Hej

Jag och min fru har planer på att bygga hus framöver och har fastnat för Fiskarhedenvillan Lommen. Vi har tänkt bygga i Hedemora, Södra dalarna.
Nu har vi några frågor och hoppas kunna få svar på dem.

1) Någon som vet var det finns något Lommen att kolla på?

2) Någon som byggt och vill dela med sig av erfarenhet kring kvalité, tillval, alternativa planlösningar vore intressant.

3) Andra upplysningar som kan vara av värde för oss?

Hoppas någon som byggd detta till synes mycket bra hus som läser detta.

/ Peter
 
I Borlänge (ÖvreTjärna - norr om stan) finns det ett gäng Lommen byggda.
 
Hej, Malin heter jag.
Jag och min familj skall bygga hus och funderar på fiskarhedenvillan lommen. Är det prisvärt hus. Är det någon som har erfarenhet ang. detta Vad kan man räkna med för slutsumma, håller den kalkyl som fiskarheden själva har? tacksam för svar.MVH Malin
 
Vi är snart klara med vår Lövsångare från Fiskarhedenvillan, vi breddade mittsektionen (tog den från Domherren), byggstart i november 2007.

Angående de uppskattade priserna från Fiskarhedenvillan, tänk på att:

- Priserna är just uppskattade och kan skilja mellan olika orter med tanke på vad snickare tar i timlön.
- De förutsätter att det är en snickare som har erfarenhet från att bygga deras hus, det tar längre tid för en snickare utan erfarenhet av deras hus.
- Se till att få de absolut senaste uppskattningarna på priser
- Gentemot Fiskarhedenvillans uppskattade priser (från början på 2007) har våra snickare (som ej byggt fiskarhedenvillan innan) använt ungefär 15-18% mer tid när huset är färdigt nu i mars 2008. Priserna har givetvis förändrats sedan vi fick de uppskattade priserna.
- När ni går till banken, lägg gärna på 15-20% i budgeten för ev kostnadsökningar. Det är skönt att ha lite marginal på byggnadskreditivet och det kostar ju inte något förräns det utnyttjas.
- Det lär gå att få tag på snickare som är vana vid Fiskarhedenvillans byggnadssätt (det är inga konstigheter med byggnadssättet, det är bara att en ovan snickare måste kolla ritningar och vilket material som finns färdigt mycket mer, det handlar om "tänket"). Vana snickare ska kunna ge er fasta priser på åtagandena, dvs de priser som Fiskarhedenvillan beräknar.
- Materialet i leveransen förutsätter att det utnyttjas optimalt, t ex kan man inte sätta gips för fönster/dörrar och sedan skära ut för dem i efterhand. Vi fick köpa till 20 gipsskivor då våra snickare gjort detta delvis. Det innebär egentligen ingen extra kostnad då det går åt färre timmar när snickarna göra så istället för att "pyssla ihop det". Dessutom slipper man en del extra skarvar i gipsen som skulle behöva spacklas.
- Kolla på vad som ingår i elentreprenaden, du vill säkert göra tillägg, spotlights etc.
- Om ni inte vill ha skarvar i takpanelen (som är jättefin) så köp till extra panel

I övrigt är vi mycket nöjda med hur det har fungerat att bygga med Fiskarhedenvillan, de har varit jättesmidiga att ha att göra med, undrar man något eller om det saknas något så har det alltid ordnats snabbt som ögat. Våra säljare kommer från Varbergskontoret, jag kan inte annat än lovorda dem. En sak till, om ni tänkt bygga ett garage, gör det FÖRST, det gjorde vi, det är underbart att ha någonstans att förvara känsligt material, låsa in verktyg etc, det är inte kul att ha materialet ligga utomhus under presenningar (man kommer inte långt med två som det står i dokumentationen). Garaget funkar även som fikarum för hantverkarna.

Tänk gärna ut färger/tapeter/kakel/klinker i god tid innan, på slutet när det väl är dags går det snabbt och man har inte så mycket tid på sig att välja.

Hoppas dessa rader kan vara till glädje för de som funderar på att bygga Fiskarhedenvillans utmärkta hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.