KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här ser det ut i mitt stall alltså:
[bild]
'[bild]

Det är alltså en enkel utåtgående dörr/lucka, som sitter på vanliga grindgångjärn.
Den sitter ju i nivå med ytterpanelen, och inte en droppe regnvatten har kommit in sen den sattes dit.
"Låset", vredet kallas varvel i båtvärlden. En mycket smart och enkel konstruktion som fanns i alla båtar förr.

PS
Innan dörren kom dit byggde getingarna detta enorma bo:
[bild]
En del av getingarna hade tydligen flyttat hemifrån, för det fanns lite små bon runt omkring.
Tack för bilderna!
Behöver kanske inte vara så avancerat, bara fått för mig att det skulle kunna regna/droppa in.

btw, inte så trevligt att sticka in huvudet där en sommardag :surprised:
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Tack för bilderna!
Behöver kanske inte vara så avancerat, bara fått för mig att det skulle kunna regna/droppa in.
Jag inbillar mig att iom att dörren sitter i liv med ytterpanelen, så finns ju luftspalten på 28 mm där bakom,
så lite regn kommer inte så långt.
Dessutom har vi luckan i NO-riktning, och det är ju inte därifrån regnbyarna normalt kommer.

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
btw, inte så trevligt att sticka in huvudet där en sommardag :surprised:
Vi utrotade dem innan vi satte upp dörren.
Gillar inte getingar sedan jag fick en anafylaktisk chock på Gotland för ett halvt decennium sedan :mad:

Men genom att stänga till har vi tyvärr också stängt dörren för några ladusvalor, som hade byggt bo och bott längst inne på vinden.
Svalor gillar jag högt och rent, även om de skitar ner en hel del (y)
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag inbillar mig att iom att dörren sitter i liv med ytterpanelen, så finns ju luftspalten på 28 mm där bakom,
så lite regn kommer inte så långt.
Dessutom har vi luckan i NO-riktning, och det är ju inte därifrån regnbyarna normalt kommer.


Vi utrotade dem innan vi satte upp dörren.
Gillar inte getingar sedan jag fick en anafylaktisk chock på Gotland för ett halvt decennium sedan :mad:

Men genom att stänga till har vi tyvärr också stängt dörren för några ladusvalor, som hade byggt bo och bott längst inne på vinden.
Svalor gillar jag högt och rent, även om de skitar ner en hel del (y)
sen är det smart att ha som du har en "dörrkarm" extra stöd och lite regnskydd
 
henke_benke skrev:
sen är det smart att ha som du har en "dörrkarm" extra stöd och lite regnskydd
Ja, det är bra att ha något att stänga mot.
Men som den klarögde ser verkar dörren sitta lite snett.
Det är för att när den har stått öppen, och blåst upp mot vindskivan, har det övre gångjärnets bockats lite.
Lätt att åtgärda bara man tar loss det och lägger det på skruvstycket...

Gångjärnen är nog dessa:
316502.jpg
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316502/
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är bra att ha något att stänga mot.
Men som den klarögde ser verkar dörren sitta lite snett.
Det är för att när den har stått öppen, och blåst upp mot vindskivan, har det övre gångjärnets bockats lite.
Lätt att åtgärda bara man tar loss det och lägger det på skruvstycket...

Gångjärnen är nog dessa:
[bild]
[länk]
man kan även ha en snesträva men är lite överkurs åt en lucka som inte öppnas ofta
 
  • Gilla
Le Si
  • Laddar…
henke_benke skrev:
man kan även ha en snesträva men är lite överkurs åt en lucka som inte öppnas ofta
Ja det är naturligtvis det bästa, men i mitt enkla fall är alla brädorna limmade vid de vertikala "reglarna",
så det är väldigt stabilt ändå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gjorde en utvändig vindslucka. Verkar fungera utmärkt.
Målningen lämnar väl ett och annat att önska, och ska åtgärdas vid tillfälle, men står inte överst på priolistan...
Målar man in gångjärnen i samma färg som fasaden så syns de inte så mkt.

Det som är helt avgörande för konstruktionen är som redan delvis berörts - sitter luckan i den förhärskande vindriktningen eller inte?
Om det är vanligt med slagregn så måste konstruktionen tåla det, dvs inte släppa in vatten på vinden. Tänk också på att vinden trycker in vatten överallt om luckan sitter på blåssidan av huset.
Denna lucka sitter förvisso i nordväst, men relativt skyddat av kastanjen.
Vindslucka på röd trävägg med stege och lövverk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en annan sådan loftdörr som sitter oskyddat i sydväst, och där har jag varit tvungen att sätta plåt både ovanför och under dörren, samt häfta på byggplast på insidan som går ända ut till dörrposten och kläms fast där, + en täck/foderbräda över skarven mellan dörr och fasad på "öppningssidan" (ej gångjärnssidan) + en tätlist under täckbrädan då varken den eller fasadbrädan är helt raka. (Ok, målning behöver kanske fräschas upp här också...)
Vindslucka på rödfärgad träfasad med synliga gångjärn, behov av målningsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Gjorde osså en lucka i somras/höstas men jag fällde in bleck både i ovan och underkant för att styra ut vatten!
 
  • Hustak med en nyinstallerad lucka omgiven av bleckkant för vattenavledning, stege nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nickebergqvist och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Luckan kommet sitta på norrsidan. Ska försöka få till några plåtbleck för att styra undan vattnet..
 
Jag har ett liknande bygge framför mig i nocken av mitt förråd. Svärfarsan insisterar på att gångjärnen ska sitta ovanför medans jag vill ha de på vänster men han blir närmast arg och säger bestämt att de ska sitta ovanför när det kommer på tal. Det är ju mitt förråd så jag bestämmer min wifeyn litar blint på pappas ord..

Finns det ngn fördel med att ha gångjärn ovanför? Jag har fortfarande ingen aning hur han planerar att hålla luckan öppen med gångjärn ovanför.
 
RoTe
Låter ju jätteknäppt med en lucka som hänger i ovankant.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Låter ju jätteknäppt med en lucka som hänger i ovankant.
Eller hur?? På deras eget hus hänger den i ovankant och jag blir rädd varje gång jag ser gubben sätter upp en regel för att hålla luckan uppe. Den är tung som fan med, säkert 50x100cm.
 
Jag har en stor lucka/dörr på garagegaveln som pekar åt sydväst. Dvs den sida där överlägset mest slagregn vräker på varje år. Den dörren har vanlig fasadpanel med bitvis stora springor mellan brädorna. Från början heller inga plåtbleck vare sig över eller under.
När jag för några år sedan började fundera på att isolera utrymmet och använda som förråd så såg jag att golvbrädorna innanför dörren var lite slitna och missfärgade av vattenläckage. Utrymmet har tidigare används som höskulle.
Jag monterade temporärt byggplast på insidan av dörren för att täta springorna utan att dörren blev tyngre än vad den redan är. Sedan spikades ett plåtbleck upp i ovankant av dörren och ett i nederkant som leder ut vatten från fasaden. Efter det så är det tätt. Jag drog också på ett lager rå linolja på golvbrädorna innanför dörren på det område som vart missfärgat. Det är nu klart mörkare än resten av golvet, men så brukar det bli av rå linolja. Det mörknar och kan bli missfärgat och ibland få mögelprickar också. Här är det jämnt mörkt så jag tror att det bara är missfärgning. Hur som helst så har jag inte sett några spår av vattenläckage sedan dess.

Så, minslutsats är att om en stor lucka/dörr (ca 0,8 x 1,9 m), självklart hängd i sidan, utsatt för frekvent häftigt slagregn och snö/blötsnö klarar att hålla ute vatten med dessa åtgärder så klarar alla vindsluckor byggda/tätade/vattenskyddad på samma sätt det. Oavsett vilket väderstreck eller plats i landet.

Kan tillägga att dörren är skruvad på plats med långa farmarskruv. Detta för att vara säker på att dörren alltid är stängd och inte blåser upp i ngn storm. Dessutom gör det att det inte finns ngn glipa på öppningssidan som stängning med hasp ger. (Om man inte som vi bor på en gammal gård så går det fint att använda lite snyggare/diskretare skruvar :), men hyfsat stora brickor rekommenderas isf för stormsäkring.)

Edit: Förtydligande: skruvarna fungerar som lås på låssidan. Dörren är hängd i rejäla gångjärn.
 
Står inför lucka här också nu.

Har inte bestämt hur jag ska göra än, men vill ha den så osynlig som möjligt.

Tänker nån slags foder runt om i 22x70, men på gångjärnssidan kan jag inte ha foder ju...

Bild på husfasad med byggställning. Öppning där en lucka planeras, synlig isolering, två stegar. Fasaden har vida plankor och målade fasadbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Ska du ha den osynlig ska du INTE ha foder. Du gör luckan exakt som panelen på resten av väggen.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.