Fairlane
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
Jag har gått över helt till luft-luftvärmepump sedan tre år tillbaka. Eftersom det är alldeles för dyrt att ha samtliga element igång.
Med detta sagt kabeldragning bakom elementen finns bara där, och därav min fråga.
Mitt svar var till Dilato som hade gjort om en fas till nolla.
 
Eftersom det högst troligt är en blå nolla i huset så tycker jag att det är en mindre bra ide att göra om en av färgerna till nolla, att ha olika färg på nollan i samma hus är inte så klokt. Däremot är det rätt enkelt att knyta i en blå och använda det befintliga trådarna som dragtråd. Det går rätt fort och FK kostar inte mycket.
20 m FK 1,5 kostar hos Jula ca 100:- och tar du hjälp av en elektriker tar det en par tre timmar. Till det kommer naturligtvis även kostnaden för uttagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mitt svar var till Dilato som hade gjort om en fas till nolla.
Den fasen verkar inte gå till elementet utan var bara parkerad.
Om den används av annat element måste man ju naturligtvis kontrollera innan.

Jag vilkorade dessutom åtgärden:
D Dilato skrev:
om det inte enkelt gick att dra ut dom och dra in blå nolla i stället.
Jag hade också som @elmont föreslår använt en tråd som dragtråd och bytt (jag gjorde det för inte så länge sedan till min spis där jag använde en fas till att dra in en blå nolla som inte fanns tidigare och sedan den blå till att dra tillbaka samma fas).
 
Fairlane
D Dilato skrev:
Den fasen verkar inte gå till elementet utan var bara parkerad.
Om den används av annat element måste man ju naturligtvis kontrollera innan.
Då är jag med på hur du tänker. Jag tänkte att den går vidare till nästa radiator, utan att användas i denna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den fasen verkar inte gå till elementet utan var bara parkerad.
Om den används av annat element måste man ju naturligtvis kontrollera innan.

Jag vilkorade dessutom åtgärden:

Jag hade också som @elmont föreslår använt en tråd som dragtråd och bytt (jag gjorde det för inte så länge sedan till min spis där jag använde en fas till att dra in en blå nolla som inte fanns tidigare och sedan den blå till att dra tillbaka samma fas).
Eftersom elementet bara kan använda två faser så är den tredje fasen vidarekopplad till nästa element och där inkopplad, medans en av dom andra färgerna är "parkerad" på överkopplingsplinten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.