detta bör inte häcken vara högre än 100 cm. Jag har själv mycket hög och tät rödbokshäck som borde inspirera tjuvarna.

Sätt ljusrelä och larm runt huset istället!
Tack för alla tips 🙏

Du menar typ att det tänds när någon rör sig i trädgården? Blir inte det problem när t ex en katt strövar runt?
 
A Alex Holmén skrev:
Tack för alla tips 🙏

Du menar typ att det tänds när någon rör sig i trädgården? Blir inte det problem när t ex en katt strövar runt?
Visst! Ljusrelä: samma som när jag släpper ut jycken vid midnatt eller när grannen nattetid kör in i sin carport (som ligger jämsides med min). Men boven får i alla fall inte jobba ostört. Jag har dock inget utomhuslarm kopplat exempelvis till husväggen utan bara inomhuslarm.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Tack för alla tips 🙏

Du menar typ att det tänds när någon rör sig i trädgården? Blir inte det problem när t ex en katt strövar runt?
Det går att reglera med typ och inställningar. Sen behöver man inte ha en strålkastare som bländar allt och alla utan något som lyser upp lagom. Det kan också vara trevligt om man kommer hem på natten eller ska till jobbet etc
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.