854 läst · 15 svar
854 läst
15 svar
Elfel
Sida 1 av 2
Hejsan
Jag har en Luna migatronic 180, gammal svets där styrströmstransformatorn har härdsmälta efter att den stått igång ett dygn och matat ut all tråd till ett fint trasselbygge
Vart hittar jag en ny eller hur bygger jag om min svets jag haft sedan -88
Vill ju inte skrota den!
Mvh Micke
Jag har en Luna migatronic 180, gammal svets där styrströmstransformatorn har härdsmälta efter att den stått igång ett dygn och matat ut all tråd till ett fint trasselbygge
Vart hittar jag en ny eller hur bygger jag om min svets jag haft sedan -88
Vill ju inte skrota den!
Mvh Micke
Vad för spänning har den in och ut? Effektbehov?
Är det denna?
migatronic.com: Instruction manual Automig X (2019-04-03)
Såg en auktion där någon fick hem en liknande för 3000 SEK.
Bild bak och fram, och inte minst på anslutningen underlättar..
Gärna också bild på transformatorn och innanmäte.
Exakt modell?
Sidan 12:
Beroende på modell..
180 MX = 1x 220 V 16 A 6.3 kVA
180 X = 3x380V 10 A (beror på) 4.5 kVA
Open circuit voltage
180 MX: 20-36 V
180 X: 17-31 V
100% duty cycle
180 MX: 60 A
180 X: 65 A
15% duty cycle = 180 A
Voltage adjustment
180 MX: 6
180 X: 7
Som värst en 6,3 kVA 3-fas transformator med lindningsförhållande runt 1:23.
Oavsett.. okända faktorer här så det går inte att utröna.
migatronic.com: Instruction manual Automig X (2019-04-03)
Såg en auktion där någon fick hem en liknande för 3000 SEK.
Bild bak och fram, och inte minst på anslutningen underlättar..
Gärna också bild på transformatorn och innanmäte.
Exakt modell?
Sidan 12:
Beroende på modell..
180 MX = 1x 220 V 16 A 6.3 kVA
180 X = 3x380V 10 A (beror på) 4.5 kVA
Open circuit voltage
180 MX: 20-36 V
180 X: 17-31 V
100% duty cycle
180 MX: 60 A
180 X: 65 A
15% duty cycle = 180 A
Voltage adjustment
180 MX: 6
180 X: 7
Som värst en 6,3 kVA 3-fas transformator med lindningsförhållande runt 1:23.
Oavsett.. okända faktorer här så det går inte att utröna.
Om det är en separat transformator till elektroniken som gått sönder så är det nog enkelt. Du behöver bara veta ungefärlig effekt och utspänning. Jag bytte en transformator på en svets jag har när den lade av. Själva trådmatningen drivs i alla fall på svetsen jag lagade av ström från den stora transformatorn. Skulle du ha en bränd lindning i den är det nog tråkigare.M Mikael Wadsten skrev:
Har du nån aning om varför den plötsligt började mata tråd? Släng den är mitt förslag. Sånt köper man fungerande för 1500-2000kr och det lagar du den inte för om du värdesätter din egen tid öht. Köp en rapp 1-fas inverter.M Mikael Wadsten skrev:
Har prövat 1fas och konstaterat att det är som pridefestival, bra att det finns men absolut inte min grej!F fsn skrev:
Hittat ny trafo för 600kr så den fungerar imorgon kväll igen!
Grattis. Det var nog en gammal skräp 1-fas i sådana fall. En modern ordentlig 1-fas inverter på 200A är rätt överlägsen din gamla Luna på precis allt tror jag.M Mikael Wadsten skrev:
Nu blir jag extremt nyfiken, vill du utveckla varför och vad det inte är som fungerar? Är det 1-faseller är det moderna invertrar eller båda delarna?M Mikael Wadsten skrev:
Jag har begränsad erfarenhet av step-maskiner, det är begränsat till tre olika svetsar. Alla trefas och mellan 180-340A. Sen har jag nog svetsat mer 15-20 olika moderna invertrar, både 1-fas och 3-fas från Esab, lincoln, Parweld, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Migatronic och säkert nåt annat med men inget jag kommer på nu och jag har svetsat med flera av dessa i ”modern bilplåt”.
Redigerat:
Jag ska testa i helgen, inte sämre än att jag kan ändra mig.F fsn skrev:Nu blir jag extremt nyfiken, vill du utveckla varför och vad det inte är som fungerar? Är det 1-faseller är det moderna invertrar eller båda delarna?
Jag har begränsad erfarenhet av step-maskiner, det är begränsat till tre olika svetsar. Alla trefas och mellan 180-340A. Sen har jag nog svetsat mer 15-20 olika moderna invertrar, både 1-fas och 3-fas från Esab, lincoln, Parweld, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Migatronic och säkert nåt annat med men inget jag kommer på nu och jag har svetsat med flera av dessa i ”modern bilplåt”.
Du blir säkert missnöjd, Telwins små invertrar är enligt uppgift rätt usla, bara lite bättre än Awelco/Stanley. Finns väl rätt stor risk att den skjuter säkringar med skulle jag tro. Och jag fick för mig att vi pratade MIG/MAG?M Mikael Wadsten skrev:
Redigerat: