jag bli lite fundersam över beskrivningen i första inlägget.

Jordfelsbrytaren löser ut. Men du skriver att även enstaka säkringar (plural löser ut). Det är i så fall kortslutning någonstans. Och tydleigen på flera ställen om flera säkringar löser ut.

Och hur är det med jordfelsbrytaren nu om inte kylskåpet är inkopplat, löser den ändå ut?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag bli lite fundersam över beskrivningen i första inlägget.

Jordfelsbrytaren löser ut. Men du skriver att även enstaka säkringar (plural löser ut). Det är i så fall kortslutning någonstans. Och tydleigen på flera ställen om flera säkringar löser ut.

Och hur är det med jordfelsbrytaren nu om inte kylskåpet är inkopplat, löser den ändå ut?
Sorry ser nu att beskrivningen blev fel. Själva brytare löser inte ut på överlast, menade när jag har slagit av alla brytare, på med JFBn, sen PÅ med brytarna för sig, Då löser JFBn. Först var det bara på säkring 4(kylskåp) efter det så började JFBn lösa på flera dvärgsäkringar. Oavsett om kylskåpet var i eller ej.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Jan Hallberg
  • Laddar…
Enklaste sätt att hitta detta på är att mäta sig fram vilken grupp felet ligger på i elcentralen. Det behövs troligen ingen isolationsmätare för det utan en multimeter duger. Men då behöver man vara bekväm med att dels bryta mot kravet på behörighet och dels med att lossa på neutralledare i elcentralen.

När man väl hittat gruppledning så kan man lämna den oinkopplad och därmed få ström till resten av lägenhet.

Man kan därefter i lugn och ro felsöka gruppen. Felet bör synas i en dosa, vilket det inte borde vara så många av. Annars får man mäta och eventuellt koppla isär gruppen ytterligare för att isolera felet.
 
  • Gilla
pappaM och 3 till
  • Laddar…
Felet kan vara var som helst.
Börja med att dra ut allting som är anslutet med en stickpropp! TV mobilladdare hushållsmaskiner o.s.v. detta för att dela upp elen i fast installerat och ansluter el via stickpropp.
Även ugn, häll, kyl/frys,

Anslut bara en apparat som drar mycket ström t.ex.hårtork eller vattenkokare. Det kvittar vilket uttag du använder i hela lägenheten.
Vad händer då, berätta. Löser JFB ut om någonting drar mycket ström OBS Belysning drar för lite ström.
 
Redigerat:
Hej allihopa.

Tämligen säker på att jag har hittat felet.

Tidigare ägare har monterat ett till uttag, klämt kablarna mellan höljet för det Tidigare uttaget. Neutralen har skatt och legat emot höljet. (Se bild) kopplat bort ena uttaget och allt fungerar nu.

Tack alla som har engagerat sig i detta. Varit en tröst för en ny lätt stressad bostadsägare.
 
  • Öppet elektriskt uttag med flera exponerade och delvis lösa kablar installerade i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Coolman och 23 till
  • Laddar…
Råkade ut för en liknande sak i en lägenhet min dåvarande sambo sålde. Säkringen (det fanns bara en, gammal lägenhet med 1x25A) gick när de tände en lampa. Upptäcktes ett par dagar efter inflytt.

De hade lyckats dra en skruv för en tavla rakt genom både tändtråd och nolla till ett takuttag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TvättsampDeluxious skrev:
Hejsan.

Vi har i fredags skrivit kontrakt och fått tillträde på vår lägenhet ( byggd 1944) allt frid å fröjd.. på tillträdesdagen var kylskåpets dvärgbrytare satt på AV. Och stickkontakt utdragen. När vi kopplade in kontakten och slog på brytaren drog JFB direkt.

Testat att köra utan kylskåpet i kopplat men då drar brytarna för belysnings grupper i andra rum. Testat att dra ut allt som går. Trotts inget i uttagen så drar diverse brytare, räcker med att sätta i en laddare i vilket rum som helst.

Mellan visning och tillträde var det cirka 6 månader. På visningen så fungerade elen och JFB (funktiontestad)

Jag tycker att vi köpte en lägenhet med fungerade el. Dvs det skall fungera vid tillträde. Hur går man vidare?
Tycker ni borde felsöka är förmodligen något av enklare karaktär, inget bekymra säljare eller mäklare med småsaker, om det är större kan man gå vidare men ni har ju inte köpt någon ny lägenhet man får väga in bostadens ålder och skick, är de gammal el kan saker hända när som helst
 
Har inte kvar bilderna men när jag köpte min första lägenhet och öppnar dörren så ser jag bara trådar som sticker ut ifrån taket😂 då har dom plockat ner alla lampor som va plafonder och dom har installerat såna hållare för uttag i taket så elektrikern som jag tog dit (dom fick betala hälften då jag passade på att jorda nedervåningen) kunde inte ens sätta upp lamphållare utan vi fick sätta upp utanpåliggande lampkontakter😂

Sen funkade inte köksfläkten för mannen hade kopplat in den själv och dragit ström från hallen men han hade fan ingen koll på varför den inte funkade😂 jävla idiot😂 han hade missat att skarva ihop 2 kablar när han tog bort lampan så när vi satte upp ett lamputtag så gick fläkten igång😂
 
  • Ledsen
  • Haha
Jan Hallberg och 1 till
  • Laddar…
T TvättsampDeluxious skrev:
Hej allihopa.

Tämligen säker på att jag har hittat felet.

Tidigare ägare har monterat ett till uttag, klämt kablarna mellan höljet för det Tidigare uttaget. Neutralen har skatt och legat emot höljet. (Se bild) kopplat bort ena uttaget och allt fungerar nu.

Tack alla som har engagerat sig i detta. Varit en tröst för en ny lätt stressad bostadsägare.
Det där uttaget är inte rätt installerat med kabeln på det viset. Det finns två sätt som man kan göra.
1. Köp en förhöjningsram till uttaget som man klipper hål i för kabeln.
2. Ta hål i väggen (gärna längst ner ovanför golvlisen) och fiska in kabeln i dosan.

Dessvärre räknas inte detta som dolt fel och inget du kan tänkas få ersättning för. Men nu har du ju lyckats hitta eländet så det antar jag är vinst nog! Nu ska det bara bli rätt, om du orkar bry dig om det :)
 
En inte helt osannolik orsak i en tömd lägenhet är att man tagit ner en takarmatur och nolla kommer i kontakt med jord.

Folk som gissar på fel utanför lägenheten och hänvisar till fastighetsskötare borde nog inte svara på den här typen av frågor.
 
  • Gilla
pappaM och 1 till
  • Laddar…
T TvättsampDeluxious skrev:
Hej,

Svärfar nämnde att kolla uttagen som kan vara bränt. Låter det rimligt?

Först var jag helt säker på att kylskåpet var boven. Drog förlängningsladd till annat rum/grupp. Då drog jfb också. Men nu drar flera grupper oberoende om kylskåpet är inkopplad eller ej.
yl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. Till pannor för uppvärmning rekommenderas en jordfels- brytare på 300 mA som brandskydd. Använd jordfelsbrytare typ A. skyddsåtgärder som säkringar, skyddsjordning och naturligt- vis underhåll av elanläggningen.

Jordfelsbrytare​

En logotyp med ett blått, gult och rött linjesegment som sammanfogas på ett vitt bakgrund, tillhörande Ålands Elandelslag.
Ålands Elandelslag
https://www.el.ax › Content › 2007_jordfelsbrytare
 
Stoppa tråden felet är löst se inlägg #21
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
T TvättsampDeluxious skrev:
Sorry ser nu att beskrivningen blev fel. Själva brytare löser inte ut på överlast, menade när jag har slagit av alla brytare, på med JFBn, sen PÅ med brytarna för sig, Då löser JFBn. Först var det bara på säkring 4(kylskåp) efter det så började JFBn lösa på flera dvärgsäkringar. Oavsett om kylskåpet var i eller ej.
Enklaste lösningen. Ring en elfirma, ta sedan , beroende på vad felet är, kontakt med säljaren.
 
Perssel Perssel skrev:
Enklaste lösningen.
Det är faktiskt ännu enklare att läsa tråden för där står lösningen. 😉
 
  • Gilla
Bjerrod och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.