Vi såg detta pulver vid en tröskel i köket, finns även på båda sidor diskmaskin. Vad är det för nått? Det känns inte som mögel.. torr substans, sätter sig lätt på fingret. Det verkar som att det kommer upp från golvspringorna kring dessa ställen. Turkosfärgat pulver vid tröskeln mot trägolv, misstänkt material från golvspringor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt pulver vid tröskel bredvid diskmaskin och golvspringor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar på golvfoam som torkat. Vi hade samma fast svart pulver som vi undrade många år vad det kom från men när vi renoverade och rev ut golvet var det foamen som torkat och blivit ett pulver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, ska skriva av tröskeln o se om det ligger nått sånt under :)
 
Hej! Har någon lyckats reda ut vad det var? Har haft samma i vår nyrenoverade br sen 5 år tillbaka. Dammsuger upp det men fortsätter dyka upp.
 
Håller med @Myckling ovan, precis samma färg som golvfoam:
Grön golvfoam med rutmönster, vikt och staplad i lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pops004 skrev:
Hej! Har någon lyckats reda ut vad det var? Har haft samma i vår nyrenoverade br sen 5 år tillbaka. Dammsuger upp det men fortsätter dyka upp.
Jag tror det är sånt där golv"papper" som de skriver om i kommentarerna. Vi har det enbart i köket där golvet är bytt, endast där det dyker upp.
Kommer i alla springor som finns.
 
Låter som att ni båda har fått någon dålig batch som smulats sönder med tiden.
Trist, men ofarligt så länge ni inte börjar andas in det vid springorna. (Precis som allt damm ska man ju undvika det)

Så länge golvet fortfarande ligger kvar på plats utan att klappra mot underlaget skulle jag nöja mig med att försöka täta springorna med mjukfog så att det inte kommer upp mer än nödvändigt.

Men börjar golvet klappra är det nog dags att överväga att lägga om det. Och i så fall skulle jag försöka få tag på den som gjort arbetet från början för att se om det finns garanti på själva materialet.
Det är ju rätt vanligt med åtminstone 10 års garanti på den typen av produkter.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låter som att ni båda har fått någon dålig batch som smulats sönder med tiden.
Trist, men ofarligt så länge ni inte börjar andas in det vid springorna. (Precis som allt damm ska man ju undvika det)

Så länge golvet fortfarande ligger kvar på plats utan att klappra mot underlaget skulle jag nöja mig med att försöka täta springorna med mjukfog så att det inte kommer upp mer än nödvändigt.

Men börjar golvet klappra är det nog dags att överväga att lägga om det. Och i så fall skulle jag försöka få tag på den som gjort arbetet från början för att se om det finns garanti på själva materialet.
Det är ju rätt vanligt med åtminstone 10 års garanti på den typen av produkter.
Tror det är vår förre husägare som bytt själv, så tyvärr ingen garanti :) Dock har vi ett väldigt litet golv som tur är.
 
H Hildor skrev:
Tror det är vår förre husägare som bytt själv, så tyvärr ingen garanti :) Dock har vi ett väldigt litet golv som tur är.
Jag menar materialgaranti från tillverkaren av foamen.
Det spelar ingen roll vem som har lagt den så länge man följt anvisningarna och kan påvisa köpet (generellt sett, alla kan ju ha lite olika garantivillkor.)
När jag gjorde en snabbkoll igår så hade den första jag dök på 10 års garanti och försäkrade att materialet skulle hålla i 70 år.

Men, sedan är ju frågan om föregående ägare sparat dokumentation eller kvitto så att man ens vet vem man ska kontakta...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag menar materialgaranti från tillverkaren av foamen.
Det spelar ingen roll vem som har lagt den så länge man följt anvisningarna och kan påvisa köpet (generellt sett, alla kan ju ha lite olika garantivillkor.)
När jag gjorde en snabbkoll igår så hade den första jag dök på 10 års garanti och försäkrade att materialet skulle hålla i 70 år.

Men, sedan är ju frågan om föregående ägare sparat dokumentation eller kvitto så att man ens vet vem man ska kontakta...
Nä tyvärr inte =(
Enda vi fått på är toaletterna, allt annat "hemmabygge" han fixat själv finns det ingenting alls på..
Men bra att veta iaf, att man kan åberopa garantin :)
 
Nu blir jag lite nervös. Har precis lag detta på 50kvm i fyra rum och ska lägga 25 kvm till i helgen. Skandor´s variant på bliden i inlägg #6, inköpt på Hornbach. Kommer jag få leva med grönt pulver som smyger upp konstant inom en överskådlig framtid (~20år) eller var det en dålig batch ovan (XPS är väl XPS)?
 
Jag har lagt foam från Selit köpt på Hornbach, än så länge har jag inte fått upp pulver men det var bara 7år sedan jag la golvet.
 
  • Gilla
Tobbelina F
  • Laddar…
Jäkligt bra tajmat med denna tråd då vi också börjat få upp pulver i springor på golv i hallen lagt för ungefär 2 år sedan.
Fattade inte vad det var men nu trillade polletten ner.
Allt köpt på hornbach. 🤔
 
Generellt sett så *ska* det ju inte bli så, materialet ska ju hålla utan att smula sönder i många decennium om inget är fel.
Så om ni själva har köpt det och till och med bara för 2 år sedan så känns det ju absolut värt att kontakta Hornbach!
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.