Har ett lite annorlunda tak, med taklutning runt 20 grader tror jag. Går i flera vinklar också för är en tillbyggnad. I tillbyggnaden vill jag ha en kamin ut mot hörnet av huset, den hamnar ju då typ 8 meter från taknocken. Det skulle se konstigt med en jättehög skorsten, för att komma över nocken. Har hört att man kanske inte längre behöver nå över nock med skorstenen?

Jag har också tänkt att det vore praktiskt med en skorsten utanpå fasaden, istället för genom taket. Att undvika håltagning i mitt plåttak känns väldigt lockande, gillar principiellt inte tanken på att ha hål genom taket om det kan undvikas. Dessutom sotar man väl nerifrån marken så jag slipper klagomål från sotare om taksäkerhet? Till på köpet känner jsg mi helt trygg med att installera kamin och skorsten helt själv om jag gör på detta sätt. Men finns det några nackdelar jag inte tänker på?

lägger upp en ful paintskiss med skorstenen i rött utanpå fasaden
En enkel skiss av ett hus med flera takvinklar. En röd skorsten är ritad utanpå husets fasad till höger, istället för genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har min pelletskamins skorsten placerad vid takfot precis av denna anledning.

Nackdel är att pelletskamin inte fungerar när elen går i motsats till vedkamin. Pellets ger dock mycket mer värme.
 
Skorsten genom fasaden går utmärkt, orsaken till att de flesta brukar avråda från det är att det (generellt) inte krävs något bygglov för en skorsten genom taket, bara en bygganmälan, men en skorsten genom fasaden är en fasadförändring som oftast kräver bygglov och därigenom blir dyrare och omständigare. Men byggnadstekniskt sett så har du ju helt rätt i att det är trevligt att slippa hål i taket och så vidare.

Men man kommer fortfarande sota den från toppen, så du behöver ordna med en säker placering av stege etc. (Om man inte pratar om den typen av skorsten som vissa pelletskaminer har som slutar direkt på väggen)

Jag är inte helt säker på hur kravet på nock är om du kör ut den på sidan av huset på det där viset, men i grund och botten behöver du få hela din konstruktion godkänd av sotaren som kommunen utsett så fort man gör något utöver standard-alternativet, så jag skulle börja med att ringa dem och höra vad de kommer att godkänna.
De kan vara *väldigt* ana... strikta i sina åsikter. Själv gjorde jag om en genomföring i en vägg och tyckte att jag lika gärna kunde använda hela rullen stenull som jag köpt och valde att ha 2m åt varje håll från genomföringens stålrör med stenull, plåtreglar, mineritskivor och tegel. Men då deras standard-förslag var något i stil med 30cm stenull och sedan strålskydd innan brännbart så slutade det hela med att jag var tvungen att fälla in en ram med minerit mitt inne i stenullen bara för att få dem att godkänna den, trots att alla var överens om att jag hade gjort en betydligt säkrare lösning än vad kraven var.

Så det skulle inte förvåna mig om de har specifika åsikter kring höjd på skorstenen och takskydd som du snabbt kommer få utrett med ett kort telefonsamtal till dem.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.