Har idag en brygga med islagna telefonstolpar. Botten består av dy och en och annan sten. Stolpen går i någon meter till halvmeter i dyn och sedan tar det stopp. Isen lyfter stolparna på vintern när vattenståndet ändras. Provat med plast runt stolparna och inget hjälper.

Jag vill bygga en brygga som håller länge. Rätt lösning är något som är tillräckligt tungt. Bryggan är drygt 10m lång och 2m bred. det är 1,5m djupt där bryggan är.

Jag funderar på att gjuta ett fundament längst ut till vilket man kan lägga telefonstolpar.

Fundamentet gjuter man genom att kapa en farmartank så man får ett rör på 2m långt. Det blir då drygt 1m i diameter.
Röret slitsar man upp längs med och svetsar på en läpp så man får två halvor.
Man drar ihop halvorna med två spännband så man får ett delbart rör.
Man ställer sedan röret på bottnen.
Man tippar sedan i sprängsten i botten på röret så de sjunker ner i dyn.
Man fyller sedan röret med betong.
När betongen brunnit så tar man bort rörets båda halvor så man får en ren betongpelare.

Man har du betongfundamentet som då blir hyfsat "snyggt". Klumpen kommer väga drygt 3t. Isen kan väl inte lyfta en sådan klump.

Eller finns det något smartare sätt som inte kostar alltför mycket?

Borde man försöka spola bort dyn där röret ska stå? Man hade ju inte gjutet på dy om det vore på land :)
 
Isen har nog inger bekymmer att flytta på klumpen om isen når den. Ser inte hur den ska kunna stå stadigt, tror den inte kommer att klara ett år innan den har vält.

Kan du göra ett fundament som är såpass djupt att isen inte når den?

Har du funderat på flytbrygga?
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Det går att bygga formen av spånskiva/OSB och ett löst regelverk på utsidan. Skivan man inte får loss löser upp sig i vattnet.

Sten, krossade betongplattor och/eller-pannor funkar för att öka vikten utan att betala för mer betong.
 
Som tidigare nämnts. Mer vikt kommer med största sannolikhet inte hindra isen. Blir enorma krafter. Det kan däremot bli tyngre och svårare att laga på våren.

Om jag inte hade kunnat höja hela bryggan så isen inte får fäste i den hade jag satsat på en flytbrygga eller stenkista (dyrt om du inte fixar själv)

lycka till!
 
Det går inte att bygga en brygga med telefonstolpar där du inte får ner stolparna längre än så. Man behöver få ner stolparna 4, 5-6 meter…

Stenkista eller flytbrygga låter som en bättre plan här. Kanske cementringar som fylls om det är en mindre brygga.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
För att fötydliga det blir is som max är 30cm. Det är 20m till närmaste ö. Det är inte hela havet som trycker på. Men det kanske inte gör någon skillnad?
 
Problemet generellt är att bryggan fryser fast och sedan sjunker eller stiger vattennivån eller isen åker utåt, eller en kombo av detta. Man är ju inte helt förskonad från detta i en sjö heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.