J
Hej
Montera vertikal fasad panel med sne vinkel mot taket. ( har inte mätt vinkel än)
Hur beräkanar man längden på de?
Började i mitten sen till höger för varje bräda blir något kortare. Men hur beräknar man hur långt nästa bräda ska vara?
 
J JRVSKAN skrev:
Hej
Montera vertikal fasad panel med sne vinkel mot taket. ( har inte mätt vinkel än)
Hur beräkanar man längden på de?
Började i mitten sen till höger för varje bräda blir något kortare. Men hur beräknar man hur långt nästa bräda ska vara?
Jag mäter kortsidan på varje bräda jag satt upp så får jag ju långsidan på nästkommande.
Har man vinkeln så sågar man med den och får rätt.

Man kan förstås rita upp det på ett papper och mha en skala + vinkel räkna ut det, min erfarnehet är dock att i praktiken kommer det diffa lite med verkligheten och bara någon grad fel så kommer brädorna mot hörnen att bli märkbart fel.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Du behöver inte mäta varje bräda. Skaffa tillräckligt långt virke. Såga vinkeln mot taket med gersåg nere på backen, montera brädorna på väggen, kapa nerkant vågrätt (och med droppnäsa om ju ska ha det)
 
  • Gilla
JRVSKAN och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver inte mäta varje bräda. Skaffa tillräckligt långt virke. Såga vinkeln mot taket med gersåg nere på backen, montera brädorna på väggen, kapa nerkant vågrätt (och med droppnäsa om ju ska ha det)
Sant, om man har lite marignal nedåt så kan man ju använda sänksåg/cirkelsåg bara nedtill för att justera de sista cm :)
 
J
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sant, om man har lite marignal nedåt så kan man ju använda sänksåg/cirkelsåg bara nedtill för att justera de sista cm :)
Byggnadsställning framför en röd fasad med vita fönster och foder, första våningen visar ett fönster. Arbetsplattformen når till fönstret på andra våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte såga ner kanten ligger mot bleck
 
R
Man markerar ut panelen på fasaden (indelning) sedan möter man ut med ett måttband varje bräda antingen långsidan eller kortsidan vilket man föredrar men detta förutsätter att man har koll på vinkeln mot råsponten..
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
J JRVSKAN skrev:
[bild]Det går inte såga ner kanten ligger mot bleck
Låt inte trät gå emot blecket, det rötar.
 
J
F fribygg skrev:
Låt inte trät gå emot blecket, det rötar.
Den ligger ovanför 1.5 cm sne sågat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.