Hallå, varit i kontakt med kommunen ang ett bygglov på en förrådsbyggnad som jag tänkt bygga på min tomt men som är närmare än 4m från kommunens granntomt, fick nu reda på att marken runt hela min tomt är prickad, och den prickade marken börjar ca 3 meter in från kommunens tomt och ytterligare 4 meter in på min, och så fortsätter det runt nästan hela min tomt, uppskattningsvis 400kvm av min 2500kvm tomt?! Och det som är det lustiga är att för 20 år sedan när vi köpte huset finns ingen prickad mark inritad, vi har byggt garage för 18 sedan som nu står på den prickade marken, dvs att de har ritat in den prickade marken under denna tidsperiod utan att informera oss, och detta gäller hela våran gata. Får man göra så är min fråga?!
 
R Robin Ericsson1 skrev:
Hallå, varit i kontakt med kommunen ang ett bygglov på en förrådsbyggnad som jag tänkt bygga på min tomt men som är närmare än 4m från kommunens granntomt, fick nu reda på att marken runt hela min tomt är prickad, och den prickade marken börjar ca 3 meter in från kommunens tomt och ytterligare 4 meter in på min, och så fortsätter det runt nästan hela min tomt, uppskattningsvis 400kvm av min 2500kvm tomt?! Och det som är det lustiga är att för 20 år sedan när vi köpte huset finns ingen prickad mark inritad, vi har byggt garage för 18 sedan som nu står på den prickade marken, dvs att de har ritat in den prickade marken under denna tidsperiod utan att informera oss, och detta gäller hela våran gata. Får man göra så är min fråga?!
Har ni fått detaljplan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni fått detaljplan ?
Ja vi fick en detaljplan idag över våran tomt och de närmsta grannarna, och på den syns den prickade marken, men på detaljplanen som vi har från när vi byggde garaget finns ingen prickad mark.
 
Ok, när togs beslut om den nya detaljplanen/ändringen? Fick ni inte någon upplysning om kommunens förslag innan beslutet?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, när togs beslut om den nya detaljplanen/ändringen? Fick ni inte någon upplysning om kommunens förslag innan beslutet?
Nej vi har inte hört ett ord, fick reda på det idag när bygglovsansökan blev avslagen, alla grannarna var helt ovetande oxå.
 
När antogs detaljplanen då?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
När antogs detaljplanen då?
Vet inte det än, ska iväg på möte med dom i morgon och ta reda på det, ska bli intressant och höra deras sida när jag ger en detaljplan som inte är prickad..
 
Claes Sörmland
Vad står det för årtal på detaljplanen? Planförslaget är daterat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R Robin Ericsson1 skrev:
Vet inte det än, ska iväg på möte med dom i morgon och ta reda på det, ska bli intressant och höra deras sida när jag ger en detaljplan som inte är prickad..
Det är troligen enkelt att ta reda på. Kolla kommunens hemsida. Där finns oftast en karta med bland annat gällande detaljplaner, bara att klicka sig fram till rätt område och läsa innantill 🙂 Beslutsdatum lär framgå tydligt.

(Det känns osannolikt att de drivit igenom en ny detaljplan för ert område utan att varken ni eller grannarna blivit informerade. Processen inkluderar flera samråd och utskick till berörda, så man får närmast anstränga sig för att hålla sig ovetandes...)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det är troligen enkelt att ta reda på. Kolla kommunens hemsida. Där finns oftast en karta med bland annat gällande detaljplaner, bara att klicka sig fram till rätt område och läsa innantill 🙂 Beslutsdatum lär framgå tydligt.

(Det känns osannolikt att de drivit igenom en ny detaljplan för ert område utan att varken ni eller grannarna blivit informerade. Processen inkluderar flera samråd och utskick till berörda, så man får närmast anstränga sig för att hålla sig ovetandes...
G Genomklok skrev:
Det är troligen enkelt att ta reda på. Kolla kommunens hemsida. Där finns oftast en karta med bland annat gällande detaljplaner, bara att klicka sig fram till rätt område och läsa innantill 🙂 Beslutsdatum lär framgå tydligt.

(Det känns osannolikt att de drivit igenom en ny detaljplan för ert område utan att varken ni eller grannarna blivit informerade. Processen inkluderar flera samråd och utskick till berörda, så man får närmast anstränga sig för att hålla sig ovetandes
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det för årtal på detaljplanen? Planförslaget är daterat.
den nya detaljplanen med prickad mark kom några månader innan vi byggde garaget, men ingen informerade oss då om att det var prickad mark, utan lät oss bygga där endå, varför är en bra fråga, men det står ju redan där med bygglov nu så det spelar ingen roll. Och hur dom informerar om nya detaljplaner kan vara ganska lätt att missa tydligen, här kan det stå en liten artikel i lokala tidningen om att de ska presentera en ny detaljplan och om någon vill va med och se/ha åsikter får de se detaljplanen på utsatt tid på tex biblioteket eller annan allmän plats. Nu är dom såpass hjälpsamma och kan gå med på att vi får ställa den nya byggnaden delvis på den prickade marken.
 
Okej, så detaljplanen har gällt kring 18 år.
Oavsett om processen var korrekt eller ej så kan man väl konstatera att överklagandetiden nog löpt ut och man får anse att den gäller.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ni hade väl helt enkelt ansökt om och fått bygglov beviljat före den nya detaljplanen trädde i kraft.

Däremot var det ju olyckligt för er att ni inte uppmärksammades på att man ämnade göra ert garage planstridigt med en ändring av detaljplanen. Rent generellt var det ju mycket klumpigt av planarkitekten att göra den redan bygglovsgivna byggnaden planstridig. Om det nu inte finns ett skäl till detta, men ofta finns ju inte detta utan planarkitekter slentrianprickar ofta. Det är sällan det finns en god motivering till att en viss yta prickas.

Egentligen borde ju varje planförslag åtföljas av en lång lista där planarkitekten fastighet för fastighet förklarar konsekvenserna av planen för varje fastighetsägare och motiverar varje plandetalj som har införts.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.