Man undrar hur alla har råd? Reallönerna har inte ökat med över 50% på samma tid.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man undrar hur alla har råd? Reallönerna har inte ökat med över 50% på samma tid.
Man flyttar oftast inte direkt från en hyresrätt till en villa för 15 mil iaf. Påbörjade man sin bostadskarriär för säg 20 år sedan så har man hängt med i prisuppgången och tjänat in en ganska rejäl kontantinsats, och kanske bara behöver låna några miljoner för att köpa ett hus. Tillskottet kommer väl från stackarna som ska in på bostadsmarknaden för första gången, och nu behöver ge tre-fyra miljoner för en etta på söder istället för en...
 
F
S Staffan-N skrev:
Man flyttar oftast inte direkt från en hyresrätt till en villa för 15 mil iaf. Påbörjade man sin bostadskarriär för säg 20 år sedan så har man hängt med i prisuppgången och tjänat in en ganska rejäl kontantinsats, och kanske bara behöver låna några miljoner för att köpa ett hus. Tillskottet kommer väl från stackarna som ska in på bostadsmarknaden för första gången, och nu behöver ge tre-fyra miljoner för en etta på söder istället för en...
B b8q skrev:
Man undrar hur alla har råd? Reallönerna har inte ökat med över 50% på samma tid.

Ja klyftorna ökar, de rika blir rikare och fattiga blir fattigare.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja klyftorna ökar, de rika blir rikare och fattiga blir fattigare.
De rika är i många fall bara rika om man räknar in bostadens värde. Pengar de inte "kommer åt".
Jag känner många som har totalt vanliga std jobb med genomsnittliga löner som idag bor i hus värda 8-10 miljoner.

Klyftorna ökar för att en del stadgar sig tidigt, köper bostad tidigt. Planerar sina liv, spar pengar till insats och hoppar över saker som jordenruntresor, backpack några år, tobak, "balla" onödiga bilar, tatueringar, dyra kläder etc.

Jag har till och med extrema exempel på personer med tydligt lägre lön än snittet som 20 år senare bor 10milj kåk 20km från Stockholm city, nära havet och omgiven av orörd urskog med lite lagom med grannar.
Andra med betydligt högre löner sitter kvar i dyra hyresrätter i tråkiga miljöer.
Orättvist? Inte det minsta!
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
De rika är i många fall bara rika om man räknar in bostadens värde. Pengar de inte "kommer åt".
Jag känner många som har totalt vanliga std jobb med genomsnittliga löner som idag bor i hus värda 8-10 miljoner.

Klyftorna ökar för att en del stadgar sig tidigt, köper bostad tidigt. Planerar sina liv, spar pengar till insats och hoppar över saker som jordenruntresor, backpack några år, tobak, "balla" onödiga bilar, tatueringar, dyra kläder etc.

Jag har till och med extrema exempel på personer med tydligt lägre lön än snittet som 20 år senare bor 10milj kåk 20km från Stockholm city, nära havet och omgiven av orörd urskog med lite lagom med grannar.
Andra med betydligt högre löner sitter kvar i dyra hyresrätter i tråkiga miljöer.
Orättvist? Inte det minsta!
Håller med dels. Man kommer långt om man skippar cigg, alkohol och annat onödigt krafs.

Men Stockholm är rätt så kört om man inte är höginkomsttagare. Har varit det i åtminstone 20års tid!

Jag undrar också hur folk får det gå runt.
Man kan också undra varför bostadsbubblan inte spruckit i och med alla höga räntor som är och varit sista tiden.

Finns ju roligare grejor än att sätta 80% av lönen på boendet! Eller bo 20år på en liten etta som har någorlunda okej avgift.

Men det märks ju ofta på standarden också, på mindre populära orter renoverar folk mer och satsar på lyx. I Sthlm (bortsett de riktigt rika) är det ofta sämre standard gamla kök, gamla badrum etc. Är väl dels för att man inte har råd till annat än lån och höga brf avgifter eller hyror. Även hyresbolagen är riktigt snåla byter bara det dom verkligen måste om ens det ibland 🤔 är väl pga att är man inte nöjd finns ändå en kö utanför....
 
Redigerat:
S
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med dels. Man kommer långt om man skippar cigg, alkohol och annat onödigt krafs.

Men Stockholm är rätt så kört om man inte är höginkomsttagare. Har varit det i åtminstone 20års tid!

Jag undrar också hur folk får det gå runt.
Man kan också undra varför bostadsbubblan inte spruckit i och med alla höga räntor som är och varit sista tiden.

Finns ju roligare grejor än att sätta 80% av lönen på boendet! Eller bo 20år på en liten etta som har någorlunda okej avgift.

Men det märks ju ofta på standarden också, på mindre populära orter renoverar folk mer och satsar på lyx. I Sthlm (bortsett de riktigt rika) är det ofta sämre standard gamla kök, gamla badrum etc. Är väl dels för att man inte har råd till annat än lån och höga brf avgifter eller hyror. Även hyresbolagen är riktigt snåla byter bara det dom verkligen måste om ens det ibland 🤔 är väl pga att är man inte nöjd finns ändå en kö utanför....
Vilken bubbla?

Och att skicket på bostäderna skulle vara sämre i Stockholm kontra mindre hålor stämmer ju inte?

Det är ju snarare ute i landet som renoveringar inte lönar sig vilket gör att det är extremt mycket billiga materialval och fula renoveringar för att man vet att man aldrig får tillbaka pengarna.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
S
kisumisu kisumisu skrev:
Även hyresbolagen är riktigt snåla byter bara det dom verkligen måste om ens det ibland 🤔 är väl pga att är man inte nöjd finns ändå en kö utanför....
Stämmer inte heller.

Fastighetsbolagen vill gärna renovera bostäderna och addera ytterligare inventarier (diskmaskin osv) för att kunna ta ut en högre hyra. Snarare hyresgästerna som sätter sig på tvären så fort en renovering kommer på tal då man vet att hyran stiger. Därför tar fastighetsbolagen varje tillfälle i akt att renovera så fort en hyresgäst flyttar.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med dels. Man kommer långt om man skippar cigg, alkohol och annat onödigt krafs.

Men Stockholm är rätt så kört om man inte är höginkomsttagare. Har varit det i åtminstone 20års tid!

Jag undrar också hur folk får det gå runt.
Man kan också undra varför bostadsbubblan inte spruckit i och med alla höga räntor som är och varit sista tiden.

Finns ju roligare grejor än att sätta 80% av lönen på boendet! Eller bo 20år på en liten etta som har någorlunda okej avgift.

Men det märks ju ofta på standarden också, på mindre populära orter renoverar folk mer och satsar på lyx. I Sthlm (bortsett de riktigt rika) är det ofta sämre standard gamla kök, gamla badrum etc. Är väl dels för att man inte har råd till annat än lån och höga brf avgifter eller hyror. Även hyresbolagen är riktigt snåla byter bara det dom verkligen måste om ens det ibland 🤔 är väl pga att är man inte nöjd finns ändå en kö utanför....
Det gick att göra riktiga brakfynd så sent som 2013-14 i en del områden.
Det extrema exemplet jag tog är en tjej som idag inte ens har fyllt 40! Hon och snubben (typ lika gamla) har tre barn och bor alltså i en kåk värd 9-10milj.
Han kör lastbil och hon jobbar på kontor med halvt okvalificerade uppgifter.
Visst, lån på 3.5 men har ändå pengar över idag för semestrar, liten båt, hund och ungar. Jag har aldrig ens hört talas om någon som ens lägger 40% på boendet. Själv lägger jag kanske 15% om vi pratar om det "vanliga" och inte att jag när jag får lust bygger större uteplats eller köper trädgårdsväxter för onödigt mycket pengar..

Bubblan har inte spruckit eftersom den är en illusion.
 
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
De rika är i många fall bara rika om man räknar in bostadens värde. Pengar de inte "kommer åt".
Jag känner många som har totalt vanliga std jobb med genomsnittliga löner som idag bor i hus värda 8-10 miljoner.

Klyftorna ökar för att en del stadgar sig tidigt, köper bostad tidigt. Planerar sina liv, spar pengar till insats och hoppar över saker som jordenruntresor, backpack några år, tobak, "balla" onödiga bilar, tatueringar, dyra kläder etc.

Jag har till och med extrema exempel på personer med tydligt lägre lön än snittet som 20 år senare bor 10milj kåk 20km från Stockholm city, nära havet och omgiven av orörd urskog med lite lagom med grannar.
Andra med betydligt högre löner sitter kvar i dyra hyresrätter i tråkiga miljöer.
Orättvist? Inte det minsta!

Och ändå bor vuxna barn kvar hemma allt längre eftersom de inte har ekonomi att flytta hemmifrån ens. Att börja på noll och enbart tjäna medianlönen ger inte lån för att köpa en villa för 10 miljoner idag...

Jag köpte hus 2022 och lägger drygt 60% av lönen på boendekostnader. 20% på mat, 10% på sparande, 5% bil och 5% på konsumption typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det gick att göra riktiga brakfynd så sent som 2013-14 i en del områden.
Det extrema exemplet jag tog är en tjej som idag inte ens har fyllt 40! Hon och snubben (typ lika gamla) har tre barn och bor alltså i en kåk värd 9-10milj.
Han kör lastbil och hon jobbar på kontor med halvt okvalificerade uppgifter.
Visst, lån på 3.5 men har ändå pengar över idag för semestrar, liten båt, hund och ungar. Jag har aldrig ens hört talas om någon som ens lägger 40% på boendet. Själv lägger jag kanske 15% om vi pratar om det "vanliga" och inte att jag när jag får lust bygger större uteplats eller köper trädgårdsväxter för onödigt mycket pengar..

Bubblan har inte spruckit eftersom den är en illusion.
Köpte hus i Stockholm 2020 och lägger ca 30-40% av lönen på boendet. "Kapitalkostnad" för kontantinsatsen är ej inräknad. Räknar dock in att vi sparar ca 100k om året till större renoveringar som behöver ske snart.
 
kisumisu
S Sthlm_ skrev:
Vilken bubbla?

Och att skicket på bostäderna skulle vara sämre i Stockholm kontra mindre hålor stämmer ju inte?

Det är ju snarare ute i landet som renoveringar inte lönar sig vilket gör att det är extremt mycket billiga materialval och fula renoveringar för att man vet att man aldrig får tillbaka pengarna.
Ute på landet har man renoverat husen.

Medans många hus/lägenheter jag har sett i 08 området har originalstandard eller är som du säger snålrenoverat.

Visst finns det undantag och jag pratar mest om förorterna och miljonprogramområden, hur nedgånget allt är. Men trots det så kostar det bo i dessa!
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man undrar hur alla har råd? Reallönerna har inte ökat med över 50% på samma tid.
Men första 7 av de sista 10 åren har man kunnat låna 8 miljoner ner till 1.5% eller ännu bättre ett tag.

Det var 120.000kr /år och efter ränteavdrag är det 7000kr i månaden.

Kombinationen med naiva personer som tror att räntan aldrig kunde gå upp, helt annan inställning till lån och amortering samt bostadsbrist.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
F Fideliox skrev:
Och ändå bor vuxna barn kvar hemma allt längre eftersom de inte har ekonomi att flytta hemmifrån ens. Att börja på noll och enbart tjäna medianlönen ger inte lån för att köpa en villa för 10 miljoner idag...

Jag köpte hus 2022 och lägger drygt 60% av lönen på boendekostnader. 20% på mat, 10% på sparande, 5% bil och 5% på konsumption typ.
Precis. Stockholm är väl orten där flest bor längst hos föräldrarna!

Vet flera som gjort som jag dvs tagit sitt pick o pack och sökt lyckan nån annanstans.

Sedan hör man ute på landet folk som har sina barn som flyttat just till Stockholm av alla ställen 🙄

Men dels har jag börjat förstå också, dom är verksamma på yrken som finns där. Har universitetsutbildning och fina jobb. Klart man kan bo fint då!

Varenda en fall av dessa utflyttade är det samma visa antingen så eller så har dom gift sig rika 🤔

Alla får inte ens dessa miljonlån!
Är dock tacksam att banken nekade mig, har bättre jobb idag och inga lån överhuvudtaget!
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ute på landet har man renoverat husen.

Medans många hus/lägenheter jag har sett i 08 området har originalstandard eller är som du säger snålrenoverat.

Visst finns det undantag och jag pratar mest om förorterna och miljonprogramområden, hur nedgånget allt är. Men trots det så kostar det bo i dessa!
"Förorterna" är även Bromma, Enskede, Mälarhöjden o.s.v. :)
Även min världsbild säger att husen är mer renoverade i storstan. Plöjer man ner en miljon på en renovering av ett hus nära Stockholm så får man nästan alltid tillbaka pengarna i ökat värde. Ju längre ut på landet man kommer, desto lägre blir sannolikheten att pengarna kan räknas hem. Att husen står orörda i flera decennium sker i princip bara när det bott äldre i dem, och de renoveras som regel vid försäljning. Sen kanske vurmen för att ha kvar gamla funkiskök är som starkast kring Södermalm :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.