C
I irre55 skrev:
endast i form av ett bokföringskonto., naturligtvis.
Jo, fast det går ju inte att låna pengar från ett bokföringskonto.
 
Om man inte vill ha kvar eWAYS för betaltjänsten, vad ska man välja istället? Finns det någon som är bra? Tycker att de flesta får lagt betyg.
 
Frågan är hur avtalet med Eways ser ut också, äger de laddboxarna? Kanske ser olika ut?
 
Avtalet är bara för betaltjänsten samt viss support ifall laddningen inte startar. Vad ska man då välja istället för eWAYS? Är det någon som har någon betaltjänst som fungerar bra för en BRF? Då gärna ned utbetalning varje månad så man snabbt ser ifall det strular med utbetalningen
 
S Smygtittaren skrev:
Avtalet är bara för betaltjänsten samt viss support ifall laddningen inte startar. Vad ska man då välja istället för eWAYS? Är det någon som har någon betaltjänst som fungerar bra för en BRF? Då gärna ned utbetalning varje månad så man snabbt ser ifall det strular med utbetalningen
Kolla med ex Monta, Chargepanel, Easypark eller Ellsy. Vet dock inte om de jobbar med BRF men vet att de hanterar laddare.

KG Knutsson äger Ellsy så där har du en hyffsat stabil ägare som omsätter miljarder.
 
C cpalm skrev:
Känns uppenbart att de helt enkelt inte betraktat laddintäkterna som "andras pengar" och således inte heller behandlat dem sådana. Skall bli intressant att se vad denna utredning kommer fram till, om det är i strid eller i enlighet med vad man avtalat med kunderna. Men tingsrättens ordförande har nog helt rätt i att en sådan utredning är en sak för polisen i så fall.


Om det @irre55 skrev stämmer så innebär "separerade bokföringsmässigt" att de bokat upp skulden på ett eget konto i sin egen bokföring. Vilket inte är separation i den bemärkelsen vi pratar om här.
Så en rätt konstig jämförelse av Madeleine.
Tydligen avser Tingsrätten fatta beslut om rekonstruktionen får fortsätta på måndag. Blir intressant att se vad rätten kommer fram till. Utsikterna för överlevnad på sikt ser ju rätt mörka ut
M merbanan skrev:
Det var en bra fråga. Jag skulle tro att det mesta av infrastrukturen är igång men det räcker ju att ett led i kedjan stängs av så slutar det funka. Men om man är en BRF kan man ju inte vänta i flera månader på att byta leverantör. Jag skulle nog rekommendera användarna att att ladda på men inte betala om det kommer fakturor. Lite tveksamt men föreningen kan ju skriva något i still med att den kommer att nyttja Eways infrastruktur men kvitta alla eventuella krav mot förening eller medlemmar. Har svårt att tro att en rätt skulle ha något emot en sådan lösning. Fortsatt gäller det ju att snabbt värre byta leverantör.
Vd:n om elefanten i rummet i samband med intervju i Di:
 
  • Screenshot av en artikelingress från en tidning som återger ett citat av Niclas Sahlgren om ansvar för laddintäkter och beslut om att lämna det operativa helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att journalister och andra upprörda inte riktigt förstår redovisning. Det är fullt naturligt att man inte separerar pengar på det viset. Det som verkar galet är att man fortsatt driva bolaget med kraftiga skulder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Oj så många inlägg! Ett viktigt ämne för många, som berör. Helt klart! Intressant!
Vi har inte Eways i vår förening. Vi har RE&GO vars affärsmodell går ut på att det inte kostar oss något att ha deras stolpar hos oss. När stolpen används går hela avgiften / vinsten till RE&GO. Man kan betala utan app eller medlemskap.

I teorin skulle vi kunna sälja laddning med vinst till vår förening, men då vi grävt ner våra stolpar med bidrag för el-infrastruktur så får vi inte sälja laddplats i vinstsyfte. Då det laddas så lite är det inget att stöka med eller riskera att göra fel med. Det kan kosta betydligt mer i vite än vad vi får in...



Fortfarande prenumerationsläsning förutom rubriken och ingressen,

Eways vd tror sig ha stöd för rekonstruktionen​

Grundaren Niclas Sahlgren lovar göra sitt yttersta för att få Eways på fötter om tingsrätten beviljar fortsatt rekonstruktion. Och han tror sig ha tillräcklig backning från borgenärerna.
Samtidigt medger han ansvar för missen som gjort att hundratals bostadsrättsföreningar hamnat i kläm.

https://www.di.se/digital/eways-vd-tror-sig-ha-stod-for-rekonstruktionen/
 
C Civilpolisen skrev:

Fortfarande prenumerationsläsning förutom rubriken och ingressen,

Eways vd tror sig ha stöd för rekonstruktionen​


[länk]

Eways vd tror sig ha stöd för rekonstruktionen​

Grundaren Niclas Sahlgren lovar göra sitt yttersta för att få Eways på fötter om tingsrätten beviljar fortsatt rekonstruktion. Och han tror sig ha tillräcklig backning från borgenärerna.
Samtidigt medger han ansvar för missen som gjort att hundratals bostadsrättsföreningar hamnat i kläm.
Uppdaterad: 5 september 2024, 11:28Publicerad: 5 september 2024, 11:19

Ewys vd Niclas Sahlgren.
Ewys vd Niclas Sahlgren.Foto: Cornelia Jönsson
Det uppgav han för Di när borgenärsmötet rundades av sent under tisdagen vid Attunda tingsrätt i Sollentuna.
Hur känns det nu när borgenärsmötet är över?
”Det är en tuff situation. Det finns många lärdomar. Men vi har fått en bra bit över 300 brev där borgenärer vill stötta oss”, säger Niclas Sahlgren.

Enligt din matematik, får ni stöd från en majoritet av fordringsägarna?
”Det tror jag. Alla de stora borgenärerna har ställt sig bakom en rekonstruktion.”
Vid sidan av den största då, Skatteverket?
”Ja. Skatteverket har ju lämnat sitt negativa besked, men i övrigt står alla stora bakom en rekonstruktion”, säger Niclas Sahlgren.
Konkursförvaltaren Madeleine Ericson uppgav under tisdagen att parter, som representerar 55 av de 145 miljoner kronor som Eways är skyldigt sina borgenärer, redan sagt sig vara för en rekonstruktion.
Läs mer: Di på plats i rätten: Skatteverket motsätter sig Eways rekonstruktion
Ni fick svidande kritik från Skatteverket. Hur upplevde du deras hårda och tydliga kritik?
”Jag upplevde den så. Och tråkig. Det är tråkigt att höra. Den är såklart inte vår intention”, säger Niclas Sahlgren.
Vad är huvudskälet till att vi står här i dag, enligt dig?
”Vi har gått från en boomande marknad 2021, med låga räntor, tillgång på kapital, inget krig, ingen inflation, till 18 månader senare, krig i Europa, höga räntor, inflation, och ingen tillgång på kapital. Det är den fällan vi har fastnat i som bolag. Vi lyckades inte ta in det kapitalet som krävdes och då hade vi redan skapat en kostnadsstruktur som vi i och för sig så snabbt vi bara kunde försökte montera ned men inte hann.”
Eways tillhandahåller laddstationer för elbilar.
Eways tillhandahåller laddstationer för elbilar.Foto:Cornelia Jönsson
Omvärldsfaktorer framför allt alltså. I vilken mån är du självkritisk?
”Jag har kanske förlitat mig för mycket på de dialoger jag haft med investerare och inte riktigt sett stoppskyltarna. Samtidigt är det en svår analys. det har varit extremt svårt att ta in kapital.”

Hur mycket har ni tagit in sedan start?
”Totalt sett 85 miljoner kronor. Men de första sju åren var vi helt självfinansierade.”
Skatteverket kritiserade dig för att du höjde din lön samma år som förlusterna uppgick till 90 miljoner kronor. Hur reagerar du på det?
”Skatteverket måste ha missförstått något. Jag hade en lön på 57.000 kronor 2023. Sedan hade vi ett löneår som alla andra bolag. Det börjar 1 april. Då hade vi en löneprocess internt, och då höjdes min lön till 59.300 kronor. Då blev det en retroaktiv utbetalning från april till september. Och det var det som Skatteverket ansåg vara orimligt.”
Har pengar delats ut eller lämnat bolaget sedan 2021?
”Nej, inget sånt. Skulden är operativ, den beror på att vi haft negativt resultat.”
Vad beror förlusterna på? Har ni expanderat för fort och tagit för dåligt betalt?
”Laddning och tjänster är konkurrensutsatt, men projektverksamheten är än mer konkurrensutsatt. Det som hände under den senare delen 2022 och 2023 och delvis även i år är att inflationen äter upp marginalen. Man hade kunnat säga, vi höjer priserna och så tar vi en mindre andel av marknaden. Absolut. Det går alltid att vara efterklok.”
Hur reagerade du på att Voltiva sa upp intentionsavtalet om att gå samman med er?
”Vi valde Voltiva som en möjlig partner. Nu när avtalet inte gäller lägre har vi ingen exklusivitet. Det ger oss en möjlighet att föra dialog med väsentligt fler i branschen. Men vi har haft många bra diskussioner med Voltiva och vi har ju ett partnerskap då vi sålt en del av våra kunder till dem. Vi ska samarbeta för kundernas bästa. Sedan får vi se vad som händer längre fram.”
Voltivas vd Mikael Ring närvarade vid Eways borgenärsmöte.
Voltivas vd Mikael Ring närvarade vid Eways borgenärsmöte.Foto: Cornelia Jönsson
Läs mer: Hemlig fusion skulle rädda Eways – nu ställs den in

Du uppgav i rätten att du förhandlar med flera investerare och tre potentiella fusionspartners. Varför är det viktigt med ett samgående nu?
”Laddning är en 'volume game'. Man måste ha en viss volym för att nå lönsamhet. Det är logiskt att marknaden går in i en konsolideringsfas.”
Du har varit med och byggt den här branschen, eller hur?
”Jag och Petra (Niclas fru och partner i Eways, Di:s anm.) har ju jobbat med laddning dygnet runt i nio år. Vi har varit med och byggt och önskar kunna fortsätta.”
Du vill fortsätta driva Eways. Men hur ställer du dig till en lösning där du köps ut och lämnar det operativa helt?
”Jag stänger inga dörrar. Men jag är taggad och tror jag har mycket mer att ge. Vi har ju lyckats med mycket också, men det får väl andra utvärdera kanske.”
Vem ansvarade för systemet som gjorde att laddintäkter, avsedda för återbetalning till kunder, kunde användas till annat?
”Det vill jag inte kommentera.”
Är du ytterst ansvarig för detta som vd?
”Ja”, säger Niclas Sahlgren
 
K Kanelbullen123 skrev:

Eways vd tror sig ha stöd för rekonstruktionen​

Grundaren Niclas Sahlgren lovar göra sitt yttersta för att få Eways på fötter om tingsrätten beviljar fortsatt rekonstruktion. Och han tror sig ha tillräcklig backning från borgenärerna.
Samtidigt medger han ansvar för missen som gjort att hundratals bostadsrättsföreningar hamnat i kläm.
Uppdaterad: 5 september 2024, 11:28Publicerad: 5 september 2024, 11:19

[bild]
Ewys vd Niclas Sahlgren.Foto: Cornelia Jönsson
Det uppgav han för Di när borgenärsmötet rundades av sent under tisdagen vid Attunda tingsrätt i Sollentuna.
Hur känns det nu när borgenärsmötet är över?
”Det är en tuff situation. Det finns många lärdomar. Men vi har fått en bra bit över 300 brev där borgenärer vill stötta oss”, säger Niclas Sahlgren.

Enligt din matematik, får ni stöd från en majoritet av fordringsägarna?
”Det tror jag. Alla de stora borgenärerna har ställt sig bakom en rekonstruktion.”
Vid sidan av den största då, Skatteverket?
”Ja. Skatteverket har ju lämnat sitt negativa besked, men i övrigt står alla stora bakom en rekonstruktion”, säger Niclas Sahlgren.
Konkursförvaltaren Madeleine Ericson uppgav under tisdagen att parter, som representerar 55 av de 145 miljoner kronor som Eways är skyldigt sina borgenärer, redan sagt sig vara för en rekonstruktion.
Läs mer: Di på plats i rätten: Skatteverket motsätter sig Eways rekonstruktion
Ni fick svidande kritik från Skatteverket. Hur upplevde du deras hårda och tydliga kritik?
”Jag upplevde den så. Och tråkig. Det är tråkigt att höra. Den är såklart inte vår intention”, säger Niclas Sahlgren.
Vad är huvudskälet till att vi står här i dag, enligt dig?
”Vi har gått från en boomande marknad 2021, med låga räntor, tillgång på kapital, inget krig, ingen inflation, till 18 månader senare, krig i Europa, höga räntor, inflation, och ingen tillgång på kapital. Det är den fällan vi har fastnat i som bolag. Vi lyckades inte ta in det kapitalet som krävdes och då hade vi redan skapat en kostnadsstruktur som vi i och för sig så snabbt vi bara kunde försökte montera ned men inte hann.”
[bild]
Eways tillhandahåller laddstationer för elbilar.Foto:Cornelia Jönsson
Omvärldsfaktorer framför allt alltså. I vilken mån är du självkritisk?
”Jag har kanske förlitat mig för mycket på de dialoger jag haft med investerare och inte riktigt sett stoppskyltarna. Samtidigt är det en svår analys. det har varit extremt svårt att ta in kapital.”

Hur mycket har ni tagit in sedan start?
”Totalt sett 85 miljoner kronor. Men de första sju åren var vi helt självfinansierade.”
Skatteverket kritiserade dig för att du höjde din lön samma år som förlusterna uppgick till 90 miljoner kronor. Hur reagerar du på det?
”Skatteverket måste ha missförstått något. Jag hade en lön på 57.000 kronor 2023. Sedan hade vi ett löneår som alla andra bolag. Det börjar 1 april. Då hade vi en löneprocess internt, och då höjdes min lön till 59.300 kronor. Då blev det en retroaktiv utbetalning från april till september. Och det var det som Skatteverket ansåg vara orimligt.”
Har pengar delats ut eller lämnat bolaget sedan 2021?
”Nej, inget sånt. Skulden är operativ, den beror på att vi haft negativt resultat.”
Vad beror förlusterna på? Har ni expanderat för fort och tagit för dåligt betalt?
”Laddning och tjänster är konkurrensutsatt, men projektverksamheten är än mer konkurrensutsatt. Det som hände under den senare delen 2022 och 2023 och delvis även i år är att inflationen äter upp marginalen. Man hade kunnat säga, vi höjer priserna och så tar vi en mindre andel av marknaden. Absolut. Det går alltid att vara efterklok.”
Hur reagerade du på att Voltiva sa upp intentionsavtalet om att gå samman med er?
”Vi valde Voltiva som en möjlig partner. Nu när avtalet inte gäller lägre har vi ingen exklusivitet. Det ger oss en möjlighet att föra dialog med väsentligt fler i branschen. Men vi har haft många bra diskussioner med Voltiva och vi har ju ett partnerskap då vi sålt en del av våra kunder till dem. Vi ska samarbeta för kundernas bästa. Sedan får vi se vad som händer längre fram.”
[bild]
Voltivas vd Mikael Ring närvarade vid Eways borgenärsmöte.Foto: Cornelia Jönsson
Läs mer: Hemlig fusion skulle rädda Eways – nu ställs den in

Du uppgav i rätten att du förhandlar med flera investerare och tre potentiella fusionspartners. Varför är det viktigt med ett samgående nu?
”Laddning är en 'volume game'. Man måste ha en viss volym för att nå lönsamhet. Det är logiskt att marknaden går in i en konsolideringsfas.”
Du har varit med och byggt den här branschen, eller hur?
”Jag och Petra (Niclas fru och partner i Eways, Di:s anm.) har ju jobbat med laddning dygnet runt i nio år. Vi har varit med och byggt och önskar kunna fortsätta.”
Du vill fortsätta driva Eways. Men hur ställer du dig till en lösning där du köps ut och lämnar det operativa helt?
”Jag stänger inga dörrar. Men jag är taggad och tror jag har mycket mer att ge. Vi har ju lyckats med mycket också, men det får väl andra utvärdera kanske.”
Vem ansvarade för systemet som gjorde att laddintäkter, avsedda för återbetalning till kunder, kunde användas till annat?
”Det vill jag inte kommentera.”
Är du ytterst ansvarig för detta som vd?
”Ja”, säger Niclas Sahlgren
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...-over-2-000-kunder-region-jonkoping-en-av-dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.