Hej

Jag har tvättat en kudde och sedan kört den i torktumlaren. När jag tog ut den så syntes det svarta små klumpar likt jord eller annat. En del av dessa klumpar har redan smetat in sig i tyget och går inte att få bort (se bifogad bild). Jag undersökte inne i trumman och rengjorde vad jag än kunde hitta för smuts, så den såg helt ren ut. Sen torktumlade jag ett täcke, där är det samma resultat som kudden.

Vad kan orsaken vara? Någon packning som gått sönder? Vad kan man göra åt saken?

Kan tillägga att torktumlaren är begagnad, runt 7 år gammal. Och jag har inte använt den på 1 år, vet inte om den blir dålig av att inte användas på en lång tid (men hört ett sånt rykte!)

Tacksam för hjälp.
 
  • Vit kudde med små svarta klumpar och smetig fläck på ytan efter att ha körts i torktumlaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara mögel?
Om du inte använt den på ett år och luckan kanske varit stängd så borde det kunna hända diverse där inne. Men det borde du väl iofs känna på lukten?
 
Luckan har varit stängd i ungefär 1 år. Men det luktar inget speciellt på fläckarna. Brukar mögel lukta när det är torrt?
 
Redigerat:
Om torrt mögel luktar vet jag ärligt talat inte. Tänkte lite på att det ibland växer lite svarta prickar på nån kakelfog i duschen och den luktar inte nåt direkt.
 
S
Sannolikt från en svart gummilist inuti tumlaren.
 
S stugfar skrev:
Sannolikt från en svart gummilist inuti tumlaren.
finns inge av denna orsaken
 
S stenbit12 skrev:
Hej

Jag har tvättat en kudde och sedan kört den i torktumlaren. När jag tog ut den så syntes det svarta små klumpar likt jord eller annat. En del av dessa klumpar har redan smetat in sig i tyget och går inte att få bort (se bifogad bild). Jag undersökte inne i trumman och rengjorde vad jag än kunde hitta för smuts, så den såg helt ren ut. Sen torktumlade jag ett täcke, där är det samma resultat som kudden.

Vad kan orsaken vara? Någon packning som gått sönder? Vad kan man göra åt saken?

Kan tillägga att torktumlaren är begagnad, runt 7 år gammal. Och jag har inte använt den på 1 år, vet inte om den blir dålig av att inte användas på en lång tid (men hört ett sånt rykte!)

Tacksam för hjälp.
vad händer när du tvättar om?
man kan misstänka att det är gammal torkad ludd som lossnat och förjt med
hur ser filtret ut? hittar du motsvarande i detta?
hur ser kondensorn ut?
 
S
returen returen skrev:
finns inge av denna orsaken
En gång när jag hyrde i andra hand, satt en lapp på tumlaren i tvättstugan att det var svarta gummidetaljer i tumlaren som lämnade svarta märken på ljus tvätt. Klart de kan ha haft fel, men det var iaf omöjligt att torktumla någonting i för tvätten fick svarta märken som inte gick bort i nästa tvätt. Nu när jag ser närmare på bilden var det dock inte likadana märken jag fick, utan jag hade mera som bromsspår, inga klumpar.
 
Det kan ju vara lite allt möjligt även brända dammrester, bajs från insekter osv. Enklast är kanske att köra den med några blöta skräphanddukar och se om det ger med sig, men se till att pausa då och då och lukta. Vår torktumlare började brinna pga att ludd letat sig upp i värmaren, den blev inte sig själv igen efter att ha ätit släckskum (man kanske skulla använt något lämpligare men eld tenderar att stressa fram snabba beslut) . Gummi tar gärna stryk av att inte "motioneras"så det kan ju komma från någon packning eller rem.
 
returen returen skrev:
vad händer när du tvättar om?
man kan misstänka att det är gammal torkad ludd som lossnat och förjt med
hur ser filtret ut? hittar du motsvarande i detta?
hur ser kondensorn ut?
Försvinner inte efter att jag tvättat ännu en gång. Då har jag använt flytande tvättmedel, så det tvättar sämre.
Filtret är rent.
Kondensorn (som också är ren) används inte då vattnet går till avloppet.
Men har tagit ett nytt foto, tror det är denna som är värmeväxlaren? Den var full av ludd förut som jag tog bort så mycket som möjligt från men det är fortfarande en del kvar.
Så följande orsaker:
bränt ludd
bränt gummi
insekts skit
kanske har tidigare ägare torkat jordiga kläder
...

Bör jag ta den till service eller är det värt att köpa ny torktumlare?
 
  • Närbild av en smutsig värmeväxlare i en torktumlare som fortfarande har kvar en del damm och ludd trots försök att rengöra den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stenbit12 skrev:
Försvinner inte efter att jag tvättat ännu en gång. Då har jag använt flytande tvättmedel, så det tvättar sämre.
Filtret är rent.
Kondensorn (som också är ren) används inte då vattnet går till avloppet.
Men har tagit ett nytt foto, tror det är denna som är värmeväxlaren? Den var full av ludd förut som jag tog bort så mycket som möjligt från men det är fortfarande en del kvar.
Så följande orsaker:
bränt ludd
bränt gummi
insekts skit
kanske har tidigare ägare torkat jordiga kläder
...

Bör jag ta den till service eller är det värt att köpa ny torktumlare?
kondensor-värmeväxlare , same the same
inga lukter?
jag skulle slänga i nytvättade gamla plagg och kört 5 ggr till för se om det avtar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.