kisumisu
S Staffan-N skrev:
"Förorterna" är även Bromma, Enskede, Mälarhöjden o.s.v. :)
Även min världsbild säger att husen är mer renoverade i storstan. Plöjer man ner en miljon på en renovering av ett hus nära Stockholm så får man nästan alltid tillbaka pengarna i ökat värde. Ju längre ut på landet man kommer, desto lägre blir sannolikheten att pengarna kan räknas hem. Att husen står orörda i flera decennium sker i princip bara när det bott äldre i dem, och de renoveras som regel vid försäljning. Sen kanske vurmen för att ha kvar gamla funkiskök är som starkast kring Södermalm :)
Det är helt sant!
Ute på landet är det lite som att köpa en ny bil eller renovera en bil = du får inte vinst.

Däremot är det större sannolighet att få det sålt!

Men jag förstår inte ens hela grejen med att göra massa vinst på huset. Du måste ju ändå bo någonstans?! Säljer du dyrt får du oftast sen köpa/hyra dyrt!

Jag har också satsat på renoveringar även om jag dock hade turen köpa huset i rätt så bra skick. Men man har ju bytt ut värmesystem och sånt!

Dyrt dyrt dyrt, men känns skönt att man gjort det med sparpengar. Sen det här med värmesystem sparar ju ytterligare med pengar. Så det blir ännu billigare boendekostnader 😂 och komforten ska man inte heller glömma, skönt kunna ha ca 22 i samtliga utrymmen men med lägre kostnad än vad t ex veden och elen kostade för att kunna hålla någorlunda vettig temperatur.

Nog har jag också huttrat i +14 vissa morgnar med vedeldning i början när man inte hade fast jobb. Men inte ens då ångrade jag husköpet på landet. Dessutom var man ju ändå lite van på kylan i brf lägenheten i förorten var det ju fönster från sent 60-tal som drog och snålande på värmen var ca +18 inne och kalla element.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Och ändå bor vuxna barn kvar hemma allt längre eftersom de inte har ekonomi att flytta hemmifrån ens. Att börja på noll och enbart tjäna medianlönen ger inte lån för att köpa en villa för 10 miljoner idag...

Jag köpte hus 2022 och lägger drygt 60% av lönen på boendekostnader. 20% på mat, 10% på sparande, 5% bil och 5% på konsumption typ.
Tycker inte jag känner igen mig i det i verkligheten, bland vänner och bekanta.
Tvärt om. Och enligt internationella studier ligger Sverige riktigt bra till. Kartbild av Europa som visar procentandelen unga vuxna (25-34 år) som bor med sina föräldrar, färgkodad efter andel i intervallet <10% till ≥60%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker inte jag känner igen mig i det i verkligheten, bland vänner och bekanta.
Tvärt om. Och enligt internationella studier ligger Sverige riktigt bra till.[bild]
Sverige ja, Sverige är stort.
Nu var det väl frågan om Stockholm.

Vissa på landsbygden tycks nästan flytta från föräldrar innan dom fyllt 18.
 
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker inte jag känner igen mig i det i verkligheten, bland vänner och bekanta.
Tvärt om. Och enligt internationella studier ligger Sverige riktigt bra till.[bild]

"Stockholmare flyttar hemifrån senast i landet​

Män i Stockholm är de som senast flyttar från föräldrahemmet i Sverige. Också kvinnor i Stockholm flyttar hemifrån sent jämfört med resten av landet, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

Männen i Stockholm är i snitt nästan 23 år när de väljer att flytta hemifrån. Det betyder att de är ungefär ett år äldre än kvinnorna i Stockholm när de flyttar och det är den högsta siffran i hela landet.
Ovanligt många 25-åringar bor också kvar hemma hos föräldrarna i Stockholm - det rör sig om var fjärde man och var sjätte kvinna.
Generellt sett flyttar ungdomar i storstadsområden hemifrån senare än ungdomar i glesbygd. En förklaring skulle kunna vara att bostadsmarknaden i storstäderna hårdnat under 1990-talet - men det kan också bero på att allt fler väljer att läsa vidare på universitet och högskolor och att de ungdomar som är uppväxta i storstäder och universitetsorter därför blir kvar hemma längre, enligt Statistiska Centralbyrån.
Om man ser till de årskullar som föddes i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet så var medianåldern för de kvinnor som flyttade hemifrån 20, 7 år. För männen var den 21, 7 år.
Männen flyttar alltså hemifrån senare än kvinnorna, men då har ändå skillnaderna mellan könen minskat under de senaste 30 åren, enligt Statistiska centralbyrån."



"

Rekordstor utflyttning från Stockholm​

Caroline Edström
Caroline Edström
Publicerad: 21 apr. 2023 19:06
Stockholm fortsätter att växa, om än i långsammare takt. De senaste åren har trenden visat att allt fler väljer att lämna huvudstaden och så fortsätter det vara – den ökade befolkningen beror nu enbart på invandring samt att fler barn föds än befolkning som avlider.


Varje år presenteras statistik från SCB över utflyttningen från storstadsregionerna, siffror som Stockholms Handelskammare har analyserat. Går man tillbaka ett par år var utflyttningen från Stockholm rekordstor under 2020 – då 5 596 personer netto flyttade ut från länet.


Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och därför ser jag med stor oro på utflyttningen. Trenden är ett underbetyg till politiken som inte skapat rätt förutsättningar för tillväxt. Nu måste det till krafttag för att återställa stadens attraktionskraft annars riskeras på sikt många jobb, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.


Det är främst de unga vuxna i familjebildande ålder som flyttar ut från Stockholm​


Tydligast är det negativa flyttnettot i åldersgruppen 0–9 år med minus 2 736 personer och 30-44 år där huvudstadsregionen förlorade 2 540 personer. Åldersgruppen 20–24 år uppvisade ett negativt trendbrott och noterades för minus 167 personer.


– Att det är relativt unga vuxna i familjebildande ålder som försvinner kan förklaras av flera faktorer, som den illa fungerande bostadsmarknaden och nya kreditrestriktioner som amorteringskravet, vilket pressat upp boendekostnaderna. Fungerande infrastruktur, bra skolor och trygghet blir helt avgörande för att nu återställa stadens attraktivitet, säger Andreas Hatzigeorgiou.


Ett år senare visade statistiken att det i slutet av 2021 bodde 978 770 invånare i Stockholm. På uppdrag av Stockholm stad har företaget Sweco presenterat en befolkningsprognos över utvecklingen fram till 2031 – där befolkningsmängden spås öka med ytterligare 95 000 personer på tio år. Detta är en tydlig avmattning jämfört med utvecklingen de senaste tio åren."
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Usch. Bo hemma vid 25år ålder. Vilken start på livet.

Man blir vuxen vid 18. Får rösträtt och kan dömas i domstol till de grövsta straffen men bor hemma med mammsen och pappsen i 7 år till.

De skaffar familj allt senare och inte ovanligt att de är 35-40 när egna avkomman ska ut.
Det innebär ju att folk har ungarna hemma ända tills det är dags för den egna pensionen. 🤮

Helt uppriktigt är det en äcklig utveckling.
Jag flyttade ut vid 18år och började jobba, frugan flyttade in när hon fortfarande gick klart gymnasiet. Självklart skulle vi vara klar med alla barnen innan 30år så de är ute på egna ben innan vi är 50år.

När vi fyller 50år så ska barnen vara utflyttade. Kåken vi byggde är då 20år och behöver knappast någon större renovering. Sista amorteringen är då också gjord och det finns möjlighet att gå ner på halvtid eller till och med helt sluta jobba och ägna tid åt hobby och egna firman istället precis som man vill.
 
  • Gilla
  • Wow
Pin och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

"Stockholmare flyttar hemifrån senast i landet​

Män i Stockholm är de som senast flyttar från föräldrahemmet i Sverige. Också kvinnor i Stockholm flyttar hemifrån sent jämfört med resten av landet, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

Männen i Stockholm är i snitt nästan 23 år när de väljer att flytta hemifrån. Det betyder att de är ungefär ett år äldre än kvinnorna i Stockholm när de flyttar och det är den högsta siffran i hela landet.
Ovanligt många 25-åringar bor också kvar hemma hos föräldrarna i Stockholm - det rör sig om var fjärde man och var sjätte kvinna.
Generellt sett flyttar ungdomar i storstadsområden hemifrån senare än ungdomar i glesbygd. En förklaring skulle kunna vara att bostadsmarknaden i storstäderna hårdnat under 1990-talet - men det kan också bero på att allt fler väljer att läsa vidare på universitet och högskolor och att de ungdomar som är uppväxta i storstäder och universitetsorter därför blir kvar hemma längre, enligt Statistiska Centralbyrån.
Om man ser till de årskullar som föddes i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet så var medianåldern för de kvinnor som flyttade hemifrån 20, 7 år. För männen var den 21, 7 år.
Männen flyttar alltså hemifrån senare än kvinnorna, men då har ändå skillnaderna mellan könen minskat under de senaste 30 åren, enligt Statistiska centralbyrån."



"

Rekordstor utflyttning från Stockholm​

[bild]
Caroline Edström
Publicerad: 21 apr. 2023 19:06
Stockholm fortsätter att växa, om än i långsammare takt. De senaste åren har trenden visat att allt fler väljer att lämna huvudstaden och så fortsätter det vara – den ökade befolkningen beror nu enbart på invandring samt att fler barn föds än befolkning som avlider.


Varje år presenteras statistik från SCB över utflyttningen från storstadsregionerna, siffror som Stockholms Handelskammare har analyserat. Går man tillbaka ett par år var utflyttningen från Stockholm rekordstor under 2020 – då 5 596 personer netto flyttade ut från länet.


– Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och därför ser jag med stor oro på utflyttningen. Trenden är ett underbetyg till politiken som inte skapat rätt förutsättningar för tillväxt. Nu måste det till krafttag för att återställa stadens attraktionskraft annars riskeras på sikt många jobb, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.


Det är främst de unga vuxna i familjebildande ålder som flyttar ut från Stockholm​


Tydligast är det negativa flyttnettot i åldersgruppen 0–9 år med minus 2 736 personer och 30-44 år där huvudstadsregionen förlorade 2 540 personer. Åldersgruppen 20–24 år uppvisade ett negativt trendbrott och noterades för minus 167 personer.


– Att det är relativt unga vuxna i familjebildande ålder som försvinner kan förklaras av flera faktorer, som den illa fungerande bostadsmarknaden och nya kreditrestriktioner som amorteringskravet, vilket pressat upp boendekostnaderna. Fungerande infrastruktur, bra skolor och trygghet blir helt avgörande för att nu återställa stadens attraktivitet, säger Andreas Hatzigeorgiou.


Ett år senare visade statistiken att det i slutet av 2021 bodde 978 770 invånare i Stockholm. På uppdrag av Stockholm stad har företaget Sweco presenterat en befolkningsprognos över utvecklingen fram till 2031 – där befolkningsmängden spås öka med ytterligare 95 000 personer på tio år. Detta är en tydlig avmattning jämfört med utvecklingen de senaste tio åren."
Ja det är ju inte speciellt sent! Speciellt med tanke på att många gör som jag gjorde, bodde kvar hemma medans jag pluggade.
Sparade pengar till bättre saker än en onödig hyra innan studierna är klara.
Sedan tar du ju upp den värsta staden i hela Sverige....
Det är bara ett sundhetstecken att många flyttar en bit utanför. Av flera skäl än ren ekonomi.

De flesta jag växte upp med som ung har flyttat härifrån av helt andra skäl.
Tex svårigheter att kunna få sina barn garanterade en skola som inte är mångkulturell och full av kulturellt betingad "matcho-attityd".
Gick själv i skola 12år i Tensta så jag vet precis hur det kan vara.
Man röstar så att säga med fötterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Usch. Bo hemma vid 25år ålder. Vilken start på livet.

Man blir vuxen vid 18. Får rösträtt och kan dömas i domstol till de grövsta straffen men bor hemma med mammsen och pappsen i 7 år till.

De skaffar familj allt senare och inte ovanligt att de är 35-40 när egna avkomman ska ut.
Det innebär ju att folk har ungarna hemma ända tills det är dags för den egna pensionen. 🤮

Helt uppriktigt är det en äcklig utveckling.
Jag flyttade ut vid 18år och började jobba, frugan flyttade in när hon fortfarande gick klart gymnasiet. Självklart skulle vi vara klar med alla barnen innan 30år så de är ute på egna ben innan vi är 50år.

När vi fyller 50år så ska barnen vara utflyttade. Kåken vi byggde är då 20år och behöver knappast någon större renovering. Sista amorteringen är då också gjord och det finns möjlighet att gå ner på halvtid eller till och med helt sluta jobba och ägna tid åt hobby och egna firman istället precis som man vill.
Fast gäller inte detta främst om man prompt ska bo kvar i Sveriges dyraste stadens?
Jag känner nästan inga som bor kvar speciellt länge efter det att studier är klara. Tror statistiken dras uppe lita av väldigt fattiga i "utsatta" områden, låg inkomst, låg utbildning och inte sällan många barn gör att många bor kvar länge hemma.
Stan är full så att säga. Bara ett sundhetstecken att de unga rör sig några mil härifrån, långt ifrån hyreshusen...
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja det är ju inte speciellt sent! Speciellt med tanke på att många gör som jag gjorde, bodde kvar hemma medans jag pluggade.
Sparade pengar till bättre saker än en onödig hyra innan studierna är klara.
Sedan tar du ju upp den värsta staden i hela Sverige....
Det är bara ett sundhetstecken att många flyttar en bit utanför. Av flera skäl än ren ekonomi.

De flesta jag växte upp med som ung har flyttat härifrån av helt andra skäl.
Tex svårigheter att kunna få sina barn garanterade en skola som inte är mångkulturell och full av kulturellt betingad "matcho-attityd".
Gick själv i skola 12år i Tensta så jag vet precis hur det kan vara.
Man röstar så att säga med fötterna.
Håller med!

Vet många som gjort som mig.

Absolut finns det ju även andra orsaker varför man flyttar ifrån en storstad! Som jag nämnde tidigare spelar ingen roll om jag gör ingen vinst på investeringar jag gör i mitt hus.

Jag gör ju investeringar för min egen skull inte för att tjäna mer pengar.
Men utanför Stockholm har jag råd att göra dessa investeringar! Hade man haft miljonlån och konstant oro om ekonomi hade man varken gjort investeringar eller annars heller mått bra.

Men som sagt finns även andra orsaker t ex slippa en massa onödig trängsel, stress, ha närmare till naturen, kunna hålla på med intressen som stör andra i storstan t ex bilar vedeldning mm.

Men visst finns det saker man saknar från Stockholm. På mindre orter kan det vara lite störande när alla vet om allt eller framförallt tror sig veta. Sen att mycket är inavel.....dvs släkt och barndomsvänner går alltid före i de mesta oavsett kunskapsnivå erfarenheter osv.
 
Redigerat:
S
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med!

Vet många som gjort som mig.

Absolut finns det ju även andra orsaker varför man flyttar ifrån en storstad! Som jag nämnde tidigare spelar ingen roll om jag gör ingen vinst på investeringar jag gör i mitt hus.

Jag gör ju investeringar för min egen skull inte för att tjäna mer pengar.
Men utanför Stockholm har jag råd att göra dessa investeringar! Hade man haft miljonlån och konstant oro om ekonomi hade man varken gjort investeringar eller annars heller mått bra.

Men som sagt finns även andra orsaker t ex slippa en massa onödig trängsel, stress, ha närmare till naturen, kunna hålla på med intressen som stör andra i storstan t ex bilar vedeldning mm.

Men visst finns det saker man saknar från Stockholm. På mindre orter kan det vara lite störande när alla vet om allt eller framförallt tror sig veta. Sen att mycket är inavel.....dvs släkt och barndomsvänner går alltid före i de mesta oavsett kunskapsnivå erfarenheter osv.
Fattar inte riktigt vad du vill? Du vill ha möjlighet att göra investeringar (då du inte lägger så mycket på ditt boende i den obygd du bor i)? Jag antar att du gör dessa investeringar för att se ditt kapital öka?

Samtidigt så vill du investera i ditt boende men där vill du inte göra vinst?

Hur bestämmer du vart du ska allokera ditt kapital? Exempelvis ett nytt kök för 100k, hur landar du i det investeringsbeslutet kontra att investera de på börsen? För att få tillbaka investeringen på ditt boende lär du aldrig få (som du även medgett) —> därav betydligt sämre standard i obygden = investeringar lönar sig inte = dålig standard.

Men Enjoy
 
Redigerat:
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
kisumisu
S Sthlm_ skrev:
Fattar inte riktigt vad du vill? Du vill ha möjlighet att göra investeringar (då du inte lägger så mycket på ditt boende i den obygd du bor i)? Jag antar att du gör dessa investeringar för att se ditt kapital öka?

Samtidigt så vill du investera i ditt boende men där vill du inte göra vinst?

Hur bestämmer du vart du ska allokera ditt kapital? Exempelvis ett nytt kök för 100k, hur landar du i det investeringsbeslutet kontra att investera de på börsen? För att få tillbaka investeringen på ditt boende lär du aldrig få (som du även medgett) —> därav betydligt sämre standard i obygden = investeringar lönar sig inte = dålig standard.

Men Enjoy
Jag kanske formulerade lite fel.

Tänkte mest med investering att jag investerar i mig själv mitt eget välbefinnande.

Då jag inte har några lån.
Har ett jobb.
Därmed en inkomst men inte så många utgifter till banken = pengar över varje månad = sparande i olika former = kan unna mig lite lyx utan att behöva ta ytterligare dyra lån! Lyxen får jag dessutom själv välja utan att behöva gå till banken och tigga.

Sover bättre på natten när jag inte behöver gå ur hus och hem i första taget om nåt tråkigt händer t ex av med jobbet, sjukskrivning osv som gör att inkomst blir sämre.

Men visst kan man ju göra samma utlägg i Stockholm också om man är miljonär eller köpte sitt hus då när det var billigt t ex under 90talets kris när det såldes billigt. Nån sådan kris har vi inte sett ännu.

Men är svårt för en 20åring köpa nåt.
Som ligger på lägsta nivåer angående löner och har inte bra sparkapital. Plus har sen banker som nekar lån.
 
Redigerat:
S Sthlm_ skrev:
Hur bestämmer du vart du ska allokera ditt kapital? Exempelvis ett nytt kök för 100k, hur landar du i det investeringsbeslutet kontra att investera de på börsen?
Jag tror de flesta först tänker på sina behov och sina drömmar, iaf när det handlar om att spendera pengar man har :)

Men ja om man ska gå till banken och be om miljonbelopp för att bygga ut, eller köper ett ruckel tre miljoner billigare än grannkåken för att helrenovera, då tänker nog iaf stockholmaren att man får tillbaka pengarna I ökat marknadsvärde.
 
kisumisu
S Staffan-N skrev:
Jag tror de flesta först tänker på sina behov och sina drömmar, iaf när det handlar om att spendera pengar man har :)

Men ja om man ska gå till banken och be om miljonbelopp för att bygga ut, eller köper ett ruckel tre miljoner billigare än grannkåken för att helrenovera, då tänker nog iaf stockholmaren att man får tillbaka pengarna I ökat marknadsvärde.
Så här är det.
Jag är kanske snål och sparsam ibland, mest att jag vill inte vara beroende av banker och ha så ekonomisk oberoende som möjligt.

Samtidigt så gör inte flera miljoner i banken dig heller lycklig och varken pengar eller hus kan du ta med dig i graven! Gäller visserligen även lån 🤔

Men jag orkar inte leva ett liv där jag inte vet om jag har råd bo kvar pga räntehöjningar eller alla ändrade villkor. Vill heller inte behöva jobba hela mitt liv, finns alltför mycket folk idag som jobbar som pensionärer pga dålig pension.

Sen är det så att ett belånat hus är inte ditt hus, det är ju banken som äger den. Du bara lånar den av banken egentligen!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så här är det.
Jag är kanske snål och sparsam ibland, mest att jag vill inte vara beroende av banker och ha så ekonomisk oberoende som möjligt.

Samtidigt så gör inte flera miljoner i banken dig heller lycklig och varken pengar eller hus kan du ta med dig i graven! Gäller visserligen även lån 🤔

Men jag orkar inte leva ett liv där jag inte vet om jag har råd bo kvar pga räntehöjningar eller alla ändrade villkor. Vill heller inte behöva jobba hela mitt liv, finns alltför mycket folk idag som jobbar som pensionärer pga dålig pension.

Sen är det så att ett belånat hus är inte ditt hus, det är ju banken som äger den. Du bara lånar den av banken egentligen!
I Sverige är det du som äger huset inte banken därför man inte bara kan stänga dörren och dra när det skiter sig😉.
 
P Pligg85 skrev:
Usch. Bo hemma vid 25år ålder. Vilken start på livet.

Man blir vuxen vid 18. Får rösträtt och kan dömas i domstol till de grövsta straffen men bor hemma med mammsen och pappsen i 7 år till.

De skaffar familj allt senare och inte ovanligt att de är 35-40 när egna avkomman ska ut.
Det innebär ju att folk har ungarna hemma ända tills det är dags för den egna pensionen. 🤮

Helt uppriktigt är det en äcklig utveckling.
Jag flyttade ut vid 18år och började jobba, frugan flyttade in när hon fortfarande gick klart gymnasiet. Självklart skulle vi vara klar med alla barnen innan 30år så de är ute på egna ben innan vi är 50år.

När vi fyller 50år så ska barnen vara utflyttade. Kåken vi byggde är då 20år och behöver knappast någon större renovering. Sista amorteringen är då också gjord och det finns möjlighet att gå ner på halvtid eller till och med helt sluta jobba och ägna tid åt hobby och egna firman istället precis som man vill.
Flyttade gjorde jag när jag gått ut gymnasiet. Barn hade jag ingen brådska med. Många sköna år innan det blev familj. Jag hotar barnen med att om de inte flyttar när de blir vuxna hinner jag bli pensionär och är hemma hela dagarna och har inget annat att göra än att tjata på dem. Jag är säker på att det inte kommer att hända.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.