Hej forumet! 🙂

Jag har fått höra att tätskiftet kring min golvbrunn är fel och jag vill ha lite second opinions på det. Jag försöker läsa in mig på området nu!
 
  • Närbild på golvbrunn med slitet tätlager och smuts, diskussion om korrekt tätskiftning i forumtråd om byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn med synligt tätskikt som verkar vara skadat eller felaktigt installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med skadat eller felaktigt tätskikt i ett badrum. Tätningsmaterialet runt golvbrunnens kant ser slitet och ojämt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl ut som det sticker fram under klämringen vilket är fel isåfall. Städa av och ta nya bilder.
 
  • Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser väl ut som det sticker fram under klämringen vilket är fel isåfall. Städa av och ta nya bilder.
Tusen tack för svar!

Nya bilder kommer här!

Frågan är väl hur illa besöms detta vara? Kan det vara ok eller bör man planera in att riva badrummet?
 
  • Öppet golvbrunnslock med smuts och mögel runt kanten i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett öppet avlopp i ett badrum med bubblor och smuts synligt runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Framförallt är det problem om det börjar bli stopp i vattenlåset/avloppsrören så att vattnet stiger upp till klämringen för då kan vattnet ta sig in på baksidan av tätskiktet (fel sida alltså). Men har man inte fått någon vattenskada på många år så kanske det kan fungera några år till om man är noga med att rensa vattenlåset ofta och åtgärdar avloppsrören så fort det börjar gurgla eller det tar längre tid för vattnet att rinna ut någonstans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, förstår! Det är betonggolv och källare under. Svårt att uttala sig om fuktproblem.

Vi har ett annat nyrenoverat badrum som nästan aldrig används, kanske ska använda det mer istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Använd badrummet.
I en källare med betonggolv kan inte mycket hända. Om det blir problem brukar du märka det genom att plattorna släpper.
Tätskikt sätter man i duschområdet, i övrigt låter man det vara under plattorna om det ev. skulle finnas fukt i betonggolvet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I en källare med betonggolv kan inte mycket hända.
Jag fattade det som att det är ett badrum med betonggolv i markplan, källaren ligger en våning under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.