Hej,
Jag har fått bytt ställdon i fördelaren till mitt värmegolv. Det nya styrdonet är av NO-typ, men jag misstänker att de gamla styrdonen är av NC-typ, är det i så fall ett problem? Kommer de olika typerna fungera tillsammans under normala driftförhållanden?
 
tommib
Det beror på vad din central har för inställningsmöjligheter. Om den kan ställas in med individuella typ per ventil så går det rimligen att lösa. Om den förutsätter att alla ventiler är av samma typ så går det inte (enkelt).

Ta fram manualen till centralen och ta reda på vad de gamla styrdonen är för typ så får du veta.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det beror på vad din central har för inställningsmöjligheter. Om den kan ställas in med individuella typ per ventil så går det rimligen att lösa. Om den förutsätter att alla ventiler är av samma typ så går det inte (enkelt).

Ta fram manualen till centralen och ta reda på vad de gamla styrdonen är för typ så får du veta.

Välkommen till forumet!
Tack! Det är en äldre central tidigt 2000-tal som tidigare ägare installerat. Finns ingen dokumentation och dåligt med märkning/ledtrådar. Utgår ifrån att jag inte kan ställa in indviduellt. Jag ska se om jag kan lista ut vilken typ de gamla styrdonen är.🙂
 
U
Har sett de som inte gåra att ställa alls. Och de som går att växla mellan NC eller NO men då gör det ändringen på alla utgångarna så det går inte blanda. Har aldrig sett en central där man kan ställa NO/NC på varje utgång individuellt.
 
  • Gilla
Blå tummen och 1 till
  • Laddar…
I en väl intrimmad anläggning behöver man inte ställdon utom i rum med stora fönster som värmer rummet vid mycket sol.
 
U
Om du plockar ned centralen från väggen brukar det sitta en etikett på baksidan. Fota gärna den och lägg upp här
 
  • Gilla
Blå tummen
  • Laddar…
Donen brukar ha en indikator. Kopplar du ut ett ställdon och lossar det från ventilen så kommer du på typ 10min se om det går till öppet eller stängt.
 
Håller med @Dilato om att en intrimmad anläggning inte behöver styrdon.
Sen är golvvärme ett trögt system som gör att ställdon gör än mindre nytta, främst om det är ingjutna golvvärmeslingor.

Steg 1
Injustering av förinställningen på radiatorerna/gv-shuntar/gv-slingorna så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg 2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt" framledningstemperatur oberoende väderlek.

Steg 3
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Kör man ställdon på golvvärmeslingorna så bör man ha termostater som har tempgivare i både golvet och luften, främst om det är ingjutna slingor eftersom det är väldig tröghet i gjuten golvvärme.
Har man bara rumsgivare och luften i rummet blir uppvärmt av extern värmekälla så blir golvet kallt med tiden och när rumstemperaturen sjunker ner till "normala" så öppnar ställdonet men då tar det ett tag innan golvvärmen börjar värma, så rumstemperaturen kommer att sjunka lägre än "normala".
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Han som installerade ställdonet har också kommit fram till att man inte bör blanda olika typer av don.😀

Behöver nu lista ut vilken typ de äldre donen är. Jag stängde strömmen till kontrollenheten och det nya LK-donet (NO) öppnade sig, de övriga donen ändrade sig inte. Se bild. Jag antar därför att de äldre är av NC-typ. Är mitt antagande korrekt?

Närbild av fem radiatorventilställdon varav ett är av ett annat märke, monterade på en värmekrets med märkning "AA 4000 24V/2W" och handskrivna siffror på varje ställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fråga. Räcker det med att bara byta till LK-don 24V/2W NC-typ,:eller måste man ha fler detaljer?

De gamla.ställdonen ser ut så här.
Ställdon märkt AA 4000 24V/2W med CE-märke och andra symboler på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställdon, identifierbart via en streckkod, anslutet till en vit kabel, placerat på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått ställdon med inskriptionen "osi" på en träyta, anslutet med kabel på högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollenheten hade följande info på baksidan.
Kontrollenhetsskylt med text "ALC006M000TG" från Tetragonia, märkt för golvvärmeanläggningar med specifikationer 230V, 50/60Hz, 1A @ 24V-MAX, IP 30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är till någon hjälp så ser termostaterna ut så här.
Termostat av märket Cronatherm, monterad på en vägg, visar en temperaturinställning på cirka 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som Beulco don. Köpte sådana på Energijägarna i Väsby en gång i tiden men det finns säkert fler som säljer dem.

Ja, drog du ut sladden och de åkte ner och ditt nya åkte upp. Då är det NC du behöver till det nya också.
 
  • Gilla
Blå tummen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.