Hej, jag har varit på visning idag och tittade på ett 40 talshus, jag kollade på vinden och såg detta jag undrar om det är mögel eller något annat? isåfall går det att göra någonting åt det?
 
  • Träbalkar och träpanel på en vind, med mörka fläckar som kan vara mögel, fotograferad i dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jorge07 Jorge07 skrev:
Hej, jag har varit på visning idag och tittade på ett 40 talshus, jag kollade på vinden och såg detta jag undrar om det är mögel eller något annat? isåfall går det att göra någonting åt det?
Är lite svårt att veta vad du menar på bilden: Är det att plankorna är mörka så kan det lika gärna vara av åldern, det är nog det vanliga skulle jag påstå.

Men Luktar det konstigt ? Är dom prickiga ? Är det på lita olika ställen, eller relativt jämt över hela taket ? Känns virket torrt ? Är dom murkna eller ok om man tex provsticker dom med en kniv/skruvmejsel ?
 
Spontant reaktion är att det inte är mögel? Ser ut som bara mörka plankor, vilket som ovan nämner kan vara ålder eller andra orsaker.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men snälla nån, trä blir inte svart av ålder enbart! Fukt, temperatur och tid i kombination kan däremot åstadkomma diverse påväxt som kan vara svart/mörk.

Tycker bilden ger ledtrådar till att råsponten är fuktskadad, förmodligen p g a att taket har läckt tidigare eller läcker just nu. Och vad är det för plåt- eller pappbit som sitter på råsponten?
 
Jag säger också fukt. Men kan ju vara gammalt. Nu är ju knappt lönt att mäta fukt, allt är torrt, så ha i åtanke att ventilation och kanske tak behöver ses över.

Men jag skulle sätta en hundring på att plåten får kondens på sig som sen rinner ner på råsponten under, tycker det syns på skadorna.
 
Nuvarande ägare har bytt tak för ungefär 5 år sedan Det ser ut sådär överallt på vinden alltså svarta plankor, skrapade på brädorna med skruvmejsel och dem var hårda, det luktade lite som gamla böcker uppe i vinden
 
Om råsponten är torr och inte försämrad av röta, är det troligen ingen fara. Uppenbarligen valde ägaren att inte byta råspont i samband med byte av takbeklädnaden. Hoppas pappen är bytt, åtminstone.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade försökt isolera eller skydda den där plåten på något sätt iaf.

Jag hade liknande mörka partier på vinden, tog en slipmaskin och slipade bort det i ränder tvärs över sponten och sen markerade vissa mörka fläckar med penna för att se om dom ändrade storlek.

Tio år senare så ser allt likadant ut, så för mig var det gammalt läckage.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag hade försökt isolera eller skydda den där plåten på något sätt iaf.

Jag hade liknande mörka partier på vinden, tog en slipmaskin och slipade bort det i ränder tvärs över sponten och sen markerade vissa mörka fläckar med penna för att se om dom ändrade storlek.

Tio år senare så ser allt likadant ut, så för mig var det gammalt läckage.
Det är nog en gammal läckage då skulle jag tro, vet du vad den där plåten har för uppgift?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men snälla nån, trä blir inte svart av ålder enbart! Fukt, temperatur och tid i kombination kan däremot åstadkomma diverse påväxt som kan vara svart/mörk.
Med Ålder menar jag givetvis med allt som där följer: Växlande temperatur, fuktbelastning, damm, ev UV ljus mm
 
Jorge07 Jorge07 skrev:
Det är nog en gammal läckage då skulle jag tro, vet du vad den där plåten har för uppgift?
Att täcka ett hål i råsponten. :)

Har varit någon ventilation, avluftning eller annat där tidigare.
 
  • Gilla
Jorge07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.