Hej alla!


Jag står inför en badrumsrenovering och skulle behöva lite råd. Mitt största bekymmer är att säkerställa att badrummet blir ordentligt vattentätt.


  1. Vilken typ av tätskikt rekommenderar ni för duschområdet? Jag har hört om både foliesystem och rollbara tätskikt, men är osäker på vad som är bäst.
  2. Hur hanterar man bäst övergången mellan vägg och golv för att undvika framtida fuktproblem?
  3. Finns det några speciella åtgärder man bör vidta runt golvbrunnen för extra säkerhet?

Tacksam för all input och erfarenhet ni kan dela med er av!


Mvh,En nybörjare på badrumsrenovering
 
BirgitS
1. Foliesystem är säkrast för en nybörjare.
2. Man följer tätskiktstillverkarens instruktioner.
3. Se branschregler och tillverkarnas instruktioner.

Man hittar branschregler på webbsidorna för BKR gällande kakel och klinker, GVK gällande våtrumsmattor och -tapeter, MVK gällande målade ytor och Säker vatten gällande VVS. Tillverkarnas instruktioner hittar man på resp. webbplats.
 
  • Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Börja med att läsa Säker vatten och Bkr regler. Ett alternativ till att göra allt själv är ju att du gör det lätta (river och konstruktion), men låter VVS dra vatten o avlopp, elektriker el (det krävs ju oavsett), sant plattsättare tätskikt och ev kakel?

Konstruktion är lätt. CC45, 70 reglar, 15. Mm plyfa och gips är standard. Det hittar duvor du läser på.
 
Autocorrect - du får tolka lite 😂
 
Okej så bra, tackar för svaren. Riktigt bra forum det här!

Trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.