Har någon död växt som sitter fast på fasaden. Små knoppar som bitit sig fast i mexiteglet, går knappt att få bort med stålborste. Någon med tips på hur man enkelt kan få bort den?
Se bild
 
  • Döda grenar och växtrester sitter fast på en mexitegelvägg, vilket gör det svårt att rengöra ytan helt med stålborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torkade växter och små knoppar sitter fast på en grå mexitegelvägg, svåra att ta bort enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelslip med stål eller mässing trissa biter fint på detta
 
S
har du testat med högtryckstvätten och kanske nån form av rengöringsmedel först
 
ta bort så mycket som det bara går manuellt med hjälp av fex en kniv.
om du slipar så slipas ytan på teglet också och det kommer att synas för alltid. tror inte tryckluft biter på detta. sugrötter sitter verkligen fast i underlaget.
 
Claes Sörmland
Rejäl pincett och bra musik i hörlurarna fruktar jag.

Sen 20% Klorin i pumpflaska för att bli av med organiska märken. Upprepa om det behövs. Spruta gärna på kvällstid i sensommarfukten så att klorinet får hela natten på sig att verka innan det torkar upp.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Pillergöra! Har följt en väns arbete med en fd murgrönevägg. Det var inte roligt. Blev dock bra (efter ett par års period-arbete). Det är en fördel om man slipper jobba på stege.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Prova att blötlägg en bit och håll fuktigt med tex en blöt trasa som hålls fast med en lutande bräda. Har du tur så mjuknar det upp efter en tid.
 
Jag tänker: roterande stålborste -> högtryckstvätt -> klorin (ev)

F-n ta idén med att ha växter på eller nära hus!
 
M MagHam skrev:
Jag tänker: roterande stålborste -> högtryckstvätt -> klorin (ev)

F-n ta idén med att ha växter på eller nära hus!
Tack för alla tips. Stålborste på vinkelslip går bort då en ”vanlig” stålborste repade teglet. Ska testa lite olika medel och högtryckstvätt. Som någon skrev så är nog kniv och pincett enda alternativet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Davidbagare
Jag har samma problem, fast på vanlig tegelvägg. Har kört med en ståltrissa på skruvdragaren. Får bort skiten då, men gör också lite märken i teglet.

Kan man kanske bränna bort det på nåt sätt? :)
 
Claes Sörmland
Problemet med att bränna är soten. Kolrester går aldrig att få bort, tål typ allt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Stark alkalisk tvättmedel är förmodligen det som lossar bäst - och nog med tid i blötläggning med det starka akaliet.

fördelen med alkalie är att det inte ger sig på cement på samma sätt som syror (som är högst tveksam på att lösa något alls organiskt)

klorin är förvisso alkaliskt, typ motsvarande ~2 gram kaustiksoda/liter - men jag skulle tro att det behövs ännu mer alkaliskt, typ 200-300 gram NaOH liter färdig blandning om det skall lossa på fossingarna av de använda väggklättrande växterna ...

Det går att göra alkalisk lösning som tom. löser cellulosa (har själv prova det och det blir kladd av det) - men är man redan innan oroad av kaustiksodas styrka så är detta betydligt starkare än så och knallblått pga. metallsalter som sedan kan vara svåra att tvätta ur teglet efteråt.

---

Det fins piraya-vätskor som faktiskt ger sig på även elementär kol (sot) och grafit - både sura sådana och alkaliska sådana - dessa används inom IC-tillverkningsindustrin för att rengöra wafer i tillverkningsprocessen och det är vätskeblandningar med stor döskalle på...
 
uppdatering.

Jape Grön Fri som fått verkar några dagar sen högtryckstvätt. Det renare området på bilden är kört med högtryckstvätt men bara halva med Grön fri. Inbillar mig att på delen med Grönfri så släpper murgrönan lättare, algerna försvinner enkelt.
 
  • Bild visar vit tegelvägg delvis rengjord med högtryckstvätt och Jape Grön Fri; vänstra delen orengjord, högra renare med tydliga skillnader. Skugga av fotograf syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.