Ny i forumet och hoppas någon erfaren kan hjälpa mig bekräfta att min uppgradering av spisen blir framgångsrik.

Har skaffat en Elektrolux LKU66440NW som ska ersätta en Elektrolux EKC6012AHW båda är 25A med 230V element.

Den ursprungliga spisen är inkopplad enligt bild 1 med kontakten på bild två. Vad jag förstår är den inkopplad på 400V i 3 faser utan att använda nollan.

Jag har öppnat kontakten i väggen och tycker mig se att nollan faktiskt är framdragen. Se bild 3.

Min plan är att använda en 5-ledad kabel med 16A Perilex-kontakt enligt bild 4 och ansluta den till min nya spis enligt kopplingsschema bild 5.

Elen till spisuttaget är dimensionerad enligt bild 6

Kommer spisen att fungera väl efter denna inkoppling? Har jag missat något väsentligt? Vad skulle kunna gå fel?
 
  • Kopplingsschema på baksidan av en spis med märkning för anslutningar 1-5 och PE, samt synliga kabelanslutningar med färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en person som håller en grön 5-polig Perilex-kontakt som visar etiketten och metallstiften, placerad på ett trägolv framför en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag i väggen med exponerade trådar i olika färger, inklusive blå, svarta och gröna/gula, samt en kontakt vid basen av eluttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilex spiskontakt med svart kabel för spishäll med 1,4 meters längd och synliga ledare i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett kopplingsschema för en spis, med anslutningar och färgkodade kablar markerade för L1, L2, L3, N, PE vid 400V och 3 faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elschema med grupper för elcentral, inklusive spis (trefas) 10A, fläkt 10A, belysning och uttag i olika rum och vitvaror med märkström och kabelarea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, nog ser det ut som 5 anslutna ledare i perilex-kontakten. För säkerhets skull kan det ju vara bra att kolla att nollan verkligen är ansluten i el-centralen också.

Observera dock att spisen tydligen är avsäkrad med 10 A medan spisen egentligen är gjord för 16 A. Du behöver alltså vara lite försiktig med hur du använder den för att ingen säkring ska gå. Ibland går det att ställa in en spis så att den begränsar sin effekt, du får kolla i manualen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Att mäta är att veta. Skaffa en spänningsprovare och kontrollmät. Då behöver du inte öppna centralen. Biltema har en rimlig provare för 399 kr om jag minns rätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, nog ser det ut som 5 anslutna ledare i perilex-kontakten. För säkerhets skull kan det ju vara bra att kolla att nollan verkligen är ansluten i el-centralen också.

Observera dock att spisen tydligen är avsäkrad med 10 A medan spisen egentligen är gjord för 16 A. Du behöver alltså vara lite försiktig med hur du använder den för att ingen säkring ska gå. Ibland går det att ställa in en spis så att den begränsar sin effekt, du får kolla i manualen.
Tack för kloka råd.
 
tommib tommib skrev:
Att mäta är att veta. Skaffa en spänningsprovare och kontrollmät. Då behöver du inte öppna centralen. Biltema har en rimlig provare för 399 kr om jag minns rätt.
Absolut, hade inte känts rätt att gå vidare på endast antaganden. Fastigheten och anläggningen är från 1986 men att sladden är där behöver ju inte innebära att den är ansluten och därmed fungerar som tänkt. Tack för rekommendation och tips
 
BirgitS BirgitS skrev:
Observera dock att spisen tydligen är avsäkrad med 10 A medan spisen egentligen är gjord för 16 A.
Det borde gå att säkra upp, ledningarna är enligt förteckningen 2,5 mm².
Jag hittar inte den spisen LK U 66440NW, bara LK I 66440NW, är det den som avses?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Din befintliga spis har inte 230V element utan 400V.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det borde gå att säkra upp, ledningarna är enligt förteckningen 2,5 mm².
Jag hittar inte den spisen LK U 66440NW, bara LK I 66440NW, är det den som avses?
Sorry, LKI66440NW ska det vara
 
  • Skärmdump som visar produktinformation för Electrolux 600 SteamBake enkellugn induktionsugn med modellnummer LKI66440NW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Din befintliga spis har inte 230V element utan 400V.
OK, jag utgick från nedan produktbeskrivning men jag har säkert missat någon detalj
 
  • Produktbeskrivning av spisen Electrolux EKC6012AHW, inklusive mått, spänning och andra specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MJ2000 skrev:
Sorry, LKI66440NW ska det vara
M MJ2000 skrev:
OK, jag utgick från nedan produktbeskrivning men jag har säkert missat någon detalj
Det kanske finns olika varianter trots allt
 
Här har vi ett ytterligare exempel på en spis som har NOLL information om elektrisk inkoppling i något dokument.
Det finns inte heller någon information om den har inställbar effektvakt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här har vi ett ytterligare exempel på en spis som har NOLL information om elektrisk inkoppling i något dokument.
Det finns inte heller någon information om den har inställbar effektvakt.
Ja, jag brukar vara bra på att hitta information men nu när jag för första gången skulle köpa en spis på egen hand, upptäckte jag att det verkar vara ett område som medvetet omgärdas av en hel del mystik, istället för tydlig konsumentinfo och komplett teknisk dokumentation.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M MJ2000 skrev:
Ja, jag brukar vara bra på att hitta information men nu när jag för första gången skulle köpa en spis på egen hand, upptäckte jag att det verkar vara ett område som medvetet omgärdas av en hel del mystik, istället för tydlig konsumentinfo och komplett teknisk dokumentation.
Förhoppningsvis ligger det ett "hemligt" blad i förpackningen som beskriver installationen och hur man ställer in effektvakt.
Jag skulle begärt att få se en sådan anvisning innan jag köpt.
 
M MJ2000 skrev:
Ja, jag brukar vara bra på att hitta information men nu när jag för första gången skulle köpa en spis på egen hand, upptäckte jag att det verkar vara ett område som medvetet omgärdas av en hel del mystik, istället för tydlig konsumentinfo och komplett teknisk dokumentat
M MJ2000 skrev:
Absolut, hade inte känts rätt att gå vidare på endast antaganden. Fastigheten och anläggningen är från 1986 men att sladden är där behöver ju inte innebära att den är ansluten och därmed fungerar som tänkt. Tack för rekommendation och tips
D Dilato skrev:
Förhoppningsvis ligger det ett "hemligt" blad i förpackningen som beskriver installationen och hur man ställer in effektvakt.
Jag skulle begärt att få se en sådan anvisning innan jag köpt.
Det här är det enda jag hittar som refererar till effektreglering
 
  • Bild på en instruktionsmanual med text om effektreglering-funktion. Diagram visar fördelning av ström mellan kokzoner med pilar åt olika riktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för engagemang och kloka råd. Spisen är nu inkopplad, inkörd och fungerar perfekt. Mycket nöjd med prestanda och funktioner. Propparna håller även när jag kört gillfunktion på maxtemp samtidigt med flera plattor.

Jag fick spisen till ett mycket bra pris genom plattformen Benify som jag har tillgång till via jobbet i kombination med kampanj på Elektrolux. Mycket nöjd hittills och rekommenderas varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.