Hej!

Jag har ett par äldre vattenburna radiatorer (ettrörssystem) som rostar väldigt mycket på insidan och jag därför tänkt byta ut. Några frågor till er kunniga:

1) Finns det något specifikt ”märke” som rekommenderas?

2) Finns det en viss typ/utformning/utseende av radiator som anses bättre och rekommenderas? Jag ser att tjockleken och utformningen är olika. För en amatör som mig tänker jag att allt är samma men så kanske inte är fallet ?


Alla tips uppskattas 🙏
 
D
Varför rostar dom? Det ska bli syrefritt med tiden.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Varför rostar dom? Det ska bli syrefritt med tiden.
Hej, vet inte om det är rost, men dem är väldigt gamla och spolning har inte hjälpt. Hade tänkt byta ut en radiator och se om det hjälper innan jag byter ut allihop
 
Vad är det som inte fungerar?
Varför spolades radiatorerna/systemet?
Spolades bara radiatorerna, bara slingorna eller allt?
Hur gjordes spolningen?

Hur ser radiatorkopplen ut?
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som inte fungerar?
Varför spolades radiatorerna/systemet?
Spolades bara radiatorerna, bara slingorna eller allt?
Hur gjordes spolningen?

Hur ser radiatorkopplen ut?
Hej
Det är ett äldre hus som tidigare haft pellets som uppvärmning. Idag luft/vatten. Ettrörssystem. Huset är stort det är 285kvm boyta med två små boenden med totalt 21 radiatorer. Haft återkommande problem med att alla radiatorer inte kommer igång samtidigt. När jag rensat en radiator så slutar en annan fungera kort därefter (några dagar till några veckor).

Saker jag testat efter tips:

1) Spolning av hela systemet.
Där har jag lossar sista radiatorn i slingan, kopplat dit en slang som jag dragit ut till en brunn. Därefter spolat genom att fyllla på med påfyllningsventilen i pannan.

2) Spolat enskilda radiatorer
Spolningen har skett genom att jag lossat enskilda radiatorer, tagit ut på gården, kopplat in vatten slang vid inkommande rör och sköljt ordentligt i flera rundor tills vattnet är klart. Jag har dock precis fått tips av en bekant att vända upp och ned på radiatorn i samband med spolningen så att all smuts åker ut. smuts hamnar tydligen längst ned i botten på radiatorn. Ska testa och se om det hjälper.

3) I samband med ovan även rensat ventilhusen där smuts ibland fastnat.

4) blivit rekommenderat att installera smutsfilter/magnetfilter vid pannan. Ej gjort ännu men har funderat på det.

5) blivit rekommenderat att byta ut radiator om värmen inte kommer igång ordentligt i en radiator. Därav min fråga i tråden.

Vet inte vad mer jag ska göra 🤷🏻‍♂️Jag har tänkt göra en till runda med stegen ovan inom kort och se om jag får igång alla. Det som har hjälpt mest är när jag tagit bort smuts från själva ventilhuset.
 
Radikal lösning.. installera golvvärme?
Primärt för att man kan klara sig med lägre framledningstemperatur så att ev värmepump kan jobba effektivare.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej
Det är ett äldre hus som tidigare haft pellets som uppvärmning. Idag luft/vatten. Ettrörssystem. Huset är stort det är 285kvm boyta med två små boenden med totalt 21 radiatorer. Haft återkommande problem med att alla radiatorer inte kommer igång samtidigt. När jag rensat en radiator så slutar en annan fungera kort därefter (några dagar till några veckor).

Saker jag testat efter tips:

1) Spolning av hela systemet.
Där har jag lossar sista radiatorn i slingan, kopplat dit en slang som jag dragit ut till en brunn. Därefter spolat genom att fyllla på med påfyllningsventilen i pannan.

2) Spolat enskilda radiatorer
Spolningen har skett genom att jag lossat enskilda radiatorer, tagit ut på gården, kopplat in vatten slang vid inkommande rör och sköljt ordentligt i flera rundor tills vattnet är klart. Jag har dock precis fått tips av en bekant att vända upp och ned på radiatorn i samband med spolningen så att all smuts åker ut. smuts hamnar tydligen längst ned i botten på radiatorn. Ska testa och se om det hjälper.

3) I samband med ovan även rensat ventilhusen där smuts ibland fastnat.

4) blivit rekommenderat att installera smutsfilter/magnetfilter vid pannan. Ej gjort ännu men har funderat på det.

5) blivit rekommenderat att byta ut radiator om värmen inte kommer igång ordentligt i en radiator. Därav min fråga i tråden.

Vet inte vad mer jag ska göra 🤷🏻‍♂️Jag har tänkt göra en till runda med stegen ovan inom kort och se om jag får igång alla. Det som har hjälpt mest är när jag tagit bort smuts från själva ventilhuset.
Du ska nog undvika att köra in så mycket nytt vatten hela tiden i systemet, då du får in syresatt vatten som kommer orsaka mer korrosion i rör och radiatorer.
Ofta är själva beläggningen i äldre radiatorer som en hård hinna som inte lossnar med hjälp av vatten. Ny lös magnetit lägger sig på botten och går att få ut genom att spola och vända radiatorn.

Jag tycker absolut du ska börja med att skaffa ett smuts/magnetitfilter och se hur mycket den fångar upp. Även om du skulle skaffa nya radiatorer så är det bra att ha ett filter. IMI har zeparo cyclone som är rätt prisvärd och enkel att installera.

Sen kan du testa byta ventilhus, även om du rengör de så kan de vara skräp och beläggning kvar som gör det lättare att ny smuts fastnar.

Om det är mycket skit I radiatorerna så kan du bli tvungen att byta ut de.

Men börja med ett filter och se vad den fångar upp.

Har du värmekamera så kan man se på radiatorer hur mycket den värmer, är det mycket korrosion så brukar det mest vara varmt på en viss del, sen är resten kallt.

Svar på radiatorer så kör vi ofta på Purmo med danfoss koppel. Lättare att justera kv då de inte kräver något verktyg.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Ökat flöde och filter låter som en vettig idé.

Finns det något kostnadseffektivt sätt att få väck syret i vattnet utan att låta det korrodera elementen?
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Du ska nog undvika att köra in så mycket nytt vatten hela tiden i systemet, då du får in syresatt vatten som kommer orsaka mer korrosion i rör och radiatorer.
Ofta är själva beläggningen i äldre radiatorer som en hård hinna som inte lossnar med hjälp av vatten. Ny lös magnetit lägger sig på botten och går att få ut genom att spola och vända radiatorn.

Jag tycker absolut du ska börja med att skaffa ett smuts/magnetitfilter och se hur mycket den fångar upp. Även om du skulle skaffa nya radiatorer så är det bra att ha ett filter. IMI har zeparo cyclone som är rätt prisvärd och enkel att installera.

Sen kan du testa byta ventilhus, även om du rengör de så kan de vara skräp och beläggning kvar som gör det lättare att ny smuts fastnar.

Om det är mycket skit I radiatorerna så kan du bli tvungen att byta ut de.

Men börja med ett filter och se vad den fångar upp.

Har du värmekamera så kan man se på radiatorer hur mycket den värmer, är det mycket korrosion så brukar det mest vara varmt på en viss del, sen är resten kallt.

Svar på radiatorer så kör vi ofta på Purmo med danfoss koppel. Lättare att justera kv då de inte kräver något verktyg.
Stort tack till all info, väldigt nyttigt 👍 vad menade du där på slutet med att lättare justera ”kv”?

frågor: 1) Tjockleken på radiatorn, visst påverkar det totala värmen från en radiator? Jag har några som är plattare (vet inte vad dem heter) i vissa rum och dem funkar bra men jag har funderat på att ha en större / tjockare just för att få mer värme. Värt det ?

2) Kräver ett ettrörssystem att man ”justerar inflöde? på varje radiator? Hört lite olika

3) kan radiatorkopplet vara boven och behöva rensas och eventuellt bytas ?
 
Redigerat:
spikplanka spikplanka skrev:
Ökat flöde och filter låter som en vettig idé.

Finns det något kostnadseffektivt sätt att få väck syret i vattnet utan att låta det korrodera elementen?
Avgasare, finns även avgasare och magnetfilter i ett. Noxygen har t.ex såna modeller men då börjar man komma upp i 50.000kr och uppåt.

Flamco har kommit med en ren avgasare, vacustream tror jag den heter. Är för mindre fastigheter och ligger nog runt 5-6000kr. Jobbar inte med mindre fastigheter så jag är lite osäker på priset och vart de finns.

Observera att avluftare är något helt annat.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
1) Tjockleken på radiatorn, visst påverkar det totala värmen från en radiator? Jag har några som är plattare (vet inte vad dem heter) i vissa rum och dem funkar bra men jag har funderat på att ha en större / tjockare just för att få mer värme.
Rent fysiskt om radiatorn är tillverkad helt i metall så för mer värme (watt) lär det bara vara utvändlig yta och framledningstemperatur som spelar praktisk roll.

Tjockare hölje ger däremot högre värmetröghet (watt/sekund).
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Avgasare, finns även avgasare och magnetfilter i ett. Noxygen har t.ex såna modeller men då börjar man komma upp i 50.000kr och uppåt.

Flamco har kommit med en ren avgasare, vacustream tror jag den heter. Är för mindre fastigheter och ligger nog runt 5-6000kr. Jobbar inte med mindre fastigheter så jag är lite osäker på priset och vart de finns.
Vet du på vilka fysikaliska principer dessa jobbar?

Tänkte att alternativ kanske vore ett bad med obehandlat järn och sedan filtrera så att syret avreagerar sig där innan inmatning.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vet du på vilka fysikaliska principer dessa jobbar?

Tänkte att alternativ kanske vore ett bad med obehandlat järn och sedan filtrera så att syret avreagerar sig där innan inmatning.
De dyrare modellerna har kompressor för att få undertryck som tar bort syret I vattnet. Har inte riktigt koll på exakt hur det fungerar men det står säkert på nätet.
Absolut har du rätt I att man kan göra en elektro kemisk reaktion och på så sätt få bort syret. Kanske finns det såna också.
 
S svebbe skrev:
Du ska nog undvika att köra in så mycket nytt vatten hela tiden i systemet, då du får in syresatt vatten som kommer orsaka mer korrosion i rör och radiatorer.
Ofta är själva beläggningen i äldre radiatorer som en hård hinna som inte lossnar med hjälp av vatten. Ny lös magnetit lägger sig på botten och går att få ut genom att spola och vända radiatorn.

Jag tycker absolut du ska börja med att skaffa ett smuts/magnetitfilter och se hur mycket den fångar upp. Även om du skulle skaffa nya radiatorer så är det bra att ha ett filter. IMI har zeparo cyclone som är rätt prisvärd och enkel att installera.

Sen kan du testa byta ventilhus, även om du rengör de så kan de vara skräp och beläggning kvar som gör det lättare att ny smuts fastnar.

Om det är mycket skit I radiatorerna så kan du bli tvungen att byta ut de.

Men börja med ett filter och se vad den fångar upp.

Har du värmekamera så kan man se på radiatorer hur mycket den värmer, är det mycket korrosion så brukar det mest vara varmt på en viss del, sen är resten kallt.

Svar på radiatorer så kör vi ofta på Purmo med danfoss koppel. Lättare att justera kv då de inte kräver något verktyg.
Tack. Kan radiatorkopplet också behöva rensas och eventuellt bytas? hur ofta är det orsaken?
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Stort tack till all info, väldigt nyttigt 👍 vad menade du där på slutet med att lättare justera ”kv”?

frågor: 1) Tjockleken på radiatorn, visst påverkar det totala värmen från en radiator? Jag har några som är plattare (vet inte vad dem heter) i vissa rum och dem funkar bra men jag har funderat på att ha en större / tjockare just för att få mer värme. Värt det ?

2) Kräver ett ettrörssystem att man ”justerar inflöde? på varje radiator? Hört lite olika

3) kan radiatorkopplet vara boven och behöva rensas och eventuellt bytas ?
Glömde att du har enrörssystem, då är det ingen sån injustering med kv.
Går säkert att göra någon finjustering på ventilen men annars bygger teorin på att man har slingor med 4-5 radiatorer som blir större och större efter slingan för att kunna avge rätt effekt. Så man ska vara försiktig att sätta in andra storlekar eller plocka bort några.
Finns säkert någon uträkning på t.ex purmos sida.
Själv har jag mest jobbat med tvårörssystem.

Brukar oftast vara returventil och termostatventil som kärvar och sätter igen.
Men enrörssystem är ju seriekopplat så jag tänker att allt som påverkar flödet kommer påverka effekten i slingan.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.