D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur man gör det. Cellulosaisolering är ju inte fel i något läge. Men dyrare. Jag la isoleringen utanpå taket.
Min tanken är isåfall att spruta upp lös isolering på vinden, ca 10-15 cm. Men kan det ställa till det med fuktproblem? Har försökt få ett bra svar men återigen så har ingen snickare jag pratat med haft samma åsikt.
 
Finns det en tät fuktspärr? Mer isolering medför ju kallare klimat på vinden. Så det blir oavsett hur man gör fuktigare. Finns det inte en ordentlig fuktspärr och tät lucka det bli problem. Cellulosaisolering är lite mer förlåtande.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det en tät fuktspärr? Mer isolering medför ju kallare klimat på vinden. Så det blir oavsett hur man gör fuktigare. Finns det inte en ordentlig fuktspärr och tät lucka det bli problem. Cellulosaisolering är lite mer förlåtande.
Ja blir ny fuktspärr i tak. Ska även bättra på ventilationen på vinden något, nästintill obefintlig idag. Vinden är svåråtkomlig(låglutande tak) så vill inte ha några problem där uppe. Därav alla frågor så jag inte fuckar upp något.
 
Är det bra fuktspärr är det bättre utan ventilation.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det bra fuktspärr är det bättre utan ventilation.
Utveckla gärna?
 
Det blir torrare på vinden. Jag har inte studien i bakfickan just nu.
 
Tomture61
G goosen skrev:
Ja blir ny fuktspärr i tak. Ska även bättra på ventilationen på vinden något, nästintill obefintlig idag. Vinden är svåråtkomlig(låglutande tak) så vill inte ha några problem där uppe. Därav alla frågor så jag inte fuckar upp något.
Har inte sett ngn info om vad du har för ventilation i huset .
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Du kommer ju inte att höja fuktigheten i bostaden.
Jämfört med 1965 är det nog rimligt att anta att fuktbelastningen har ökat. Vi använder tex badrum på ett helt annat sätt idag.
 
Visst, men nu pratade vi om förändringar på grund av fuktspärren.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir torrare på vinden. Jag har inte studien i bakfickan just nu.
Jag trodde att små vindsutrymmen alltid skulle vara ventilerade?
Alltså nockventil och takfotsöppning som tillåter luftflöde.
Ser nu efter lite googling att det finns artiklar där man förespråkar oventilerade utrymmen, speciellt med mycket takisolering.

Men hur tusan vet man var den gräsen går? Speciellt i denna typ av fall, där TS också tänker tilläggsisolera vinden. Alla skisser på nybyggen visar de ju på rikligt med ventilation...

Så TS fall har det tidigare varit problem med fukt på vinden, det fanns ingen ventilation där tidigare, och nu ska de till mer isolering och fuktspärr.

Så slutsatsen borde vara vad? Skippa ventilationen helt nu?

Står inför liknande frågeställning i en liknande renovering...
 
Att bygga utan en riklig ventilation förutsätter en tät fuktspärr. Om man isolerar ett gammalt hus utan eller med tveksam fuktspärr ska man inte begränsa ventilationen. Men med bra fuktspärr är det bättre med kraftigt begränsad ventilation.
 
Nyckelfrågan här blir då vad är tveksam fuktspärr och kraftigt begränsad? 😅
Förstår att det är kanske omöjligt definiera på ett sådan sätt att det blir hanterbart för en lekman.

Antar att man bör se till att man kan öka/minska ventilationen efter behov och sätta fuktmätare på vinden och övervaka.

Är det rimligt att förbereda för takfotsventilation och göra de så att den kan stängas/begränsas?
Hur skulle de se ut praktiskt?
 
Vilken typ av isolering är det/ska det bli?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.