har köpt hus men inte flyttat in än, men jag undrar vad som hör till huset?
vet vad mäklarna säger (har en lapp från dom) men det är ju ändå lite luddigt, det här med byggnadstillbehör.
vad jag förstår det så kan han ta med vissa saker OM man beslutat om detta innan kontraktsskrivning.

vår "säljare" vill nu ha 500 kr för tex några garderober, och 500 kr för ett pisk- och vädringsställ.
även saker han sa att han skulle lämna kvar vill han nu ha betalt för, tex en gungställning och ved. handlar om småsummor egentligen men det känns så fel, att bli utnyttjad så...

Allt detta har kommit nu två veckor efter vi skrev kontraktet, men det är inte så att han kräver oss på pengar men han vill heller inte lämna kvar det gratis.

I mina ögon borde dessa saker höra till huset, vad tycker ni?
 
Om gungställningen & vädringställningen är fastgjutren så skall den följa med om han inte undantod den innan kontraktskrivningen.
Vad det gäller ved & olja etc så kallas detta inneliggande bräsnleförråd och görs upp vid överträdes dagen till dagspris.

Ej fasta garderober behöver ej ingå men dock sö bör säljaren uppge detta innan kontrakt & visning.

http://www.askengren.com/pdf/tillbehor.pdf
 
men han har ju redan lovat oss ju gungställningen (ej fastskruvat) och veden ( inte alls mycket, endast för öppna spisen) och sen i efterhand kommer han och säger att han vill ha betalt...

det står ju i pappren att "till byggnadstillbehör räknas föremål som tillförts fastighetens byggnader för stadigvarande bruk ...... exempel hatthylla, garderober, perienner, tvättmaskin mm mm mm...

hur är det med sånt som är fastskruvat då? han vill ha pengar för en slipmaskin, borrmaskin och skruvstäd (allt fastskruvat), även detta säger han EFTER vi skrivit kontrakt...
 
Då säger ni att ni inte vill ha skiten. Då får han åka till tippen med dem själv.
 
Precis. Låt honom ta skiten, det är knappast värt besväret att komma och hämta grejerna. Han kanske dessutom inser det då det väl kommer till kritan och lämnar det i alla fall :p Hade han haft användning för grejerna hade han väl inte lämnat dom "in the first place."
 
Jag hade gjort samma sak: Säg åt honom att hämta det och gör han inte det innan tillträdesdag så tillfaller det er. Detta för att slippa "gå å vänta" på någon som aldrig kommer.
 
De saker som han har sagt ingå ska givetvis göra det. Det är inte riktigt så enkelt som att "allt fastskruvat är byggnadstillbehör". Då skulle t.ex. en stringhylla eller en vägghängd sänglampa vara byggnadstillbehör ...

Jag skulle kontakta mäklaren och be denne säga ifrån till säljaren.
 
tack för alla svar!

vi har pratat med honom nu och sagt att han får ta grejerna med sig, vi är inte intresserade längre! då mjuknade han och talade om att han lämnar ju själkklart kvar det... men jag vet inte ja... vi får se på tillträdesdagen, hur det ser ut... och som det känns nu så kvittar det! han kan behålla skiten! hahahah ha...:D

tack igen för era svar, alltid gott att få medhåll :p
 
vicki77 skrev:
tack för alla svar!

vi har pratat med honom nu och sagt att han får ta grejerna med sig, vi är inte intresserade längre! då mjuknade han och talade om att han lämnar ju själkklart kvar det... men jag vet inte ja... vi får se på tillträdesdagen, hur det ser ut... och som det känns nu så kvittar det! han kan behålla skiten! hahahah ha...:D

tack igen för era svar, alltid gott att få medhåll :p
Det var ju det jag sa! ;)
 
Se till att han städar huset enligt avtal, med den personlighetstypen finns risk för att han skiter i det.
 
KungAnka skrev:
Se till att han städar huset enligt avtal, med den personlighetstypen finns risk för att han skiter i det.
Ja kolla städningen innan ni åker till banken och betalar kvarstående del av köpesumman. Sen har ni inga hållhakar på säljaren, och är otåliga på att få flytta in eller börja fixa.


/Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.