Var för en tid sedan i Danmark och campade och gasolen tog slut. Då man inte kan fylla på en svensk tub där fick vi köpa en stor dansk tub som fortfarande är i princip full. Tänkte att jag skulle bränna lite ogräs på vår grusade uppfart och ville komma åt denna gas. Är jag total idiot om jag skär av slangen och sätter den med en slangklämma direkt på regulatorn? Står på den att den kan sänka trycket från 16bar till 29mBar.

Vad har vi för fina tips här?

Tack/ Jonas
 
  • Närbild på gasolregulator som visar specifikationer, inklusive tryck på 29 mbar, 1,5 kg/h flöde och inkommande tryck på max 16 bar, från en dansk gasoltub.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dansk gasoltub med regulator och en kopplad slang som hålls i handen på en grusad uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Hur mycket gas vill din brännare ha då? Den där regulatorn ger 1,5 kg/tim, det kan vara lite lite för vissa brännare.

Principiellt är det inga problem att kapa slangen och sätta på slangklämma men jag hade nog gjort en adapterslang istället. Du kan hitta delar till det på nätet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur mycket gas vill din brännare ha då? Den där regulatorn ger 1,5 kg/tim, det kan vara lite lite för vissa brännare.

Principiellt är det inga problem att kapa slangen och sätta på slangklämma men jag hade nog gjort en adapterslang istället. Du kan hitta delar till det på nätet.
Tack för snabbt svar!
Står inget om det i papperna. Det är denna lansen jag köpt.
https://www.byggmax.se/gasolbrannar...s_fIyup6aZ4PZf9AnRvcPRoCQM4QAvD_BwE#913=78358

Blir inte klok på adaptrarna, så är jag inte galen om jag slangklämmer dit den så gör jag det.
 
tommib
Nä, du kan ju alltid prova. Så dyr var inte brännaren. Är det dåligt drag får du köpa en annan regulator.

Annars har du en länk här

https://www.gasoltuben.se/product/slangsockel-utv-3-8/

En sån och någon halvmeter gasolslang samt två slangklämmor löser ditt problem utan att kapa slangen.

Blir lite stökigt att få flaskan påfylld här också kan jag tänka mig. Du får väl lämna tillbaka den till Danmark nästa år...
 
  • Gilla
Avemo och 1 till
  • Laddar…
Om du klipper av slangen så se till att det finns såpass kvar från änden att du enkelt kan skarva ihop den igen med en enkel slangskarv Mässingsfärgad slangskarv för att enkelt kunna skarva ihop slangar.
 
Vad ör skillnaden på danska tuber vs svenska eftersom du måste modifiera något?
 
ser ut som regulatorn är en fast del av tuben?
 
tommib
Nej, det är fästet på flaskan som skiljer. Danmark, Norge och Finland har samma typ av fäste ("click-on").

Skulle säga att det fästet är bättre än det Svenska (POL). Vet inte om någon annan använder det svenska fästet, på kontinenten är DIN vanlig vad jag förstår.
 
Tack för semi-OT svar!
 
B Borg.Möbel skrev:
Var för en tid sedan i Danmark och campade och gasolen tog slut. Då man inte kan fylla på en svensk tub där fick vi köpa en stor dansk tub som fortfarande är i princip full. Tänkte att jag skulle bränna lite ogräs på vår grusade uppfart och ville komma åt denna gas. Är jag total idiot om jag skär av slangen och sätter den med en slangklämma direkt på regulatorn? Står på den att den kan sänka trycket från 16bar till 29mBar.

Vad har vi för fina tips här?

Tack/ Jonas
Sidofråga från en som inte kan: Varför bränner man hellre ogräs än att använda t ex. ättika eller OgräsNIX? Är ditt alternativ mer effektivt eller rent av bättre?
 
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Sidofråga från en som inte kan: Varför bränner man hellre ogräs än att använda t ex. ättika eller OgräsNIX? Är ditt alternativ mer effektivt eller rent av bättre?
Snabbt, minuter i stället för timmar.
Mindre rester.
Billigare.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Snabbt, minuter i stället för timmar.
Mindre rester.
Billigare.
Går det att köpa något sådant som du rekommenderar? 🙂

Inte rädd för att sveda gruset eller annat som tillhör bostaden? 😬
 
Kolla bland svetstillbehören, det brukar finnas gasolmunstycken för att värma t ex takpapp elker asfalt.
Sen finns det brännare bland trädgårdstillbehören varav några avsedda för dyra engångstuber men även några för "vanliga" gasoltuber.

Du ska inte elda upp ogräset utan bara koka cellerna så skadorna försvagar växterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.